behöver massor med växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #16
    Ursprungligen postat av Erik...
    Frågan handlar om hur man odlar växter, sen vad dom ska vara till är ju egentligen en bisak.
    Har man kravet att det helst ska vara vattenväxter som är helt onödigt är det väl bättre att fråga på det forumet vad dom odlar och hur. Vanliga landlevande grönsaker går ju lika bra.
    När dom är små är det större del animaliskt käk men ändras mot grönsaker med åren. Men animaliskt är knappast något dom säger fy&bläh till när dom är stora ändå.
    Kan hända att jag är på fel humör idag men varför krångla till det är det jag är ute efter
    Senast redigerad av eriahl; 17 May 2008, 18:45.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Salta Katten
      • March 2008
      • 740

      #17
      Ursprungligen postat av åheim
      jag vill nog påstå att deras diet till 90% består av fisk och andra vattendjur!
      Kan vi inte bara enas om att det är olika för olika sköldpaddsarter? Min vill ha mest animalisk föda, andra mer vegetabilier. (Fast det kanske var just rödörade du menade?)

      Ursprungligen postat av Erik...
      De ämnen som finns i PMDD och TMG är anpassade för vad växterna behöver för att växa, och finns i ungefär de proportioner som växterna behöver. Skulle något av de ämnena saknas växterna helt skulle de inte kunna växa. Växterna kan ta upp lite extra av en del ämnen för att ha i reserv, men inte så mycket att de blir farliga att äta.
      Toppen!

      Kommentar

      • cillan
        • February 2007
        • 562

        #18
        Asså nu får ni ge er. Rödörade SKA äta 90-95% vegitabilier thats it!! Jag lär mig bara av de som är experter. Sedan om de äter animaliskt eller inte är en helt annan sak men deras diet ska bestå av 90-95% vegitabilier för att de ska må bra. På den här sidan står det 75% men många experter på rödörad säger att det kan vara ända upp till 95% http://www.geocities.com/Petsburgh/Zoo/2530/res.html. Så kan ni sluta hålla på att tjata om att jag lika gärna kan ge pellets.

        Å förresten är det förbjudet att fråga om hjälp om hur jag kan snabbast få växter att växa??????????? Jag bara undrar för det vara ett j-a tjat om hur det ska vara eller inte vara. Min ursprungliga fråga var om ja gkan odla växterna på balkongen elelr inte och om det funkar med de växter jag radat. Sluta hacka hela tiden, det blir lixom inet roligt att använda forumet om ni ska hålla på så här. Å bara för att jag har sköldpadda och inte mestadels fisk får faktiskt jag oxå använda forumet!!


        Tillägg: Jag pratar om fullvuxna rödörade. När de är små ska de ha mer animalisk föda.

        Och ja, de äter animalisk föda som vuxna med om de kommer åt men det bästa är mer vegitabilisk föda.
        Senast redigerad av cillan; 17 May 2008, 22:19.

        Kommentar

        • cillan
          • February 2007
          • 562

          #19
          Ursprungligen postat av Azur
          Pratade de i sköldpaddsforumet verkligen om rödöron?

          Vad jag minns åt mina rödöron aldrig några växter, trots att de blev rätt gamla och hade en hel del växter i karet.
          Japp det är rödörad. Låter väldigt konstigt för min fullkomligt massakerar växter och även andra som har rödörad som jag läst om har sagt samma sak. Dina kanske var ett undandtag .

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #20
            Absolut inget fel med att ha skölpaddor av vilken sort som helst
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • cillan
              • February 2007
              • 562

              #21
              Näe men håll er till vad jag frågar då och tjata inte om att det inte är alls är vattenväxter de ska äta. Vad de äter och vad de bör äta är två helt olika saker. Jag kan ge min hund en lass med hästskit och hon kommer äta det och rulla sig i det men hur bra är det att äta det år ut och år in? Men hon skulle ju äta det så då måste det ju vara bra eller?

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Ursprungligen postat av Erik...
                Det låter helt otroligt att dina rödörade blev "rätt gamla" och inte åt växter alls, och att inte växterna totalförstördes i paddornas "framfart".

                Du brukar ju ha rätt i vad du säger, så, gick de på fri tillgång på foder? Och vad var det för växter?
                Akvariet hade mängder Flytormbunkar och på landdelen Ampellilja och Klätterfikus. De kan för all del ha knaprat på flytormbunkarna utan att jag märkt det. De fick räka eller flytpellets varje dag, nån gång om sen fick de överskottsfisk (guppies, svärdbärare) ur mina andra akvarier. Jag hade mina två i cirka tio år.
                Jag får väl erkänna att jag trodde de var helt köttätande, och gav dem aldrig växtfoder; detta var för en 20 år sedan så det är förhoppningsvis preskriberat nu.
                Senast redigerad av Azur; 17 May 2008, 22:33.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • cillan
                  • February 2007
                  • 562

                  #23
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Akvariet hade mängder Flytormbunkar och på landdelen Ampellilja och Klätterfikus. De kan för all del ha knaprat på flytormbunkarna utan att jag märkt det. De fick räka eller flytpellets varje dag, nån gång om sen fick de överskottsfisk (guppies, svärdbärare) ur mina andra akvarier. Jag hade mina två i cirka tio år.
                  Jag får väl erkänna att jag trodde de var helt köttätande, och gav dem aldrig växtfoder; detta var för en 20 år sedan så det är förhoppningsvis preskriberat nu.

                  Låter väldigt konstigt för alla jag har hört (förutom dig då) om med rödörade har jätteproblem med att ha växter i akvariet. Jag oxå. Finns inte en chans att ha en enda växt kvar i karet. De på land kan jag förstå eftersom de helst inte äter på land.

                  Jag trodde oxå att de var köttätare och de kunde leva på pellets men jag har lärt mig mycket om rödörade de senaste månaderna via internet men trodde att jag kunde fråga om det jag inte visste på det här forumet, det finns ju många som kan mycket om växter här och jag har fått många bra svar men oxå mycket onödigt tjafs som inte ens hör till min fråga/fundering.

                  Kommentar

                  • cillan
                    • February 2007
                    • 562

                    #24
                    Ursprungligen postat av Erik...
                    I princip är det flytväxter som växer snabbast, Andmat hör till de lättaste och mest snabbväxande som finns, och det ska inte vara så svårt att få tag på, kan du inte tigga till dig det så finns det i princip alltid att köpa till exempel via tradera. Andmat har dessutom högt proteinvärde. Azolla växer även det mycket snabbt, och har högt proteinvärde, kan vara lite svårare att få tag på dock. Sen finns alla de andra snabbväxande flytväxterna, till exempel:
                    Musselblomma - Pistia stratiotes
                    Vattenhyacint - Eicchornia crassipes
                    Salvinia sp.
                    Limnobium laevigatum


                    Alla de nu nämda arterna kan ta sitt Co2 från luften, ingen större idé att hålla på med mäsk, särskilt inte om du inte har en lufttät behållare. Om du rengör filtret i begagnat vatten från sköldpaddsakvariet och odlar växterna i det vattnet kommer de i princip garanterat att växa explosionsartat, oavsett om du göder dom med nånting allat eller inte.

                    Hygrophila polysperma, Bacopa och gaffelmossa kan ju växa rätt hyggligt, de två förstnämda kan växa upp ur vattnet och få sin Co2 från luften de med, men de växer löjligt sakta jämfört med till exmpel andmat och Azolla.

                    Plastbacken "samla" från IKEA kan du använda, med lock kan du stapla dom på varandra, om du bara har ca 10 cm vatten i varje back kan du stapla rätt högt förutsatt att det inte finns risk att stapeln blåser omkull. Flytväxter växer i princip snabbast i full sol, bara det inte blir för varmt.

                    Glöm inte sköldpaddsbajset från filtret i varje back så ska du nog få växter så det räcker.
                    Tack Erik för väldigt bra svar. Jag ska nog köpa en sådan låda och prova lite under sommaren med lite sköldpaddsvatten och vatten från filtertvättningen.

                    Jaha så när man använder mesk måste det vara helt luftätt. Vad har man då för akvarier om det ska vara så tätt?

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #25
                      Det kanske går att få vattenväxter från någon ev botanisk trädgård, som inte är försäljare, för några kronor till fikakassan. Jag fick själv för x-antal år sen plocka guppy i valfritt antal hos Botaniska trädgården i Uppsala för ett litet bidrag till fikakassan bara. Dom har en stor damm oxå men även små efter väggarna. Fanns alla möjliga vattenväxter i dom oxå. Iaf fanns dom små då. Kan vara ett tips eller uselt sådant.
                      Eller så har du receptet från sköldpaddsforumet som sagt http://web.telia.com/~u85827603/hemmagjort_foder.htm
                      Senast redigerad av eriahl; 17 May 2008, 23:28.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • cillan
                        • February 2007
                        • 562

                        #26
                        Ja, det kanske vore något. Här i Göteborg finns ju en del sånt. Vad häftigt att få plocka guppisar så då kan man ju få in en massa roligt i sitt akvarie.

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #27
                          Ursprungligen postat av cillan
                          Jaha så när man använder mesk måste det vara helt luftätt. Vad har man då för akvarier om det ska vara så tätt?


                          Akvarierna behöver inte vara lufttäta, eftersom man då löser Co2 i vattnet, men om bladen tar sitt Co2 från luften som de flytväxterna gör blåser Co2:n bort om det är en öppen behållare.

                          Men det är klart, använder du backar med lock, (det behöver ju inte vara absolut lufttätt), Så kan du få bättre tillväxt med mäsk, men jag vet inte om det är värt det, nedbrytningen av filtergojset kommer också att bilda en del Co2, så risken är att du får för mycket Co2 i stället, och att lägga energi på att riskera att växterna dör vet jag inte om jag kan rekommendera.

                          Kommentar

                          • cillan
                            • February 2007
                            • 562

                            #28
                            Näe det vill jag ju inte att de ska göra då är det ju ingen mening med att odla dem.

                            Kommentar

                            • cillan
                              • February 2007
                              • 562

                              #29
                              Ursprungligen postat av Erik...
                              De ämnen som finns i PMDD och TMG är anpassade för vad växterna behöver för att växa, och finns i ungefär de proportioner som växterna behöver. Skulle något av de ämnena saknas växterna helt skulle de inte kunna växa. Växterna kan ta upp lite extra av en del ämnen för att ha i reserv, men inte så mycket att de blir farliga att äta.
                              Så PMDD skulle alltså funka att ge växterna och sedan ge växterna till sköldpaddan? Men hur kommer det sig då att det kan vara problem med att ha i PMDD i ett räkkar? Är räkor mer känsliga?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...