Flyttat på växter - överlever de?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Temeraire
    • January 2008
    • 385

    Flyttat på växter - överlever de?

    Igår gjorde jag följande, jag tömde akvariet på mer än 50% av allt vatten samt plockade ur alla stenar och växter, lät bara gruset, filter och värmare vara kvar i, och fiskarna förstås. Sedan satte jag växterna på andra ställan i akvariet, samt klippte ner dem en hel del eftersom de hade blivit så stora. Sedan fyllde jag på nytt vatten igen.

    Kommer växterna att överleva? och hur påverkar det som jag gjorde igår akvariet?
    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "
  • Klinten
    • July 2007
    • 1313

    #2
    - Det kommer säkert att gå bra. Beroende på hur hårt du klippte ned dina växter tar det olika tid innan de kommer igång igen. Fördelen blir att växterna kommer att se fräscha och fina ut igen när de väl vuxit upp.

    Jag har själv Hygrophila polysperma i en del av mina burkar. Ju hårdare jag klipper ned den - desto aggresivare växer den. Men då har växten ett rejält rotsystem och flyttas inte. Tar jag däremot och flyttar på samma växt får jag vänta några veckor innan den kommer igång igen.

    När jag flyttar växter är jag oerhört noga med att få upp alla rötter. Jag drar inte upp växten utan mer "gräver" upp den.


    Fiskarna kommer att klara sig.

    Lycka till.
    Senast redigerad av Klinten; 18 May 2008, 11:46.
    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

    Kommentar

    • Metalmaid
      • September 2006
      • 815

      #3
      Troligen kommer det inte att bli några problem.

      Nått du kan tänka på till nästa gång är att om du har växter med ett stort rotsystem, t.ex cryptocoryne eller svärdsplantor, så kan det vara bra att korta av rötterna innan man planterar ner dom igen.
      Hare bäst...och simma lugnt
      Besök gärna nått av mina nystartade forum:
      http://mariahalsoforum.forum24.se/
      http://www.helpdesken.forum24.se/

      Kommentar

      Arbetssätt...