Det enda som växer är alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wieder
    • October 2007
    • 131

    Det enda som växer är alger

    Jag startade upp mitt 540-akvarium för ungefär 4 månader sedan. I starten planterade jag en del växter, både snabbväxande och sådana som växer lite långsammare. I vilket fall så växer ingenting. Mina svärdsplantor har vuxit kanske 3cm under denna tid, mina Cabomba aquatica har inte vuxit en cm, och så vidare. I mitt andra akvarium växte svärdplantorna typ 10-15 cm i månaden, men i detta står allt still. Samtidigt växer algerna på som i helv*te... Det som lite underligt är att som inte heller visar några tecken på näringsbrist... Varför tror ni att växterna inte växer?
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    Dåligt ljus? Står karet i solljus? Dåligt med näring?
    Räkbiten


    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Håller med Annaica, ljus eller kolbrist.

      Kolbristen råder man bot på med EasyCarbo eller CO2. Vill man inte pyssla med sånt så kan man testa att dra ner rejält på vattenbytena där tanken är att växterna ska få acklimatisera sig till väldigt låga CO2-nivåer, vilket dom inte gör när man byter vatten ofta och växterna står fritt i luften en liten stund och kan supa in en massa CO2 från luften.

      Det känns naturligtvis lite motsägefullt när man har fullt med alger, men stabiliteten som blir av lite färre vattenbyten missgynnar även algerna som tycker det är läckert med svängningar i nivåerna och att inte ha några konkurrenter (eftersom dom står kolbegränsade och inte riktigt vill hoppa igång).
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      Arbetssätt...