javaormbunkar mår inte bra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna_mvb
    • September 2007
    • 436

    javaormbunkar mår inte bra

    Fyra månader som jag använder pmdd, tre – EasyCarbo. Från början verkade det som denna växt fått extra kraft. Anubias och pappegojblad trivs och växer så det bråkar.

    Är det brist på nåt eller är de uppätna av ancistrus/snäckor?

    För en månad sen var de fortfarande gröna, det syns på nedre delen av bilden


    och andra kortsida


    Det är bara de som är just vid kortsidorna som har såna blad. De andra är kanske yngre plantor...
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    #2
    Prova att surra fast dom på en sten eller rot, det ser ut som de är nergrävda i gruset? Javaormbunken vill inte ha rotsystemet nergrävt.. När jag har provat att plantera dem i substratet så har de blivit precis som dina.
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Läs Tropfrogs inlägg här:


      Att ha rotsystem i bottensubstratet är inga problem, däremot så undvik att ha rotstocken där.

      Om det nu är inte är nitratbrist....
      När javaormbunken skickar ut stora toppskott så dör oftast bladet, tycker det ser ut som på bilden du länkar. Har du observerat några toppskott?

      Kommentar

      • Dysnomia
        • April 2004
        • 1692

        #4
        Ja. Menade "rotstocken", kanske fel ordval med "rotsystem". Slarvigt av mig.
        (Dock ser de ut att vara ganska djupt planterade på bilden, även rotstocken alltså, kanske inte är så?)
        Skånetös i Dalarna
        MIN ZOON!

        Kommentar

        • Anna_mvb
          • September 2007
          • 436

          #5
          Ursprungligen postat av Dysnomia
          Ja. Menade "rotstocken", kanske fel ordval med "rotsystem". Slarvigt av mig.
          (Dock ser de ut att vara ganska djupt planterade på bilden, även rotstocken alltså, kanske inte är så?)
          Jag hade bara rötterna under stenarna (har planterat anubias på samma sätt). Men sedan började komma nya skott underifrån, hoppas att ni förstår.
          Alltså det som syns nu är mycket nytt som växte till efter de ursprungliga stockar som ligger i mitten. Ska försöka ta de upp lite så kanske blir det bättre.

          Ursprungligen postat av Anettejt
          Läs Tropfrogs inlägg här:


          Att ha rotsystem i bottensubstratet är inga problem, däremot så undvik att ha rotstocken där.

          Om det nu är inte är nitratbrist....
          Tack för länken. Jag hittade många trådar men inte just den
          Det är nog som jag misstänkte.
          Jag hade skyhöga nitrat värde (skalan slutar på 100 mg/l och så mörk var det hos mig). Det är svårt att mäta nitrat i akvariet med så många växter men nåt måste man ju kolla.

          Fiskarna mådde bra, javaormbunke med. Men jag lyckades komma ner till 12-25 mg/l med nitrat. Och nu trivs inte växten.

          Ursprungligen postat av Anettejt
          När javaormbunken skickar ut stora toppskott så dör oftast bladet, tycker det ser ut som på bilden du länkar. Har du observerat några toppskott?
          Toppskott, är det de som brukar lossna för att driva runt i karet? Då var de många såna, ja.

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Du säger att du sett många toppskott flyta runt, då skulle jag vilja säga att om dessa kommit från bladet så är det nu förbrukat.

            I samband med att du börjat med EC och dina höga nitrat värden så har Javaormbunken trivts fint, men nu har du fortfarande EC och mindre nitrat varav plantan måste få ställa in sig till de nya värdena.

            Klipp bort alla dåliga blad, så långt ner du kommer åt.
            Kör du standard dos Pmdd? Samma med KNO3?

            Kommentar

            • Anna_mvb
              • September 2007
              • 436

              #7
              Ursprungligen postat av Anettejt
              Klipp bort alla dåliga blad, så långt ner du kommer åt.
              Kör du standard dos Pmdd? Samma med KNO3?
              Har klippt bort.
              Jag doserar PMDD som det står i beskrivningen. KNO3?
              Nu måste jag tänka lite...vet inte...nybörjare som jag är köpte jag portion med micro+. Och har glömd att markera i vilken flaska hamnade de olika delarna.

              Men nu har jag beställt nya så det blir bättring

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Ursprungligen postat av Anna_mvb
                Har klippt bort.
                Jag doserar PMDD som det står i beskrivningen. KNO3?
                Nu måste jag tänka lite...vet inte...nybörjare som jag är köpte jag portion med micro+. Och har glömd att markera i vilken flaska hamnade de olika delarna.

                Men nu har jag beställt nya så det blir bättring
                Ha ha, inte lätt i början. KNO3=kaliumnitrat.
                Fortsätt du att köra på med samma dos, men ser du brister på övriga växter så skall du kanske börja fundera på att höja upp med en halv-hel dos 2-3 dagar efter VB.
                När man ger EC så slukar växterna mycket mer näring.

                Kommentar

                • alg_oa1
                  • May 2007
                  • 473

                  #9
                  Hur mäter man nitrat värdena igentligen?
                  "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                  Kommentar

                  • Anna_mvb
                    • September 2007
                    • 436

                    #10
                    Ursprungligen postat av alg_oa1
                    Hur mäter man nitrat värdena igentligen?
                    Jag använder Tetras dropptest för NO3 (nitrat).

                    Men den har ganska grov skala (0-12,5-25) och om man har många växter så blir det inte så lätt att se hur det ligger till och hur mycket näring som ska läggas i.
                    Det har jag lär mig på en föreläsning, inte att jag fattade mycket, men jag har noterat.

                    Du kan läsa mer om nitrat och vad Lasse säger om mätningar:

                    Kommentar

                    • alg_oa1
                      • May 2007
                      • 473

                      #11
                      Tack så mycket
                      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                      Kommentar

                      Arbetssätt...