Gröna prick alger, hur får man bort dem!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    Gröna prick alger, hur får man bort dem!?

    Hej!

    Som rubriken lyder har jag en massa gröna prick alger i akvariet, och jag har en massa snabbväxande växter så som hornsärv och polysperma plus två ancistrus, men algerna blir bara fler och fler, vad kan jag göra för att stoppa tillväxten av algerna?
    Ancistrus äter väl bara nybildade alger?

    Jag göder med PMDD ungefär dubbel dos och EC.
    algerna sätter sig främst på glaset men även på växternas blad
    Jag byter vatten varje vecka 30%.
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy
  • Makasu
    • June 2004
    • 400

    #2
    Tandborste.

    Dessa alger är nog de bästa du kan få i ett akvarium, lätt att skrubba bort och tar lång tid för dem att bildas på glaset. Du ska vara glad att du bara har dem
    /Makasu

    http://green.colorize.net/

    Kommentar

    • alg_oa1
      • May 2007
      • 473

      #3
      Jag önskar att det gick att få bort dem med tandborste, men så enkelt är det inte

      Får skrapa som tusan för att få bort dem och dom kommer tillbaks på bara någon dag.

      Finns det inga andra fiskar än Ancistrus som äter algerna?
      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

      Kommentar

      • GRIZZLY
        • December 2006
        • 867

        #4
        Ta ett gammalt kreditkort. Smidigt å lätt att använda

        Kommentar

        • Makasu
          • June 2004
          • 400

          #5
          Finns annars algskrapor att köpa med risk för att skrapa akvariumet, jag skulle rekommendera tandborste, du får nog vara tålmodig med att tvätta, men bör inte komma tillbaka på minst en vecka. Dock vet jag inte hur det funkar utan co2 men eftersom du göder så kan detta snabba på algerna.
          /Makasu

          http://green.colorize.net/

          Kommentar

          Arbetssätt...