hur länge har ni tätt om dagarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tenkare
    • May 2005
    • 2519

    #16
    Jag kör 12 timmars med start kl 8 på det första akvariet sen tänds dom med ca en halvtimmes mellanrum. Sista släcks sen vid 23 tiden.
    Neca eos omnes, deus suos agnoscet


    Min zon Min Tenkare

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #17
      Jag har tänt 8-10 timmar.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Raggsockan
        • April 2007
        • 644

        #18
        9 till kvart före åtta på kvällen

        Kommentar

        • Ibanez
          • July 2006
          • 853

          #19
          väldigt varierande hos mig.. från att ja går upp.. mellan 6-9 och tills kvällen beroende på hur lång tid den varit på.. försöker hålla på 12-13 timmar max..
          Era fiskar ger jag mina till frukost..

          Kommentar

          • beerzon
            • May 2008
            • 877

            #20
            Ibanez har du ingen timer? :b

            Själv jag tänt mellan 9-21 (12 timmar). Och natt belysningen är tänd från 21-24 och 6-9.

            Kommentar

            • Ibanez
              • July 2006
              • 853

              #21
              Ursprungligen postat av beerzon
              Ibanez har du ingen timer? :b

              Själv jag tänt mellan 9-21 (12 timmar). Och natt belysningen är tänd från 21-24 och 6-9.

              haha.. ja skulle behövt 6st timers just nu o det får ja inte plats med.. använder spottar i 160L karet o har inte grenat samman kontakterna än

              o sen e det ju alltid trevligt med en liten prosedur på morgon o kväll där man går den eviga rundan o släcker ner karen coh kollar så allt är ok..
              Era fiskar ger jag mina till frukost..

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Kör kl. 10 - 12, dvs 14 timmar om dygnet i mina kar, utom ett kar som har ljust 24/7 pga att det står en låda med 50 kilo datorutrustning som gör att jag inte längre kommer åt kontakten.
                Det är lite för mycket, men jag har bara algproblem i ett kar, ett 30-liters försök till low-tech, och även där är det klart hanterbart. I det kar som har starkast ljus (150W metallhalid) är det stört omöjligt att hålla växter vid liv, de svälter långsamt ihjäl pga de låga nitrathalterna och det starka ljuset, och det enda gröna som i längden överlever där är en renvattenform av Cladophora ("algboll").
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Jessi_86
                  • November 2007
                  • 232

                  #23
                  Ursprungligen postat av Ahlqvist
                  Hehe, loggar du in en gång var tredje månad eller? =P Tycker nog du har fått bra svar här iaf!
                  jag loggar in när jag vill veta nåt. Och det blev igår, måste läsa om gurami. Sen dröjer det säkert ett tag igen

                  Kommentar

                  • San_tas
                    • February 2007
                    • 28

                    #24
                    Ursprungligen postat av Jessi_86
                    tänkte om de kan lysa ett tag på morg o sen släckas på eftermiddan o sen vara på ett tag framåt kvällningen igen...
                    Detta är en intressant tanke som jag också har funderat på under ett par dagar, efter att jag ny startat ett litet växtakvarium för att dra upp växter i för att sedan föra över dem till det stora växtakvariet.

                    Vad jag har lärt mig i ämnet kan flertalet växter inte tillgodoräkna sig ljuset effektivt under för lång tid i sträck utan behöver "vila" för att sedan kunna tillgodoräkna sig ljuset till max igen. Jag har funderat om man skulle kunna ställa in så att akvariet tänds kl 06.00-12.00 släckts 12.00-18.00 för att sedan tändas igen 18.00-24.00. På så vis skulle man kunna teoretiskt öka tillväxthastigheten med 100 % eller?

                    Är det någon som testat detta?, eller har någon invändningar mot att de inte kommer funka?

                    Ursäkta om jag lånar tråden lite om detta inte vad du ville ha svar på .

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #25
                      Vad jag har lärt mig i ämnet kan flertalet växter inte tillgodoräkna sig ljuset effektivt under för lång tid i sträck utan behöver "vila" för att sedan kunna tillgodoräkna sig ljuset till max igen
                      Det stämmer inte. Den skrönan kommer förmodligen från att någon inte riktigt förstått vad "dark reactions" i fotosyntesmaskineriet egentligen är - och framförallt att denna reaktion inte behöver mörker i motsats till vad man kan tro utifrån namnet =)

                      Växter behöver mörker, men inte för att fotosyntesen på något sätt skulle kunna gå effektivare utan mer för att bibehålla den interna klockan som är viktig för förökning - men även för att kontrollera respiration osv.

                      Förlåt att det plötsligt handlar om en lite kontroversiell planta men det är oftast en speciell typ av människor som är extremt intresserade av att maximera tillväxten av den:
                      " It is possible to grow marijuana plants during vegetative phase with no dark period, and increase the speed of growth by 15-30%. Plants can be grown vegetatively as long as the grower wants. It is up to the gardener to decide when to force the plant to flower."

                      Jag har funderat om man skulle kunna ställa in så att akvariet tänds kl 06.00-12.00 släckts 12.00-18.00 för att sedan tändas igen 18.00-24.00. På så vis skulle man kunna teoretiskt öka tillväxthastigheten med 100 % eller?
                      Om du kör 11 timmar fotosyntes utan paus eller med en paus spelar ingen roll. Det är ändå 11 timmar fotosyntes. Det kan inte öka tillväxthastigheten med 100%.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #26
                        Ursprungligen postat av San_tas
                        Vad jag har lärt mig i ämnet kan flertalet växter inte tillgodoräkna sig ljuset effektivt under för lång tid i sträck utan behöver "vila" för att sedan kunna tillgodoräkna sig ljuset till max igen. Jag har funderat om man skulle kunna ställa in så att akvariet tänds kl 06.00-12.00 släckts 12.00-18.00 för att sedan tändas igen 18.00-24.00. På så vis skulle man kunna teoretiskt öka tillväxthastigheten med 100 % eller?
                        Är inte på något sätt insatt i detta men jag kommer ihåg att Claus Christensen en gång nämnde något om att de på Tropica hade testat att köra med intervaller och tillväxten förbättrades inte.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • San_tas
                          • February 2007
                          • 28

                          #27
                          Ok då gör jag inte så. Tack för upplysningen, skönt att de finns en sån samlad expertis här annars hade jag testat i onödan och undersökt något som redan är undersökt, tackar!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...