Algproblem hos sköldpaddan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    Algproblem hos sköldpaddan

    Hej!

    Jag behöver hjälp! Det växer alger i mitt akvarium och jag är sååå trött på dem nu. Bruna och gröna lager breder ut sig på glaset, inredningen, silikonet och sköldpaddans rygg. Jag skrubbar, det blir alltid lite kvar och efter några dagar har det brett ut sig igen... Ser så trist ut, men ffa är jag orolig för skalröta på paddan (Att jag plockar upp henne och borstar skalet är inte populärt, men tyvärr nödvändigt.) och att det ska skada silikonet (vågar inte skrubba mycket på det, risk att det "naggas" i kanten). Hur löser jag detta?

    Har läst massa bra tips mot alger här, men inget verka passa mitt kar...

    *Snabbväxande växter - Mat! Finns kvar i maximalt ett par dagar, sedan är de uppätna, eller förvandlade till småbitar som flyter runt och skräpar.

    *Algätande fisk, räkor, sniglar - Mat! Skulle säkert bli jagade och/eller uppätna, om jag inte stoppade ner någon stor mal, men den skulle nog inte trivas.

    *Mörkläggning - hon behöver ju sitt uv-ljus, och sin varma solplats, så det är nog inte så lyckat.

    *Algmedel - har testat ibland, och det kommer inte tillbaka lika snabbt, men dyrt, och jag tycker det känns himla trist att behöva hälla i sånt jämt. Vill helst slippa tillsatser.

    Så nu behöver jag andra förslag!

    Hur stor roll spelar filtreringen för algtillväxt? Har väl lite i underkant nu, byter därför en del vatten flera ggr i veckan och matar i separat balja för att inte skita ner så mycket. Kan man stoppa något särskilt i filtret för att hämma algerna? Såna där uv-filter, funkar de bra? De alger som sitter på svårrengjorda ställen och inte kan skrubbas bort, dör de också ut om man har ett sånt, eller hindrar det bara att det dyker upp mer?
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Det finns de som matar utanför akvariet.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Dom är små lortgrisar helt enkelt. Kanske ett innerfilter med fart i kan hjälpa att suga i sig en hel del skit sas. Men det blir ofta att göra rent det.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Filtret har ganska stor betydelse.
        Har man ett underdimensionerat filter får man ammonium svängningar och låga syre nivåer som triggar alger.

        Även om du matar utanför karet så misstänker jag att paddan åtminstånne i bland gör sina behov i karet, och som du vet så kan det ju komma en hel del

        Du ska naturligtvis inte ta bort vare sig UV-röret eller sol-spoten, men frågan är hur länge du har tänt. 10-12h räcker. Längre ljusperioder gynar bara algerna.

        Vad gäller filtrering så tycker jag personligen att du minst ska ha ett filter som är avsett för den dubbla volymen om inte ännu mer. Anledningen är att en padda skitar ner mer än samma kar med fiskar (och det är ett kar med fiskar som filtret ar specat för).

        Själv har jag ca 200l vattenvolym med 30W UV-rör en 35W Sol-spot och 2x11W lågenergi.
        Till detta kör jag ett Fluval 404 ytterfilter. Karet står helt utan ljus från fönster.
        I karet går 3st kartsköldpaddor 10-15cm som alltid matas I karet utan problem.

        Jag har inga alger över huvudtaget. Visserligen går det även en fullvuxen ancistrusmal i karet så den hjälper ju till lite, men den är knappast hela orsaken till algernas frånvaro.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Fick för mig en vuxen rödörad hona av någon anledning. Men kan vara annan såklart. Är det en sån blir nedskräpandet mer än av små sköldpaddor
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • angrylinkan
            • August 2007
            • 265

            #6
            Ursprungligen postat av Salta Katten
            Hej!

            Jag behöver hjälp! Det växer alger i mitt akvarium och jag är sååå trött på dem nu. Bruna och gröna lager breder ut sig på glaset, inredningen, silikonet och sköldpaddans rygg. Jag skrubbar, det blir alltid lite kvar och efter några dagar har det brett ut sig igen... Ser så trist ut, men ffa är jag orolig för skalröta på paddan (Att jag plockar upp henne och borstar skalet är inte populärt, men tyvärr nödvändigt.) och att det ska skada silikonet (vågar inte skrubba mycket på det, risk att det "naggas" i kanten). Hur löser jag detta?

            Har läst massa bra tips mot alger här, men inget verka passa mitt kar...

            *Snabbväxande växter - Mat! Finns kvar i maximalt ett par dagar, sedan är de uppätna, eller förvandlade till småbitar som flyter runt och skräpar.

            *Algätande fisk, räkor, sniglar - Mat! Skulle säkert bli jagade och/eller uppätna, om jag inte stoppade ner någon stor mal, men den skulle nog inte trivas.

            *Mörkläggning - hon behöver ju sitt uv-ljus, och sin varma solplats, så det är nog inte så lyckat.

            *Algmedel - har testat ibland, och det kommer inte tillbaka lika snabbt, men dyrt, och jag tycker det känns himla trist att behöva hälla i sånt jämt. Vill helst slippa tillsatser.

            Så nu behöver jag andra förslag!

            Hur stor roll spelar filtreringen för algtillväxt? Har väl lite i underkant nu, byter därför en del vatten flera ggr i veckan och matar i separat balja för att inte skita ner så mycket. Kan man stoppa något särskilt i filtret för att hämma algerna? Såna där uv-filter, funkar de bra? De alger som sitter på svårrengjorda ställen och inte kan skrubbas bort, dör de också ut om man har ett sånt, eller hindrar det bara att det dyker upp mer?


            ojdå detta problem hade alldrig jag
            men jag brukade mata i badkaret då med lite varmare än akvariet och sen vänta tills dom båda hade bajsat klart (de tog några timmar)
            de ljumna vattnet gör så att det ska gå snabbare.
            och en gång i månaden grov städa akvariet och inredning
            kör med bakteriedödande medel i akvariet skrubba och skölj noga i badkaret
            skrubba stora stenar pump och allt sånt
            jag tog bort allt grus för att det var för jobbigt att rengöra , och dessutom så åt dom grus(måste varit jobbigt att bajsa ut)
            satte istället en snygg bakgrunds plansh under akvariet

            hmm kommer jag på nått mer så skriver jag igen

            jag hade två typ 30cm gulbukade
            Senast redigerad av angrylinkan; 28 April 2008, 17:29.
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              UV-filter funkar bara på de alger som finns fritt i vattnet, det hjälper inte alls mot de alger sitter fast.

              Man kan göra som angrylinkan beskriver, det brukar funka, alternativet är att jobba med extrem filtrering och vattenbyten.

              Växter är inte uteslutet som vattenrenare, de kan växa i en behållare med leca-kulor så låter man en pump pumpa vattnet mellan akvariet och behållaren jmfr hydrokultur.

              Om man har grus är inte heller snäckor helt uteslutna, malayanska sandsnäckor gräver ner sig i gruset är mest framme på natten, särskilt om en sköldpadda är på och försöker äta upp dom dagtid, de gör inga underverk vad gäller alger, men de kan förbättra situationen en aning iaf. De lär vara ett välkommet fodertillskott när paddan får tag på nån.

              Fisk, om akvariet är tillräckligt stort och fiskarna får bra ställen att fly in i som sköldpaddan inte kommer åt förstås, brukar det gå alldeles utmmärkt att ha skrapande malawiciklider tillsammans med sköldpaddor, detta förutsätter dock att filtreringen är bra nog att hålla vattenkvaliteten god nog för fiskarna. Rätt snart brukar sköldpaddor ge upp att få tag på fisken. Jag kan inte garantera att det går bra, men det brukar göra det.

              Angrylinkans metod är det som funkar om man vill ha det kliniskt rent.
              Senast redigerad av Erik...; 28 April 2008, 18:17.

              Kommentar

              • Salta Katten
                • March 2008
                • 740

                #8
                Tack för alla svar!
                Jo, visst är det en liten lortgris! Hon är en falsk kartsköldpadda på ca 18 cm, förresten.

                heeke: Jo, det får nog bli ett nytt filter, har nu bara det filter som följde med när jag köpte akvariet beg, tänkte att eftersom det räckte till det karet när det var fullt (enligt säljaren) och fiskbebott, kanske det skulle funka med sköldpadda också, det är ju bara hälften så stor volym nu... Värt ett försök, fast jag misstänkte att det inte skulle räcka riktigt. Vattnet är iaf klart och det är inte alls mkt goja på botten. Trodde faktiskt inte filtret gjorde så stor skillnad mot alger, men det kanske är för mycket näring åt dem ändå, fast det ser rent ut. Det är ett Eheim 2013, så visst skulle det behövas större. Ett litet Fluval ligger iofs i också, men det gör nog ingen större skillnad. Ska kolla upp det du har!

                Ljuset kan jag dra ner lite på, det är på 14 timmar/dag såg jag nu. Hoppsan, trodde det var 12!

                angrylinkan: Matar som sagt var i balja, med lite varmare vatten, och ibland bajsas det där. Fast jag brukar inte vänta några timmar, katten är intresserad, så jag brukar skynda mig... Men jag skulle ju kunna ställa in baljan i badrummet och slänga ut katten för en mer privat toalettstund.

                Jobbigt att bajsa ut grus, nädu, avlånga ägg med 1,5-2 cm i diameter har hon tryckt ur sig, så där finns kapacitet! Bytte från normal eng. sjösten till minsta sorten för att minska risken, så nu gör det inte så mkt om lite slinker ner. Vill gärna ha kvar det på botten, blir så kalt annars.

                Akvariet är ju svårt att få in i duschen och skölja av, men resten skrubbas iaf någon gång i månaden. Turtledocken blir dessvärre inte särskilt ren ändå, det fastnar i skrovlorna... Vad använde du för medel?

                Erik... Synd att det inte funkar på de som växt fast. Jag har läst att algerna har mkt kort livslängd, så jag tänkte att om man tar död på "påfyllningen" kanske de fastvuxna kunde dö ut av ålder...
                Physasnäckor har jag en liten odling av, för att ge som mat när de växt till sig, kanske skulle släppa i dem redan nu... Malaysiska är fina, förökar de sig snabbt?

                Lite trångt för ciklider tyvärr, eller snarare blir det för trångt för paddan om jag ska bygga gömställen... Tyckte detta var jätterymligt när jag köpte det! Fast sedan behövdes grävbar landdel, och ramp upp till den, så där försvann en del av vattenytan. Får flytta så jag får plats med större, så kan jag ha fisk i det jag har nu!

                Oj, detta blev långt (igen)!
                Ska dra ner på ljuset, kolla efter lämpligt filter (1000-1200l/h ungefär, är det lagom?) mata i balja i duschen med förlängd dasstid, och köpa lite sniglar när jag ser dem, så får jag se vad som händer...
                Senast redigerad av Salta Katten; 28 April 2008, 19:27.

                Kommentar

                • Salta Katten
                  • March 2008
                  • 740

                  #9
                  Det här AMtop-filtret verkar ju ha rejäl kapcitet iaf, kan det var nåt tro? Det är ju bra pris, men jag blir nästan lite misstänksam också när det är så billigt.

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Ursprungligen postat av angrylinkan
                    ojdå detta problem hade alldrig jag
                    men jag brukade mata i badkaret då med lite varmare än akvariet och sen vänta tills dom båda hade bajsat klart (de tog några timmar)
                    de ljumna vattnet gör så att det ska gå snabbare.
                    och en gång i månaden grov städa akvariet och inredning
                    kör med bakteriedödande medel i akvariet skrubba och skölj noga i badkaret
                    skrubba stora stenar pump och allt sånt
                    jag tog bort allt grus för att det var för jobbigt att rengöra , och dessutom så åt dom grus(måste varit jobbigt att bajsa ut)
                    satte istället en snygg bakgrunds plansh under akvariet

                    hmm kommer jag på nått mer så skriver jag igen

                    jag hade två typ 30cm gulbukade
                    Av någon anledning så är det fortfarande den här typen av skötsel av karet som rekommenderas för hållande av sköldpaddor.

                    Om skiten kommer från fiskar eller paddor är för mig ovidkommande, att totalrengöra karet en gång i månaden kan aldrig göra gott för karets balans.
                    Naturligtvis måste man tänka på att paddorna skitar ner mer och därför ha ett betydligt större filter än om man hade fiskar i karet.
                    Jag misstänker att det bakteriedödande medlet rekommenderas pga salmonella som ofta (alltid?)finns latent i paddornas tarmsystem och att det är främst ägaren man försöker "skydda" och inte paddorna.
                    Vattenbyten är naturligtvis viktigare hos paddor än fiskar, men endast pga att dom skitar ner mer.

                    Nä, min bestämda åsikt är att man bör sköta paddkaret på samma sätt som ett fisk-kar, men att det är viktigare med regelbundna och lite större vattenbyten, och fram för allt ett väl tilltaget filter.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • angrylinkan
                      • August 2007
                      • 265

                      #11
                      Ursprungligen postat av heeke
                      Av någon anledning så är det fortfarande den här typen av skötsel av karet som rekommenderas för hållande av sköldpaddor.

                      Om skiten kommer från fiskar eller paddor är för mig ovidkommande, att totalrengöra karet en gång i månaden kan aldrig göra gott för karets balans.
                      Naturligtvis måste man tänka på att paddorna skitar ner mer och därför ha ett betydligt större filter än om man hade fiskar i karet.
                      Jag misstänker att det bakteriedödande medlet rekommenderas pga salmonella som ofta (alltid?)finns latent i paddornas tarmsystem och att det är främst ägaren man försöker "skydda" och inte paddorna.
                      Vattenbyten är naturligtvis viktigare hos paddor än fiskar, men endast pga att dom skitar ner mer.

                      Nä, min bestämda åsikt är att man bör sköta paddkaret på samma sätt som ett fisk-kar, men att det är viktigare med regelbundna och lite större vattenbyten, och fram för allt ett väl tilltaget filter.
                      första dagen jag hade mina 25 30cm paddor matade jag dom i akvariet morgonen efter var akvarievattnet helt grumligt gick inte att se akvarie planchen på andra sidan akvariet
                      så jag skulle nog inte behandla deras akvarie som jag behandlar fiskarnas
                      ,om deras akvarium skulle vara lika stort som halva mitt vardagsrum kanske. Men det är det juh oftast inte.
                      Ett paddkar behöver väll knappast en balans för utom kalk, om dom inte är sjuka eller behöver något extra
                      dom lever juh inte av vattnet på samma sätt som fiskar gör,dom dricker och badar.
                      och sen måste man göra rent pumpen hela tiden annars stannar den iaf om man hade mina paddor
                      om man inte skaffar någon super filter , då kan jag kanske tänka mej, men då ska åxå akvariet vara några tusenliter
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

                      Kommentar

                      • Salta Katten
                        • March 2008
                        • 740

                        #12
                        Håller med angrylinkan om att sköldpaddorna inte är beroende av balans och vattenvärden på samma sätt som fiskar. När Moses var liten och bodde i ett litet akvarium drog jag ut det i badrummet och skurade ur med diskmedel varje vecka, det gick bra det med. Gör inte det numera av praktiska skäl... Uppstartsproblem med nitrit, koll på vattenvärden och tillvänjning nämns inte i sköldpaddsvärlden.

                        Men i regel vill jag ändå undvika rengöringsmedel och liknande, är orolig att jag inte ska få bort alla rester, särskilt i själva akvariet. Så det blir oftast rent vatten och mekanisk rengöring, och kokning av mindre grejer om det skulle behövas. Har faktiskt aldrig fått problem med grumligt vatten eller dålig lukt, peppar peppar, inte ens när jag matat i akvariet. Alger däremot har det alltid funnits lite av... kanske de som tar upp skiten åt mig?

                        Men jag är ändå lite nyfiken på vad för bakteriedödande medel det var? Rengöringsmedel av något slag eller någon speciell akvarieprodukt?

                        Kommentar

                        • angrylinkan
                          • August 2007
                          • 265

                          #13
                          Ursprungligen postat av Salta Katten
                          Håller med angrylinkan om att sköldpaddorna inte är beroende av balans och vattenvärden på samma sätt som fiskar. När Moses var liten och bodde i ett litet akvarium drog jag ut det i badrummet och skurade ur med diskmedel varje vecka, det gick bra det med. Gör inte det numera av praktiska skäl... Uppstartsproblem med nitrit, koll på vattenvärden och tillvänjning nämns inte i sköldpaddsvärlden.

                          Men i regel vill jag ändå undvika rengöringsmedel och liknande, är orolig att jag inte ska få bort alla rester, särskilt i själva akvariet. Så det blir oftast rent vatten och mekanisk rengöring, och kokning av mindre grejer om det skulle behövas. Har faktiskt aldrig fått problem med grumligt vatten eller dålig lukt, peppar peppar, inte ens när jag matat i akvariet. Alger däremot har det alltid funnits lite av... kanske de som tar upp skiten åt mig?

                          Men jag är ändå lite nyfiken på vad för bakteriedödande medel det var? Rengöringsmedel av något slag eller någon speciell akvarieprodukt?
                          nää jag hade bara tvättsvamp och grumme såpa men jag fick hjälp att bära de stora akvariet till duschen. jag hade inte använt rengöringsmedel om jag inte hade kunnat duscha av akvariet. han som hade akvariet innan mej hade i klorin (jag sköljde rätt ordentligt efter de, hehe)

                          hur stort är ditt akvarium
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

                          Kommentar

                          • angrylinkan
                            • August 2007
                            • 265

                            #14
                            de borde finnas någon rengörings produkt för akvarium och terrarium
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

                            Kommentar

                            • Salta Katten
                              • March 2008
                              • 740

                              #15
                              Ursprungligen postat av angrylinkan
                              nää jag hade bara tvättsvamp och grumme såpa men jag fick hjälp att bära de stora akvariet till duschen. jag hade inte använt rengöringsmedel om jag inte hade kunnat duscha av akvariet. han som hade akvariet innan mej hade i klorin (jag sköljde rätt ordentligt efter de, hehe)

                              hur stort är ditt akvarium
                              Aha, såpa, fick intrycket att det var något "elakare"!

                              375 liter, 150x50x50.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...