HJÄLP! Vit mögel-alg-mossa tar över botten....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piccola
    • September 2006
    • 175

    HJÄLP! Vit mögel-alg-mossa tar över botten....

    Jag har en VIT täckande, krypande vävliknande alg/mossa eller något annat som tar sig fram över grus och rötter med hiskelig framfart. Enbart på botten. Ser otrevligt ut! De står inte upp som trådalger ofta gör på bilder, har tydliga vävliknande förgreningar såsom nervtrådar i blad och får mig att tänka på mögel. Det luktar inte så kul heller... Kan tyvärr inte sätta in bild - ingen kamera som fungerar men hoppas ändå sååå på hjälp!

    Jag vill ha bort dem men misslyckas hela tiden - vad ska jag ta mig till?
    Har minskat matningen, minskat på ljuset och flera gånger tagit upp rötter och kokat - samt kört gruset i ugnen (150 grader i ca 30 minuter)...

    Fiskarna verkar dock må bra :-))

    Förutsättningar:
    Mindre kar med vuxna fiskar och 5 guppy-yngel som snart ska flytta till annan balja. (Om jag törs flytta utan risk att det VITA följer med... ) Och en del oönskade platta sniglar. Vattnet håller ca 28 grader (utan doppvärmare, det är varm i rummet...) Effektivt filter. Vattenbyte varje vecka, tillsätter då flytande filtermedium, vit burk med blå etikett vad den nu heter.... Grönskan består av några växter och en massa andmat. Ingen aning om vattenvärdet just nu, har slut på test.


    Snälla, snälla ni som kan sånt här - vad ska jag göra?
    Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
    Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nystartat kar?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Piccola
      • September 2006
      • 175

      #3
      Nej, det har varit igång sedan augusti och fungerat bra fram tills för ca en eller två månader sedan. Inga nya växter - däremot många guppy-yngel, varav de flesta dött. Troligen övermatade jag ett tag - har dragit ner nu men det hjälper inte. Ser verkligen ut som MÖGEL. Eller kan det vara svamp? Täcker en yta av 20 x 30 cm och "växer upp från gruset på rötterna".

      Skäggmunsmalen äter det då inte i alla fall.

      Jag är så äcklad av detta och urless på att vad jag än gör så kommer det tillbaka. Som sagt, fiskarna verkar inte bry sig men jag vill verkligen bli av med detta.

      Snälla, någon som vet?
      Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
      Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

      Kommentar

      • ronjja
        • February 2008
        • 206

        #4
        Tror du att du kan lägga on en bild? Hade något liknande problem för ett tag sedan och jag kunde tänka mig att se hur det ser ut i ditt kar.
        Simma lugnt

        Kommentar

        • Piccola
          • September 2006
          • 175

          #5
          Tyvärr fungerar inte kameran. Det ser ut som platt, liggande, trådigt mögel som sprider ut sig horisontalt över gruset och väver in grus och rötter. Det "sticker inte ut" några trådar eller flyter, men på ett par ställen har svampliknande "toppar börjat bildas" Påminner rätt mycket om svamp!

          Nu har jag i alla fall - igen - tagit ut allt grus, växter och inredning. Bytt 50% av vattnet och tillsatt flytande filtermedium. Och vet inte vad jag ska göra sen.

          Antar att jag slänger in gruset i ugnen, men det räckte ju inte sist så ja - vad ska man ta sig till? Det luktar förresten mycket äckligt om gruset - inte akvarium eller så, bara äckligt.

          Kul detalj - en guppihona tyckte nog att det var stressande att behöva uppleva mögelstädningen igen, så hon passade på att föda ytterligare 30 yngel. "Pappan ifråga" dog 9 mars...
          Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
          Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Du kan inte låna en kamera och ta kort på det, jag har under mina år som akvarist inte hört talas om detta du beskriver.
            Hade det varit grönt skulle nog problemets lösning vara ganska nära, men vitt?
            Går det inte att suga upp när du gör vattenbyte eller sitter det på något sätt fast i gruset?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Piccola
              • September 2006
              • 175

              #7
              Ja, jag har insett att detta är skumt, hittar ingen information någonstans och alger är ju inte vita... Men detta är kritvitt!

              Jag har rensat ut baljan flera gånger nu, kört grus i ugn och allt - bara för att ca 4-6 dagar senare se det "växa tillbaka". Börjar konstigt nog på ungefär "samma ställe i gruset" - nära rötterna. Som jag mellan varven har kokat i 10-liters gryta under gott och väl en timme varje gång. Tycker att det borde ha dödat det mesta. Men nej - det kommer igen. Så jag misstänker att det finns något kvar i mitt tomma kar, något som triggar igång en nystart av det vita en tid efter varje rensning. Frågan är bara vad 17 jag ska göra för att få stopp på detta.

              Det följer med så där i samband med vanlig bottenrensning, "trådarna" omsluter grus/sten/rötter och släpper bara delvis - man måste böka runt inne i gruset för att det ska sugas upp och då sprider man ut det istället... Luktar peck när man får upp grus/rötter med sånt där på. Känns lite kladdigt och ser genomskinligt ut ovan vatten.

              Hur är det - kan man få svamp på inredningen i ett akvarium? Tror att jag läst någonstans att det skulle finnas ett fåtal artiklar i ämnet...

              Ska försöka fixa kamera på fredag.
              Senast redigerad av Piccola; 07 May 2008, 09:03.
              Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
              Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

              Kommentar

              • Fanbyalperna

                • September 2005
                • 752

                #8
                Jag skulle nog tro att det är svamp av något slag. Tyvärr är det så längesedan jag läste om liknande saker att jag inte kommer ihåg vad de olika arterna som kan komma ifråga heter och inte heller hur man blev av med det.
                Utgå ifrån att det är en svamp och sök infomation därifrån.
                Har inte alltid rätt, men fel ibland

                Kommentar

                • MattiasL
                  • September 2006
                  • 1479

                  #9
                  Prova med att ta bort roten och se om det är relaterat till den.

                  Jag hade vitt slem på min bambu ett tag. Jag plockade ut den och hade den i en hink med talrika vattenbyten. Till sist försvann det.
                  Qui audet adipiscitur!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av MattiasL
                    Prova med att ta bort roten och se om det är relaterat till den.

                    Jag hade vitt slem på min bambu ett tag. Jag plockade ut den och hade den i en hink med talrika vattenbyten. Till sist försvann det.
                    Detta gäller ofta ny inredning såsom bambu och rötter i kar och försvinner av sig själv efter ett tag. Jag är lite tveksam att det är samma typ av slem ni drabbats av.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • addo
                      • January 2007
                      • 609

                      #11
                      Jag skulle gissa på någon form av bakterieblomning snarare än svamp, sen tycker jag inte du ska storstäda hela karet då detta ofta gör mer skada än nytta.

                      Kommentar

                      • Piccola
                        • September 2006
                        • 175

                        #12
                        Ursprungligen postat av addo
                        sen tycker jag inte du ska storstäda hela karet då detta ofta gör mer skada än nytta.
                        Ja, du har rätt. Har tänkt på det - men vad gör man? Efter att jag första gången försökte få bort det vita var det som om en del fragment spred sig utan att jag såg det. När det växte fram igen hade jag inte 1 "koloni" utan flera. Samma sak upprepades igen och då tog jag beslutet att storstäda "en gång för alla". Problemet var väl bara att det inte alls hjälpte, vilket jag trodde och sen har det gått troll i detta.

                        Jag tror inte heller att det jag har är samma som det man kan få på nya rötter. Om det är samma så har jag i så fall lyckats få det på rötter som legat i spa i tre år. Dessutom är mitt "vita" rätt aggressivt - växer på som attan, och täcker grus och sten. Formar sig runt allt i dess väg...

                        Var kan jag hitta artiklar om svamp eller bakterier eller något som kanske kan ge vägledning? Jag hittar inget vettigt när jag söker!

                        Desperat trött på geggan i baljan.
                        Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
                        Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

                        Kommentar

                        • Piccola
                          • September 2006
                          • 175

                          #13
                          Ursprungligen postat av MattiasL
                          Prova med att ta bort roten och se om det är relaterat till den.
                          Jag tog bort roten ett tag förut och det dröjde kanske lite längre innan det vita kom tillbaka, eller så inbillade jag mig det. Hur som helst så kom det tillbaka även utan roten. Bara dök upp där igen mitt på gruset, jag trodde jag såg i syne då.

                          En detalj - det där vita täcker upp på grus och rötter - men inte på glasruta eller min sons lilla keramikprydnads-slott (gömt bakom växt, jag är inte förtjust i sånt i baljor men vad gör man inte för sina barn). Vet inte om det betyder något, men kanske en pusselbit som någon av er mer erfarna kan relatera till.

                          Vad ska jag göra?
                          Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
                          Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

                          Kommentar

                          • Piccola
                            • September 2006
                            • 175

                            #14
                            En sak till - eländet började möjligen en tid efter att jag introducerade en liten skäggmunsmal i karet (för 2 månader sedan). Han fick ibland någon tablett (samma sort som min stora mal i annan balja brukar kasta sig över), men minstingen ville inte ha. De mjuknade och började ruttna - så jag tog bort tabletterna och har inte gett honom något mer sen.

                            MEN - jag var på semester en vecka och tänkte inte på att burken stod kvar ovanpå baljan. Min semestermatare hann stoppa i en hel del tabletter innan jag kom hem och rensade bort dem, i rätt äckligt skick. Kan detta - övermatning av SERA malfoder ha satt igång svamp alternativ ngt annat?
                            Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
                            Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Tveksamt, då skulle nog fiskarna dött innan av dåligt vatten pga tabletterna.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...