ingen sprutt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

    #31
    jag borra ett hål i korken istället som va mindre än slangen sen trädde jag genom slangen i hålet. Jag använde mig av vanlig luftslang 3/16"
    men man fick ta i som ¤¤%&¤%& för o få igenom slangen men tätt blev de o slapp tätning

    du kan snabbstara det med bakpulver också ...
    Samt om du konstant öppnar flaskan så är de risk att de kommer ner för mycket bakterier o du får mindre bra gaser
    ______________________________________________

    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #32
      Ursprungligen postat av fimpen
      En fråga bara angående pmdd. Hur mkt bör jag öka dosen? För närvarande kör jag 10 ml per flaska vid varje vattenbyte på helgen och en 10 ml dos mitt i veckan plus lite easy carbo. Räcker detta?
      Ja det räcker. Det är så mycket jag själv kör i mitt hightech med T5-ljus och trycksatt CO2.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #33
        Lånar tråden, (ja jag har nämligen ingenting annat att göra dom närmsta 2 1/2 timmarna) kan jag slå i gång ett CO2 till mitt 100 liters kar bara för att testa i 3-4 dagar eller kommer detta att fucka upp mina vattenvärden pH GH KH? alt få mina växter att tvärkola när jag tar bort deras lördagsgodis?

        Jag går och sätter mäsken så länge..

        Eftersom svaret tar lite tid kör jag på fast i 40 liters baljan eftersom den ändå bara går som oteknokratiskt växthus/sanatorium..

        Började i andra änden och borrade hål i ett aqua-szut super mini 280 för slangen till "syrestenen" och ska om jag förstått saken rätt bygga gasrenaren härnäst..
        Senast redigerad av Gaffel; 13 May 2008, 09:12.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • fimpen
          • January 2003
          • 93

          #34
          Ursprungligen postat av mayday
          jag borra ett hål i korken istället som va mindre än slangen sen trädde jag genom slangen i hålet. Jag använde mig av vanlig luftslang 3/16"
          men man fick ta i som ¤¤%&¤%& för o få igenom slangen men tätt blev de o slapp tätning

          du kan snabbstara det med bakpulver också ...
          Samt om du konstant öppnar flaskan så är de risk att de kommer ner för mycket bakterier o du får mindre bra gaser

          Yes jag kör exakt på det sättet med bakpulver.
          Trots det tog det tid. Kan bero på för kallt vatten eller att rummet är lite för kallt.
          Hur som helst nu funkar det bra och varje morgon har min HC spridit sig på botten! Det gör mig mest glad.

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #35
            Kör mäsksatsen i en flaska med Gordon Gin som tog slut härförleden, slang med en "syresten" ner genom korken till botten i en 0,5 petflaska med vatten, kort ny slang upp igen genom korken till backventil och sen vidare ner till en "syresten" i ett litet innerfilter..

            DIY..

            Glasflaskan med mäsken står på fönsterbrädet som är i kalksten och den kommer aldrig att bli varm, den enda värmen nu sommartid är om solen står på så jag hoppas att jag har ett system som slutar bubbla nattetid..
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #36
              Är lite besviken på mäsken, har som sagt haft nere hela tjofräsen i badkaret men det läcker inget, när solen kom så gick den igång så fint med ett par bubblor per sekund men nu efter typ 5 timmars sol så har processen nästan helt avstannat, jag känner ju självklart till principen med mäsk jag tänkte bara inte på hur temperaturkänslig den är..

              I princip skulle det här kunna betyda att om man kör DIY-CO2 så borde man kunna bygga in ett mini element i en låda(barndomsminne av den i källaren stående välisolerade lådan med el radiator fastskruvad på insidan och dom 2 stora vindamejangerna som stod och puttrade..) som går på timer, när timern slår ifrån blir elementet kallt och jäsningsprocessen avstannar..
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #37
                har som sagt haft nere hela tjofräsen i badkaret men det läcker inget,
                Höll du för slanghålet och skakade på mäskflaskan?
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #38
                  Jag hade både mäskflaska och tvättflaska samt innerfiltret nere i badkaret och med rätt monterade backventiler, sen testade jag trycket i grejorna och öste i 45 ml bikarbonat, skruvade åt korken och skakade.. ..tvättflaskan blev snabbt full men grejorna höll..

                  Jag satte en ny sats med mäsk i går kväll istället och nu när jag kollade till den på morgonen drar den lugnt och stadigt till med en bubbla i sekunden i tvättflaskan, sen så tog jag och satte en vattenslangbit inne i innerfiltret som räcker nästan ner till botten av filterpatronhållaren så gasen samlas i den övre tredjedelen av hållaren där den mixas så jag har inga bubblor som kommer ur filtret, får se vad som händer när solen tittar fram..

                  ..jag har tråkigt, vill bygga någe annat nu..
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #39
                    Lånar tråden lite till..

                    Min mäsksats(5dl)är nere i 1 bubbla per 1 1/2 sekund dagtid utan direkt sol och 1 bubbla per 3 1/2 sekund nattetid varpå det avstängda innerfiltret vulgärt rapar ur sig all CO2 ungefär varje halvtimme och grodbladen har växt till gigantiska proportioner med rötter som släpar i gruset, ska plantera lite andra växter och köra det akvariet som drivbänk med räklingar om det går bra i ett CO2 kar..

                    Nu vill jag som sagt fixa till någonting mer så alla förslag på CO2 meck är välkommna..
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #40
                      Bump!

                      Satte en ny mäsksats med kraftigare recept med resultatet att filterreaktorn sprutade ur sig bubblor hela tiden, plockade fram en sån där hög avsmalnande olja/dressing flaska i glas med doseringspip i metall ur skåpet eftersom den ändå bara stod och samlade damm, upp och nervänd med borttagen propp/doseringspip skulle den bli en fantastisk No.2 reaktor i änden på innerfiltret.

                      Satte på ett kakelstift i hårdmetall på borrmaskinen och under spolande vattenkran tog jag upp ett hål, snett in i sidan av botten där pipen till aqua-schutzen skulle sitta, provade men behövde vidga hålet ytterligare nån tiondel och drar igång maskinen utan att hålla den under kranen..

                      Hur som än haver är nu grabben istället en liten ful play-doh burk fattigare, tog hål och limmade fast den på pipen till filtret och den fungerar över förväntan då den med en bubbeltakt av 1 bubbla per sekund virvlar ut en fin mist med CO2 mitt framför akvariets egentliga filter med resultatet att all växtlighet får CO2 bubblor under sina blad..

                      Ibland lyckas man med saker man inte ens planerat..

                      Just det ja, med dubbel pmdd och CO2 fast halvtaskig belysning växer det så att det knakar men jag har inte ett bubbelband så långt ögat kan nå.. ..what 2 do, me wanna bubbles..
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #41
                        Bara ett liiitet inlägg till..

                        Idag med solen som lyser in genom fönstret och en skrivbordslampa extra lysandes genom foderluckan (samma som nedan)har pärlbanden börjat komma och det är 110% behållning, kommer att försöka hitta en annan ljuskälla då den i rampen inbyggda philips masters 11W/830 lågenergilampan lämnar mycket övrigt att önska..

                        Ska försöka hitta en likadan salladsdressingsflaska och göra om mitt försök med vortex-reaktor så ev att det blir en liten trådstöld till om inte AlbinFiskare har för mycket emot det..

                        Hur som än haver vill jag tacka dig och alla andra entusiaster för att du startade tråden och väckte mitt intresse för DIY-CO2.
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...