rostiga växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ahellberg
    • February 2007
    • 25

    rostiga växter

    Jag har problem med mitt 110 l.

    Jag hade gröna alger (den ludna sorten), började hälla i easy carbo. Nu efter 2-3 veckor har de gröna algerna försvunnit, men istället har jag fått bruna ludna alger på växterna som ser ut som rost.

    Jag kör förutom vanlig dos easy carbo dubbel dos PMDD. Jag läste någonstans om att bruna alger kan bero på för mycket/lite micro/macro-gödning. Eftersom jag inte är så hemma på sånt här, så vet jag inte riktigt vad det betyder

    Jag tror inte att jag göder för mycket, eftersom vissa växter fortfarande är bleka och tunna.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det är troligen kiselalger du har. Enligt defdac kommer de vid låga fosforhalter och/eller dåligt ljus. Ancistrusar älskar kiselalger, och kanske en sådan skulle kunna hjälpa till?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • ahellberg
      • February 2007
      • 25

      #3
      Hur får tag i fosfor då? ...finns det i nåt vanligt gödningmedel som man kan köpa?

      Eller är det nya lysrör som gäller för min del? De jag har är inte särskilt gamla, typ ett år.

      Jag har redan en ancistrus i, men den verkar inte så jätteintresserad av algerna.

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Stanna kvar där du är med gödningregim och EC, det borde räcka mer än väl. Avvakta minst 1 mån till innan du ändrar något.

        Din bruna ludna alger låter som utdöende alger, pga EC:n.

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av ahellberg
          Hur får tag i fosfor då? ...finns det i nåt vanligt gödningmedel som man kan köpa?
          fosfor finns i din PMDD som är märkt KH2PO4.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • ahellberg
            • February 2007
            • 25

            #6
            Din bruna ludna alger låter som utdöende alger, pga EC:n.
            Jag tror inte det är döende alger, eftersom det kommer bruna fläckar på nya blad med.

            MEn jag provar att köra på ett tag till

            Kommentar

            Arbetssätt...