HJÄLP! Vit mögel-alg-mossa tar över botten....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ronjja
    • February 2008
    • 206

    #16
    Jag hade i alla fall också något vitt mögel-liknande angrepp i mitt kar. Storstäda och hade mig, men det kom tillbaka bara få dagar efter. Det försvann när jag bytte pump. Jag hade en Hydor crystal duo och bytte till en eheim aquaball 2206.
    Simma lugnt

    Kommentar

    • Piccola
      • September 2006
      • 175

      #17
      Ursprungligen postat av ronjja
      Det försvann när jag bytte pump. Jag hade en Hydor crystal duo och bytte till en eheim aquaball 2206.
      Hm, ja det är en idé jag har funderat på eftersom det inte verkar hjälpa att bara byta vatten, koka rötter och ugn-behandla gruset...

      Men det är ju bara 1 år sedan jag köpte nuvarande pump - en eheim av något slag... Måste fundera lite, kanske värt ett försök. Den nygamla pumpen kan man kanske "sanera" och ha i reserv , som backup om något händer med pumparna som är igång...
      Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
      Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

      Kommentar

      • Fanbyalperna

        • September 2005
        • 752

        #18
        Kommer sorgligt nog inte ihåg var jag läste om svamp o akvarium, men det var innan internet så det hade hjälpt. De symptomen var om jag kommer ihåg rätt ungefär som dina.
        Enligt en Googlesökning kan du ju kolla de här länkarna som är orsakade av övermatning som i ditt fall
        It's a 4 gallon tank with a filter, some java moss and a few other plants, a bunch of snails (unfortunately) and one betta fish. It's been set up for almost a year, and suddenly I am seeing this white web-like stuff all over the gravel, and some on the glass of the tank. The amonia, nitrites, etc, a...



        Hoppas de kan fungera som lite vägledning.
        Har inte alltid rätt, men fel ibland

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #19
          Så här stod det på en sajt:
          When ammonia levels are high in the tank, a white slimy/moldy coating will grow on all surfaces of the tank.
          If it is possible, remove the "stuff" from the tank. It would be a good idea to get your water quality tested. (ammonia NH3, nitrate NO3, and pH). I can help with any problems that might be occuring.

          Kan det vara en ledtråd? Hög ammoniumnivå?
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • Fanbyalperna

            • September 2005
            • 752

            #20
            Ja det är ett led i kedjan ammonium, nitrit och nitrat. Det enda ofarliga är nitrat och det bara i inte allt för höga kocentrationer. Det stämmer med att de blivit matrester i akvariet. Konstigt att fiskarna överlevt, men det får du nog tacka svampen för som verkar frodas. Hade inte svampen bildats hade det blivit nitrit och då hade du nog inte haft några fiskar kvar.
            Har inte alltid rätt, men fel ibland

            Kommentar

            • MattiasL
              • September 2006
              • 1479

              #21
              Kanske svampen tynar bort när ammoniumöverskottet försvunnit? Det kanske bildas ammonium av för mycket gammal mulm i filtermassan?
              Qui audet adipiscitur!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #22
                Det är inte en massa gissningar ni håller på med nu?
                Förstår inte hur det kan bli en massa mulm i ett nystartat kar som är rengjort lite för mycket och ofta och matas sparsamt.
                Jag tycker att man borde hört talas om detta fenomen eller någon som råkat ut för det tidigare, men vem vet? Man kan alltid försöka och någon gång ska vara den första.
                Det skulle vara väldigt intressant med foto på spektaklet!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #23
                  För att inte tala om den ammoniak ätande polypen som bor i bottensubstratet.. Pix!
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • MattiasL
                    • September 2006
                    • 1479

                    #24
                    Ja, det är gissningar. Jag bara påpekade att filtret ibland kan spöka om det är för tätt och det blir för mycket biologiskt aktivitet i det. (Har hänt mig) Men om vi här talar om ett nytt filter och en ny filtermassa så är detta naturligtvis inte orsaken till problemen.
                    Qui audet adipiscitur!

                    Kommentar

                    • Metalmaid
                      • September 2006
                      • 815

                      #25
                      Har faktiskt läst på ett annat forum om ett kar som drabbats av ett vitt mögelliknande angrepp, i det fallet troddes det vara orsakat av antingen Protozoa eller Saprolegnia.
                      Hare bäst...och simma lugnt
                      Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                      http://mariahalsoforum.forum24.se/
                      http://www.helpdesken.forum24.se/

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #26
                        Och det blev man ju klokare av.....not!
                        Sökte på det och visst, det kanske är det som är problemet men jag skulle fortfarande vilja se bilder på svampen/amöborna/encelliga urtidsdjuren/mögel/spaghetti eller vad det nu kan vara.
                        Säga vad man vill, men intressant är det iaf!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Fanbyalperna

                          • September 2005
                          • 752

                          #27
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Det är inte en massa gissningar ni håller på med nu?
                          Förstår inte hur det kan bli en massa mulm i ett nystartat kar som är rengjort lite för mycket och ofta och matas sparsamt.
                          Jag tycker att man borde hört talas om detta fenomen eller någon som råkat ut för det tidigare, men vem vet? Man kan alltid försöka och någon gång ska vara den första.
                          Det skulle vara väldigt intressant med foto på spektaklet!
                          Mulm? Det har matats med tabletter som inte ätits upp utan blivit kavar i karet och fått förmultna. Där har du "mulmen".
                          Det är så länge sedan jag läste om det här att jag inte kommer ihåg exakt hur man blev av med det. Har dock en svag aning om det rörde sig om att helt enkelt mekaniskt avlägsna det och det noggrant. Som sagt var det länge sedan och dels kan jag ha fel om metoden och dels kan det ha hänt en del på den kemiska fronten som jag inte är insatt i.
                          Har inte alltid rätt, men fel ibland

                          Kommentar

                          • Metalmaid
                            • September 2006
                            • 815

                            #28
                            Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                            Mulm? Det har matats med tabletter som inte ätits upp utan blivit kavar i karet och fått förmultna. Där har du "mulmen".
                            Det är så länge sedan jag läste om det här att jag inte kommer ihåg exakt hur man blev av med det. Har dock en svag aning om det rörde sig om att helt enkelt mekaniskt avlägsna det och det noggrant. Som sagt var det länge sedan och dels kan jag ha fel om metoden och dels kan det ha hänt en del på den kemiska fronten som jag inte är insatt i.
                            Om det nu uppstått på grund av foder, så kan ju ett enkelt medel att bli av med överskottet vara snäckor, corydoras, räkor eller liknande.

                            Frågan är ju vad det är och hur man reparerar skadan.

                            Får nog hålla med Ansjo om att ett foto skulle underlätta för att nån ska kunna konstatera vad det vita mögelliknande är. Är man inte guldmedlem så går det ju att länka från annan webbsajt.

                            Men kan ju va nått av det jag nämnde i mitt förra inlägg.
                            Senast redigerad av Metalmaid; 10 May 2008, 15:47.
                            Hare bäst...och simma lugnt
                            Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                            http://mariahalsoforum.forum24.se/
                            http://www.helpdesken.forum24.se/

                            Kommentar

                            • addo
                              • January 2007
                              • 609

                              #29
                              Men hur var det nu, mår dina fiskar dåligt?

                              Om inte så skulle jag avvakta och njuta av sommaren i stället, sånt här brukar ofta lösa sig självt om man håller bra balans i karet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...