Easy Carbo och snäckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    Easy Carbo och snäckor?

    Har nyss börjat med Easy Carbo (sedan en knapp vecka) och märkte i går att äppelsnäckorna inte beter sig som normalt - de är mest stilla och rör sig långsamt och korta sträckor nere på botten med "antennerna" indragna eller bara ute en bit, i vanliga fall är det full fart på dem och de rör sig på alla nivåer på inredningen och glaset.

    Är EC skadligt för snäckor, jag kör rekommenderad dos (3 ml dagligen till 150 liter)? Finns det isf ngt likvärdigt som man kan ersätta EC med? Jag kör PMDD sedan länge.

    Har testat noll i nitrit (dropptest), men har inga andra tester hemma just nu. Fiskar beter sig som vanligt.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ja, EC är skadligt för snäckor, men inte, vad jag märkt, vid normal dosering. Möjligen att äppelsnäckor är känsligare än de snäckor jag har.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • nils_sverker
      • June 2007
      • 395

      #3
      Hm, det skulle jag ju ha kollat innan jag köpte EC

      Jag doserar 1 ml/50 liter dagligen (3 ml till 150 liter). Har inga mängder växter, kanske "normalmycket". Jag har alltså pytsat i 18 ml på 6 dagar, inget vattenbyte emellan (dags för det i morgon).

      Kanske det räcker med att minska dosen?

      Nu är det så illa att jag ska åka bort om en halvtimme så jag hinner inte byta vatten eller så förrän i morgon kväll. Överlever de? Jag kan fylla på några liter friskt vatten men hinner inte ta bort något.
      Senast redigerad av nils_sverker; 24 May 2008, 09:48.

      Kommentar

      • nils_sverker
        • June 2007
        • 395

        #4
        Ja, de överlevde och efter vattenbyte börjar de bli sig själva igen. Klantigt av mig att inte kolla ECs kompatibilitet med snäckor... Men iaf, om det egentligen inte är skadligt vid normal dosering, men mina reagerar, har någon ett tips på vilken dos jag ska prova?

        Kommentar

        • Guest

          #5
          raderat
          Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 01:47.

          Kommentar

          • nils_sverker
            • June 2007
            • 395

            #6
            Merci! Jag provar mig fram.

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Gräver upp den här tråden...funderar nämligen på att köra EC i vårt nya 450-liters, och där skall vi även ha äppelsnäckor. Gick det att köra EC i normal dosering med snäckorna?
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • myslas
                • February 2008
                • 672

                #8
                Ursprungligen postat av Jens A.
                Gräver upp den här tråden...funderar nämligen på att köra EC i vårt nya 450-liters, och där skall vi även ha äppelsnäckor. Gick det att köra EC i normal dosering med snäckorna?
                Jag kör nästan dubbeldos EC i mitt 420-liters och där har jag fem äppelsnäckor. Alla verkar må bra, har haft dem 1,5 månader ungefär. Får se hur det funkar i längden men det borde inte vara några problem med normaldos känns det som.

                Kommentar

                • Snap3
                  • May 2009
                  • 145

                  #9
                  Mina yngel avled efter jag tillsatte EC. Så jag använder inte det i något av mina akvarium där jag har djur.

                  Kommentar

                  • gizmogirl
                    • August 2006
                    • 2214

                    #10
                    jag har också slutat med EC efter att mina äppelsnäckor dött en efter en använde lite mindre än normaldos till mitt 112 liters nu har de piggat på sig de som är var och har t om lagt ägg det var ett bra tag sen.

                    Kommentar

                    • nils_sverker
                      • June 2007
                      • 395

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jens A.
                      Gräver upp den här tråden...funderar nämligen på att köra EC i vårt nya 450-liters, och där skall vi även ha äppelsnäckor. Gick det att köra EC i normal dosering med snäckorna?
                      Jo, jag tror det gick bra... men jag hade dem knappt ett år innan de var döda alla tre: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=125703
                      Svårt att veta om det berodde på EC:n dock. Jag körde 1/3-dos (dvs 1 ml till 150 liter) 3 ggr vecka.

                      Fulsnäckorna har levt och frodats under hela tiden med den dosen, liksom sandsnäckor och två snäckätande snäckor. Nu kör jag heldos EC 1 gång/vecka i ena karet och det verkar inte sandsnäckorna inte ha något emot (inte körsbärsräkorna heller).

                      Kommentar

                      Arbetssätt...