Är detta andmat??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    Är detta andmat??

    Jag var och gick med hunden på klare mosse idag och fick se en flytväxt som täckte stora delar av vatteytan. Till min hunds stora förtret fick hon sitta i kanten och vänta medans jag snappade åt mig lite grann av flytväxter och stoppade i en bajspåse (oanvända bajspåsar kan komma till nytta på många olika sätt och alltid bra att ha), hon älskar nämligen vatten och hade ganska svårt att hålla tassar och rumpa stilla i en sittande position .

    Först trodde jag att jag faktiskt hade hittat en stor tillgång till andmat (är ju ingen som märker om jag tar en handfull med andmat lite då och då) men när jag plockade den så blev jag osäker och än mer när jag kom hem och granskade växten. De satt lixom ihop som en stor matta och en del växte till och med upp lite på kanten och var inte flytande i vattnet men rötterna hade nog fortfarande kontakt med vattnet eftersom det var ganska mjukt precis i kanten, så där såg det mer ut som någon slags mossa men den låg oxå verkligen och flöt i stora partier i vattnet. Varför jag oxå tvekar på att det inte är andmat är för att den har några blad som sitter längre ner på skaftet än det översta bladpartiet. Själva längde på växten är ca 10 cm.

    Jag har försökt ta lite bilder på det jag plockade men det är med en mobilkamera så kavlitén är inte den bästa.


    http://www.cenix.se/akvarie/blomma2.jpg Den streckade ringen visar en blomma och det är därför jag inte tror att det är andmat för de brukar väl ine ha så många blad på samma skaft. Eler?
    http://www.cenix.se/akvarie/DSC00569.JPG Den här visar lite från sidan men jag tror att den flyter ut mer om den får vara i större behållare, nu ser det inte ut som att den har några rötter på den bilden.
    http://www.cenix.se/akvarie/DSC00572.JPG Så ser en hel växt ut.

    Vad är det för något jag har hittat egentligen?
    Senast redigerad av cillan; 19 May 2008, 13:05.
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Jag vet inte vad det är, men det är inte andmat.

    Kommentar

    • Maria - Sjöjungfru

      • January 2004
      • 4236

      #3
      Nej, inte andmat
      Såhär ser andmat ut
      Maria - Sjöjungfru

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Det är Lånke, släktet Callitriche, gissningsvis Callitriche cophocarpa. Inte helt lyckade som akvarieväxter eftersom de är ettåriga och dör av på vintern.
        (Och ja, de verkar veta när det är vinter även när man har dem i ett värmt akvarium)
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • cillan
          • February 2007
          • 562

          #5
          ok fast jag hade inte tänkt att ha det som akvarieväxt utan som mat till sköldpaddan om det går. Vad konstigt att de kan veta att det är vinter fast de är inomhus. Hur komer de tillbaka nästkommande år utomhus då om de bara är 1 åriga?

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Vet inte säkert. De sätter frö, och eventuellt överlever småbitar.

            Jag kan gott tänka mig att det är bra sköldpaddsfoder, värt ett försök i alla fall.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • cillan
              • February 2007
              • 562

              #7
              Vad ni är duktiga. Det ser väldigt likt ut så det är nog den.

              Kommentar

              Arbetssätt...