Algproblem hos sköldpaddan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #46
    Äh, 2st snappsköldpaddor boendes i badkaret ett tag slår nog det. Han var och är singel
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • cillan
      • February 2007
      • 562

      #47
      Ursprungligen postat av Erik...
      Många malar hoppas att de är osynliga när de ligger oskyddade, de kanske lär sig efter att paddan tagit en tugga, jag vet inte har inte vågat prova.

      Amtop-pumpen för 800:- eller vad det var plus ev frakt.

      Man ska inte byta pump om man köper en till, ju fler pumpar desto bättre, definitivt sant när man pratar om vattensköldpaddor, Och liter/timme ska man inte stirra sig blind på som heeke redan påpekat.

      De flesta vanliga malawiciklider av mbuna-typ är skrapare, som äter en del alger, de är färgglada, lättskötta, snabba och tuffa. Exempel kan vara rödsebra och Labeotropheus trewavasae. Det kan vara lämpligt att köpa på annons så att man får stora billiga indivder direkt, det finns ju en liten risk att de blir mat, även om det inte hänt mig trots att jag provat med sammanlagt säkert över 100 fiskar. Det kan vara bra att ta ut paddan/paddorna en stund medans fiskarna gör sig hemmastadda.

      En annan algskrapande ciklid som hittils funkat bra med sköldpaddor är Oreochromis mossambicus, Natalciklid, den kan vara svår att få tag på, men den kanske är den effektivaste algskraparen bland de ciklider som faktiskt förekommer i hobbyn.

      Sen finns det karpartade fiskar som kan funka, typ eldstjärt och dess släktingar, där har jag mindre erfarenhet, så jag kan inte uttala mig om det.

      Fiskar ställer högre krav på vattenkvalitet än vad paddorna gör, och det är klart olämpligt att "totalstäda" ett akvarium med fisk i.

      Fisk kan dock vara indikatorer på att det är något fel med vattnet eftersom det syns mycket lättare på dom.
      Det står att det är svårighetsgrad 3 på malawiciklider och sådana fiskar har jag aldrig haft tror jag. Har mest haft vanliga fiskar typ platysar, guppie, tetror och sånt.

      Å jösses jag kommer ju aldrig att fatta vilken pump som är bäst........

      Kommentar

      • Salta Katten
        • March 2008
        • 740

        #48
        Ja du Erik... när du lägger fram det så låter det ju riktigt intressant. Kom faktiskt på ett sätt att fixa gömställen och höja landdelen och ytan så det blir större volym också... 15 cm, 11 cm, de behöver inte vara så jättestora då för att klara sig? Koboltzebran var väldigt fin.

        Allra roligast skulle ju vara om det fanns någon algätande sak från Mississippifloden, så kunde man ha en liten biotop!

        cillan, håller med, det är hopplöst! Alla har olika favoriter, och det är ju inte så många som har testat alla filter och kan jämföra heller... Man får väl fundera på vilken typ och storlek man vill ha, kolla det billigaste som uppfyller kraven och sedan kolla vad folk sagt om det på nätet... Ungefär min taktik iaf...

        Kommentar

        Arbetssätt...