Mäsksystem som inte fungerar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chicke
    • May 2004
    • 64

    Mäsksystem som inte fungerar!

    Hej hej, har fixat ett mäsksystem enligt http://www.plantswap.se/artiklar/DIYCO2.htm
    Har ett problem, och det är att slangen mellan vattenflaskan och syrestenen är delvis fylld med vatten. Trycket ska ju trycka på så CO2 går enda fram till syrestenen, men får mig stannar det ungefär halvägs, och så är resten av slangen fram till syrestenen fylld med vatten. Vad beror det på? Eller är det så att det tar dagar innan det blir tillräckligt tryck för att få ut gasen enda till syrestenen?
    /Daniel
  • Fanbyalperna

    • September 2005
    • 752

    #2
    Du har inte hunnit få upp tillräckligt tryck i CO2. En backventil för att hindra vattnet att gå bakvägen kanske inte skulle vara så dumt.
    Har inte alltid rätt, men fel ibland

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det ska inte ta så lång tid, antingen har du en läcka någonstans eller/och så är blandningen kass. Du bör även i ditt fall ha flaskan ovanför vattennivån i akvariet så inte vattnet går bakvägen om du inte kan skaffa en backventil pronto.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Chicke
        • May 2004
        • 64

        #4
        Tack för svaren, jag ska prova att ställa flaskorna ovanför pumpen. Vet nån var man kan köpa bra backventiler som passar till 9/12mm akvarieslang?
        Tror förövrigt inte att det är ngn läcka, eftersom om jag tar bort slangen som går från t-korset till vattenflaskan och blåser i den kommer det ut bubblor från pumpen..
        Senast redigerad av Chicke; 10 May 2008, 15:33.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Men du kan ha läckan redan i korken.
          Backventiler brukar inte vara något större problem att få tag i, kolla med din lokala järnhandel eller VVS firma.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Robin_Hedstrom
            • January 2005
            • 1818

            #6
            Jag tror det är läckage någonstans. Hade du kikat på den möjligheten?
            Själv har jag garanterat läckage då mina bubblor kommer i grupper om 20. Sen kan det ta upp till några minuter mellan grupperna. Måste kolla upp det där när jag kommer hem..
            /Robin Hedström
            http://www.robinhedstrom.se/

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
              Jag tror det är läckage någonstans. Hade du kikat på den möjligheten?
              Själv har jag garanterat läckage då mina bubblor kommer i grupper om 20. Sen kan det ta upp till några minuter mellan grupperna. Måste kolla upp det där när jag kommer hem..
              Eller så börjar du få dåligt tryck på din mäsk och det är dags att sätta ny sats.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Robin_Hedstrom
                • January 2005
                • 1818

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Eller så börjar du få dåligt tryck på din mäsk och det är dags att sätta ny sats.
                Efter tre dagar och aldrig kontinuerligt bubblande? Antingen är det era recept här på zoopet som är kass eller så är det fel på min anläggning.. jag tror på det senaste för följde recepten nitiskt.
                /Robin Hedström
                http://www.robinhedstrom.se/

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ja, i vilket fall som helst är det läge för åtgärder.
                  Men om du hade läckage någonstans tycker jag ändå att antingen skulle det inte komma något alls, eller iaf några bubblor i början av mäsksatsen. Har du däremot för dåligt tryck orkar inte co2 trycka ut bubblorna då vattnet står emot tills det uppnåt såpass högt tryck i flaskan att det blir som ketchupeffekten.
                  Men jag kanske är ute och cyklar nu och har helt fel?
                  Och era recept på mäsk, hur ser de ut?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Robin_Hedstrom
                    • January 2005
                    • 1818

                    #10
                    Jag drar mig ur diskussionen då det handlar om Chickes mäsk och inte min. =)
                    Den ska jag ojja mig över i veckan istället.
                    /Robin Hedström
                    http://www.robinhedstrom.se/

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Kanske säkrast....
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Men om du hade läckage någonstans tycker jag ändå att antingen skulle det inte komma något alls, eller iaf några bubblor i början av mäsksatsen. Har du däremot för dåligt tryck orkar inte co2 trycka ut bubblorna då vattnet står emot tills det uppnåt såpass högt tryck i flaskan att det blir som ketchupeffekten.
                        Men jag kanske är ute och cyklar nu och har helt fel?
                        Har man läckage så brukar CO2:n bara orkar klättra ner en liten bit ner i vattnet i CO2-slangen och sedan stannar den där eller går lite upp och ner om läckaget är ryckvis.

                        Drar man upp CO2-slangen och det börjar komma CO2-bubblor ur syrestenen/slangen när den är högre upp i vattnet så brukar det vara smygpunka. Ska man felsöka genom att tappa upp vatten i badkaret och trycka ner mäskflaskorna bör man hålla för CO2-utblåset en bra stund så att det kan byggas upp ett rejält tryck.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Där hänger jag med, men om satsen är för dålig/klen brukar den bete sig som i Robins fall, eller?
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Chicke
                            • May 2004
                            • 64

                            #14
                            Tack för svaren, ja det är troligtvis ngn läcka nånstans (verkar vara väldigt svårt att få det tätt?!) Den har gått i 2 dagar nu och man ser massa bubblor bildas i dunkarna, men jag har inte sett en enda komma ut från pumpen, och det stinker jäst i skåpet där dunkarna står..haha, så ska kolla upp var läckan är imorn

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              verkar vara väldigt svårt att få det tätt?!
                              Ja, jag har sett 3-4 trådar om dåligt fungerande mäsk senaste månaden som alla hade med läckage att göra =)
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...