vallisneria asiatica!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MalMannen
    • March 2008
    • 255

    vallisneria asiatica!

    Hejsan, köpte 4st vallisneria asiatica idag! rör sig fint med strömen i karet.

    jag hittar inte vallisneria asiatica i arbetsberskrivningarna, så jag skulle vilja ha lite info, om hur lång blir gräset? och hur snabbt de växter?

    mvh
    Senast redigerad av MalMannen; 27 April 2008, 19:16.
  • liffan
    • November 2007
    • 12

    #2
    är det denna http://web.telia.com/~u84406300/valisneria.htm

    Kommentar

    • MalMannen
      • March 2008
      • 255

      #3
      nej det tror jag inte, för mina blad är inte skvruvade, dom är raka

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Det råder viss förvirring vad gäller namn på de olika Vallisneria-arterna, du har förmodligen den vanligaste arten, och vad den heter vet jag inte säkert men den kallas även Vallisneria spiralis, vilket mycket väl kan vara det korrekta namnet. I vilket fall som helst kan bladen bli över en meter långa om det är den arten, och om de får mycket näring och hyggligt med ljus växer och förökar de sig snabbt till mycket snabbt.

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #5
          De är inte skruvade, nej. Vi köpte oxå en planta och efter lite googlande fick jag fram minst sagt blandad information.. *S*
          Höjden låg mellan 20-60 cm, men vi kan konstatera att det inte handlar om jättelånga blad och att det inte är någon jättevallisneria. Flera ställen skrev att det var en variant av spiralis, vilket vi kan konstatera inte rör dessa plantor.
          Vallisneria överlag är ju tacksamma och växer så det knakar och förökar sig.
          Så vi kan kort och gott kalla den "vallisneria" och se vad det blir av dem. Eller "Vallisneria Imazo"?
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Jag har inte sätt namnet V.asiatica förut, men det är inte ovanligt att vissa odlare sätter egna namn på vissa framodlade varianter.

            Gällande V.spiralis så har den raka blad. Artnamnet spiralis syftar på blomstängeln som är skruvad till formen.
            Tyvärr så är det ett vanligt felantagande att spiralis skulle ha skruvade blad.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • MalMannen
              • March 2008
              • 255

              #7
              okej, tack för alla svar

              Kommentar

              • Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

                #8
                Ursprungligen postat av heeke
                Jag har inte sätt namnet V.asiatica förut, men det är inte ovanligt att vissa odlare sätter egna namn på vissa framodlade varianter.

                Gällande V.spiralis så har den raka blad. Artnamnet spiralis syftar på blomstängeln som är skruvad till formen.
                Tyvärr så är det ett vanligt felantagande att spiralis skulle ha skruvade blad.
                Åh tusan! Lärde mig nåt nytt!
                Har bara sett bilder på skruvade när det varit spiralis, så jag tog förgivet att det var så hade de hade fått sitt namn efter bladen.
                Tack! Nu klarnade det lite.
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Som sagt när dom skruvade började dyka upp var det nog många med dig som trodde dessa var V.spiralis, där av förvirringen (tex om man gör en google sökning)
                  Vad jag vet så är Vallisneria americana "mini twister" den variant som tropica har med skruvade blad. Dvs en förädlad variant av V.americana.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...