Grönalger efter lysrörsbyte..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lottie350
    • July 2007
    • 151

    Grönalger efter lysrörsbyte..

    Jag bytte rör för ca en månad sedan i mitt 85 liters kar och sedan dess har det bara blivit grönare och grönare.
    Hade inte sånt problem med det andra röret.
    Det röret ja hade först kom med lysrampen när ja köpte karet och när det gick sönder köpte jag ett lysrör från philips som lyser lite blå-lila.
    Alla växter stenar och tom vattenytan är grön, det spelar ingen roll hur mycket jag än gör rent allt så är det tillbaka dagen efter.
    Vad är problemet? Är det de nya röret?
    Om det är det nya röret finns det rör som lyser blå-lila men som inte ökar algerna?
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Anledningen till algerna är troligtvis att du nu har mer tillgängligt ljus för växter och därmed också alger.
    Nya rör lyser alltid starkare än gamla, och byter man dessutom till en annan modell skulle jag vilja påstå att det tillgängliga ljuset lätt kan fördubblas.
    Man ser det inte med ögat så lätt alla gånger, men olika ljusspektran ger olika mycket tilljängligt ljus för växterna.

    Lösningen på problemet är antingen att köra ett "sämre" rör, eller att se till att man har bra och stabila näringsnivåer för växterna. Alger gilla obalans och förändring, medans växterna vill ha det stabilt.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Lottie350
      • July 2007
      • 151

      #3
      Man kan inte skära ner på "ljustiden"? eller det kanske inte hjälper alls..?
      Jag har på akvariet typ från nio på morgonen till ca tolv på kvällen, ibland tidigare..

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Jo det hjälper på sikt att sänka dina ljustimmar.
        Allt mellan 8-11H kör jag i mina kar.

        Gör en sökning på GW/grönt vatten/svävalger så får du råd om hur du skall eliminera dom.

        Lite intressesant är med att veta vad du har för rör?

        Kommentar

        • Lottie350
          • July 2007
          • 151

          #5
          Det står på lysröret : TL-D 18W

          Kommentar

          Arbetssätt...