Nu behöver jag hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annika66
    • January 2008
    • 8

    Nu behöver jag hjälp

    Är det någon som har en aning om vad det är som drabbat mitt akvarium? Jag har sökt i gamla inlägg och letat efter bilder m.m. men hittar inget. Just nu har det blivit en explosion av små mörka "tofsar" i akvariet, de är väl cirka 5 mm höga och lika breda. De sätter sig både på glasrutan och på växter och inredning. Skulle bli så tacksam för råd.
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Är dom mörkgrå/brungröna till färgen?

    Skriv gärna hur stort akvarie du har samt filter, fiskar växter samt om du göder, typ av belysning etc..
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Tofsalger kanske ?? Är de svarta ?

      Siamesiska algätare är mästare på tofsalger
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Annika66
        • January 2008
        • 8

        #4
        Hej! Ja de är nog svarta, eller mörkgrå eller liknande. Karet är 100 liter och jag har endast några guppy och black molly samt en ancistrus.

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Du bör tänka på minst 3 saker.

          1#Jag börjar bli berusad så jag kommer alldeles strax att återgå och hålla mig i "off-topic" delen av forumet men du är varmt välkommen att ställa dina frågor där oxå om du vågar..

          2#Alger bekämpas genom att ge växterna bättre än bra livsbetingelser, dom triggas normalt genom att dom känner av om växterna får det svårt(låg näring, kasst ljus osv)

          3#(Jag visste att det var någonting jag skulle skrivit ner innan jag glömde det)
          Växtnäring är ett sätt att både göra dina växter glada(sök på pmdd) och dina alger ledsna, algätande fiskar tar visserligen bort symptomen men är tyvärr ingen helhetslösning om du nu inte är som 90% av oss andra zoopetare och älskar malar..
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          Arbetssätt...