Nystartat Lowtech

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    Nystartat Lowtech

    Hej. Jag har just startat ett Lowtech växtkar. Det har varit igång i en vecka med massor av växter och fyra Black Mollys än så länge. Jag märker hur växterna mår dåligt och tycks lida av näringsbrister (så jag antar att fiskskiten ännu inte är tillräckligt för att nära akvariet) och att extra gödning kan behövas. Jag mätte Nitrat och Fosfat och såg att värdena var låga. Nu har jag givit en fulldos PMDD och Easy Carbo. Är det rätt tänkt?
    Qui audet adipiscitur!
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Ursprungligen postat av MattiasL
    Hej. Jag har just startat ett Lowtech växtkar. Det har varit igång i en vecka med massor av växter och fyra Black Mollys än så länge. Jag märker hur växterna mår dåligt och tycks lida av näringsbrister (så jag antar att fiskskiten ännu inte är tillräckligt för att nära akvariet) och att extra gödning kan behövas. Jag mätte Nitrat och Fosfat och såg att värdena var låga. Nu har jag givit en fulldos PMDD och Easy Carbo. Är det rätt tänkt?
    Lite tidigt att slänga i fisk kan man tycka.
    Du kommer ha en nitrit topp efter ca 3-4 veckor.
    Var försiktig så du inte övergöder med easycarbo, kan vara direkt dödligt för dina mollys.

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Ingen nitritopp här inte! (Filtret är inkört i ett annat kar. ) 4 Black Mollys i ett 180 liters växtkar får mig inte att sova oroligt om nätterna!
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • patdah
        • November 2007
        • 659

        #4
        Jag har aldrig fått några nitrittoppar i mina jordbottenkar... i ett av dom släppte jag i över femtio guppy efter en vecka... i och för sig hade jag fasligt mycket växter... men det behövs många fiskar för att det verkligen ska börja växa. Jag har testat att endast ha räkor... det växer men inte på långa vägar lika bra som när jag har många fiskar i karen.
        /Patrik

        I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

        Kommentar

        • NIC
          • January 2008
          • 5121

          #5
          Ursprungligen postat av MattiasL
          Ingen nitritopp här inte! (Filtret är inkört i ett annat kar. ) 4 Black Mollys i ett 180 liters växtkar får mig inte att sova oroligt om nätterna!
          Bara att önska lycka till då!

          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #6
            Som sagt var så undrade jag över växternas hälsa. Då stämmer det att man behöver PMDD (eller övermatning) för att kompensera för få fiskar i ett jordkar?
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            • NIC
              • January 2008
              • 5121

              #7
              Ursprungligen postat av MattiasL
              Som sagt var så undrade jag över växternas hälsa. Då stämmer det att man behöver PMDD (eller övermatning) för att kompensera för få fiskar i ett jordkar?
              PMDD skadar ju inte, och easycarbo får i alla fall mina växter att växa bra, (kör bara easycarbo)
              Men en annan sak du måste tänka på är ljuset, har du tillräckligt med ljus?

              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Två nya växtrör. Det ska räcka för lowtech.
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                Arbetssätt...