behöver massor med växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    behöver massor med växter

    Jag har en rödörad vattensköldpadda och hennes diet ska bestå av mestadels vattenväxter. Jag har ett 25-liters kar som jag har som lite prov. Jag ville se lite hur mycket växter hon åt och så ville jag prova räkor. Nu räcker inte det karet till och jag funderar på om man kanske kunde odla växter i någon stor plastbehållare (typ nåt från IKEA) ute på balkongen nu under sommaren. Går det att göra det och hur ska jag i så fall gå till väga?

    Förrut när vi hade vanligt fiskakvarie fick vi slänga både musselblomma, andmat och cabomba pga att det blev för mycket, synd att vi inte har det kvar för det hade ju varit perfekt att ge till sköldpaddan istället. Vår granne (i Skövde) fick köpa det när vi skulle flytta till göteborg och har kvar samma växter med minst lika mycket över som vi fick, synd att inte grannen flyttade med för då kunde vi ju fortsatt att få överblivna växter från henne .

    De växter som sköldpaddan äter är följande:
    Hygrophila polysperma - alla Hygrophila-arter kan egentligen ges.
    Andmat - Lemna sp och Spirodela
    Musselblomma - Pistia stratiotes (den här gillar hon)
    Vattenhyacint - Eichornia crassipes
    Hornsärv - Ceratophyllum demersum
    Vattenpest - Egeria sp (Hon verkar inte jätteförtjust i denna växt)
    Näckrosor - Nymphaea sp
    Gaffelmossa - Riccia fluitans
    Cabomba (har jag inte så mycket av men det hon har fått verkar hon gilla)
    Vattenstjärnor, lånkar - Callitriche spec.
    Dyblad/Grodblad - Hydrocharis morsus-ranae, Limnobium spongia
    Pilblad - Sagittaria sp
    Trubbpilblad - Sagittaria natans
    Echinodorus - svärdplantor
    Vallisneria
    Bacopa - Tjockblad
    Bacopa monnieri - Litet tjockblad
    Bacopa caroliniana - Stort tjockblad
    Salvinia natans - Simbräken (det här är nog den absoluta favvisen)
    Ceratopteris cornuta - Vanlig vattenormbunke (även den här är tydligen god)

    Ursäkta att det blev blandat både svenska och latin.

    Det finns säkert fler sorter som hon kan äta men det är dessa jag vet.
    Är det några som man kan odla i en balja på balkongen? Skulle helst vilja odla gaffelmossa, Hygrophila polysperma, pilblad och bacopa. Fast de måste fungera som flytväxter för jag vill inte kosta på en massa grus om det inte fungerar och eftersom jag måste lägga ner det när det blir för kallt. Möjligtvis skulle det kunna gå att göra olika byggen så att gaffelmossan kommer längre ner.

    Idéer och tips mottages tacksamt, då skulle i alla fall sköldpaddan bli glad.
    Senast redigerad av cillan; 17 May 2008, 22:50.
  • johannes89
    • September 2006
    • 44

    #2
    skaffa mäsk system så kan du nog odla upp en del i nån bajla =) men om ja var du skulle ja köpa sköldpadds mat tror det blir billigare i längden och din sköldpadda behöver nog ändå mer än bara vattenväxter skulle ja tro ..
    johannesericzon@hotmail.com

    Kommentar

    • cillan
      • February 2007
      • 562

      #3
      Nu är det så här att jag även är med i ett sköldpaddsforum och där lärt mig att sköldpaddsmaten ska bestå av minst 90 % vegitabilier. Det finns de som aldrig ger köpt sköldpaddsmat typ pellets för att de innehåller massa konstiga onturliga saker.

      jag vet inte hur mäsksystem funkar.

      Kommentar

      • oskarwallin
        • February 2008
        • 1080

        #4
        Andmat växer GRYMT SNABBT!!! så lägg i några sånna blad, det kan du säkert få gratis då många djuraffärer och privatpersoner har problem med det ;P
        60,58 liter
        **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
        *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

        Kommentar

        • MalMannen
          • March 2008
          • 255

          #5
          Vattenpest växter också fort som fan

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            Jag tror du kan odla vattenpest väldigt lätt i en balja ute, bara byt lite vatten i baljan ibland. Det växer som ogräs och behöver ingen sand för att växa då det tar upp näring ur vattnet. Men i och för sig kanske det inte kommer växa så bra i rent vatten utan näring, hmmm.

            Andmat är lätt att få tag på, dels ur vanliga vattendrag ute, men också från djuraffärer. Också lätt att odla i balja, men där behövs ju extremt mycket för att din sköldpadda ska bli mätt...

            Jag förstår helt och fullt att pellets innehåller onaturliga saker, men BARA växter räcker nog inte för att tillgodose din sköldpaddas behov av mineraler och kalcium, var ska det komma ifrån? Antar att vilda sköldpaddor får i sig detta på något sätt. De behöver ju sådant för skalet.. Men kanske har du kommit på en lösning på detta.

            Jag skulle ha köpt en stor balja på ikea, köpt lite av de mest snabbväxande växterna (hornsärv, vattenpest, andmat) och helt enkelt provat! Du kan ju tillsätta lite flytande näring i form av PMDD eller annat och byta lite vatten ibland, i baljan, då borde det växa bra.

            Lycka till!
            / Ebba

            Kommentar

            • cillan
              • February 2007
              • 562

              #7
              Näe det är klart att hon inte får bara vattenväxter. Hon får faktiskt lite pellets oxå även ifall många sköldpaddskunniga säger att man ska ge annat. Man kan mixa mycket mt själv och så finns det vitaminer och mineraler att köpa för just sköldpaddor. För skalets skull får hon sepiaskal. Men eftersom dieten ska bestå av 90-95% vegetabilier så behövs det jur rätt mycket växter. Nu på sommaren går det även att ge maskrosor och sånt men det bästa är ju vattenväxter eftersom det är det de äter i det vilda och ibland någon liten fisk eller insekt. Jag har räkor i det lilla karet men de har inte lyckats bli fler än annars hade jag tänkt att ge henne några sådana ibland.

              Jag har aldrig provat mäsk förut och jag tycker det verkar lite läskigt. Kan bara mäsk få växterna på balkongen att växa bättre? Å är det någon mening med att böka med det när jag inte vet hur det funkar?

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                I princip är det flytväxter som växer snabbast, Andmat hör till de lättaste och mest snabbväxande som finns, och det ska inte vara så svårt att få tag på, kan du inte tigga till dig det så finns det i princip alltid att köpa till exempel via tradera. Andmat har dessutom högt proteinvärde. Azolla växer även det mycket snabbt, och har högt proteinvärde, kan vara lite svårare att få tag på dock. Sen finns alla de andra snabbväxande flytväxterna, till exempel:
                Musselblomma - Pistia stratiotes
                Vattenhyacint - Eicchornia crassipes
                Salvinia sp.
                Limnobium laevigatum


                Alla de nu nämda arterna kan ta sitt Co2 från luften, ingen större idé att hålla på med mäsk, särskilt inte om du inte har en lufttät behållare. Om du rengör filtret i begagnat vatten från sköldpaddsakvariet och odlar växterna i det vattnet kommer de i princip garanterat att växa explosionsartat, oavsett om du göder dom med nånting allat eller inte.

                Hygrophila polysperma, Bacopa och gaffelmossa kan ju växa rätt hyggligt, de två förstnämda kan växa upp ur vattnet och få sin Co2 från luften de med, men de växer löjligt sakta jämfört med till exmpel andmat och Azolla.

                Plastbacken "samla" från IKEA kan du använda, med lock kan du stapla dom på varandra, om du bara har ca 10 cm vatten i varje back kan du stapla rätt högt förutsatt att det inte finns risk att stapeln blåser omkull. Flytväxter växer i princip snabbast i full sol, bara det inte blir för varmt.

                Glöm inte sköldpaddsbajset från filtret i varje back så ska du nog få växter så det räcker.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Pratade de i sköldpaddsforumet verkligen om rödöron?

                  Vad jag minns åt mina rödöron aldrig några växter, trots att de blev rätt gamla och hade en hel del växter i karet.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Pratade de i sköldpaddsforumet verkligen om rödöron?

                    Vad jag minns åt mina rödöron aldrig några växter, trots att de blev rätt gamla och hade en hel del växter i karet.


                    Rödörade vattensköldpaddor äter normalt sett växter, när de är riktigt små kan växterna klara sig ett tag om paddorna hålls relativt mätta, men de brukar äta de mesta växterna, och de som de inte äter brukar bli "sopor" av allt "smakande", det inkluderar även arter som brukar klara sig hos de flesta växtätande fiskar som till exempel javaormbunke, anubias och crinum.

                    Andmat och Azolla kan under vissa förutsättningar växa så fort i själva sköldpadds-akvariet att paddorna inte hinner med att äta upp.

                    Visst föredrar de flesta rödörade "kött" framför vegetabilier, men vuxna rödörade mår bättre av att få mest vegetabilier.

                    Det låter helt otroligt att dina rödörade blev "rätt gamla" och inte åt växter alls, och att inte växterna totalförstördes i paddornas "framfart".

                    Du brukar ju ha rätt i vad du säger, så, gick de på fri tillgång på foder? Och vad var det för växter?

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Dom går mer åt grönsaker när dom blir större. Men kommer något som smakar bra så varför inte smaska i sig det. Är det räka, fisk eller pellets spelar roll.
                      En tanke som låter lite puttrigt säkert.
                      Varför inte fråga om sånt här på det där sköldpaddsforumet istället?
                      Senast redigerad av eriahl; 17 May 2008, 14:37.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Salta Katten
                        • March 2008
                        • 740

                        #12
                        Hoppas det är okej att jag inflikar en annan fråga, när nu ändå ämnet växtodling till sköldpadda är på tal!
                        Törs man ta växter från kar där man använt PMDD, TMG och andra växtnäringar? Har läst på sköldpaddsforum att man ska undvika tillsatser och det verkar ju logiskt. Samtidigt är ju akvarieväxtnäringar ofarliga för fiskar, sniglar och ibland räkor, som ju både dricker, simmar i och andas vattnet med tillsatserna, och brukar anses vara betydligt känsligare för "allt" än vad sköldpaddorna är. Så det verkar ju rimligt att akvarieväxtnäring skulle vara ofarligt för dem med... Eller? Kan något skadligt ämne anrikas i växterna?

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #13
                          Ursprungligen postat av eriahl
                          En tanke som låter lite puttrigt säkert.
                          Varför inte fråga om sånt här på det där sköldpaddsforumet istället?
                          Frågan handlar om hur man odlar växter, sen vad dom ska vara till är ju egentligen en bisak.

                          Kommentar

                          • Erik...
                            • May 2006
                            • 1459

                            #14
                            Ursprungligen postat av Salta Katten
                            Hoppas det är okej att jag inflikar en annan fråga, när nu ändå ämnet växtodling till sköldpadda är på tal!
                            Törs man ta växter från kar där man använt PMDD, TMG och andra växtnäringar? Har läst på sköldpaddsforum att man ska undvika tillsatser och det verkar ju logiskt. Samtidigt är ju akvarieväxtnäringar ofarliga för fiskar, sniglar och ibland räkor, som ju både dricker, simmar i och andas vattnet med tillsatserna, och brukar anses vara betydligt känsligare för "allt" än vad sköldpaddorna är. Så det verkar ju rimligt att akvarieväxtnäring skulle vara ofarligt för dem med... Eller? Kan något skadligt ämne anrikas i växterna?

                            De ämnen som finns i PMDD och TMG är anpassade för vad växterna behöver för att växa, och finns i ungefär de proportioner som växterna behöver. Skulle något av de ämnena saknas växterna helt skulle de inte kunna växa. Växterna kan ta upp lite extra av en del ämnen för att ha i reserv, men inte så mycket att de blir farliga att äta.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13127

                              #15
                              Ursprungligen postat av cillan
                              Nu är det så här att jag även är med i ett sköldpaddsforum och där lärt mig att sköldpaddsmaten ska bestå av minst 90 % vegitabilier. Det finns de som aldrig ger köpt sköldpaddsmat typ pellets för att de innehåller massa konstiga onturliga saker.

                              jag vet inte hur mäsksystem funkar.
                              jag vill nog påstå att deras diet till 90% består av fisk och andra vattendjur!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...