Alger, sol och ledsna växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ludde__
    • February 2008
    • 40

    Alger, sol och ledsna växter

    Hej

    Mina fiskar verkar må super, men mina växter mår inget bra och jag har fått alger på grus, glas och växter. Jag har efter en tids funderande kommit fram till att algerna i gruset följer ett mönster genom akvariet, dvs allt grus är inte angripet av alger, mönstret verkar falla med hur solen kommer in genom fönstret som finns i närheten av akvariet. Kan detta vara orsaken till algerna?

    Växterna jag har är också fulla av alger och de verkar som sagt väldigt ledsna, de växer inte och bleknar, rötterna verkar inte trivas heller eftersom de är väldigt sparsamma och jag får med jämna mellanrum sätta dom på plats igen. Jag har ingen värmare utan det är ca 22 grader i akvariet. Någon som har något bra att föreslå för att jag ska få fart på växterna? Något jag själv insett är att det kanske borde tillföras någon form av näring (läst en del på forumet) men isåfall vad?

    Tackar på förhand för svaren
    312 l sällskapsakvarium
    Flera Platys, Guldbarber, några Kardinaltetror och Saxtetror, 1 Slöjstjärt och 1 mal. 1 Zebrasnäcka och 2 Äppelsnäckor 4 nyinköpta Siamesiska algätare
    Min blogg om det mesta http://stockholmsludde.blogg.se/
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Du kan ju börja med att dra ner persiennerna

    Direkt solljus på akvariet är att bjuda in alger riktigt ordentligt.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Ludde__
      • February 2008
      • 40

      #3
      Okej, fast det där lilla fönstret ger ljus i vardagsrummet som annars är lite mörkt. Kanske ska ge sig på att flytta akvariet istället, lite mot andra sidan där solen inte når. Fast då hamnar bokhyllan med barskåpet i solen... hmmmm

      Men det är stort akvariet, vattnet måste ju ut om det ska gå att flytta på och en del av gruset. Vart huserar jag fiskarna vid en sån flytt?

      Tillsvidare så åker iaf persiennen ner de timmar på förmiddagen som solen ligger på
      312 l sällskapsakvarium
      Flera Platys, Guldbarber, några Kardinaltetror och Saxtetror, 1 Slöjstjärt och 1 mal. 1 Zebrasnäcka och 2 Äppelsnäckor 4 nyinköpta Siamesiska algätare
      Min blogg om det mesta http://stockholmsludde.blogg.se/

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Spannar

        Eller badkaret men då måste du se till att det inte finns tvålrester kvar.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Ludde__
          • February 2008
          • 40

          #5
          Får ta sig o köpa några spannar då. Badkaret känns som stor risk att det finns tvålrester i

          Får bli att planera en flytt av akvariet, men det blir väl ett heldagsprojekt, kanske under valborg, som avkoppling i allt festande som blivit inplanerat

          Om jag ska rengöra gruset, hur gör jag det bäst? Det är ju många kilon...

          Tack Nina för dina svar
          312 l sällskapsakvarium
          Flera Platys, Guldbarber, några Kardinaltetror och Saxtetror, 1 Slöjstjärt och 1 mal. 1 Zebrasnäcka och 2 Äppelsnäckor 4 nyinköpta Siamesiska algätare
          Min blogg om det mesta http://stockholmsludde.blogg.se/

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Köpte spannar på Netto för 10kr/st

            Lycka till
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Ludde__
              Får ta sig o köpa några spannar då. Badkaret känns som stor risk att det finns tvålrester i

              Får bli att planera en flytt av akvariet, men det blir väl ett heldagsprojekt, kanske under valborg, som avkoppling i allt festande som blivit inplanerat

              Om jag ska rengöra gruset, hur gör jag det bäst? Det är ju många kilon...

              Tack Nina för dina svar
              Ta 3-4 liter grus i en spann och ha ett duschmunstycke som rinner under tiden som du rör runt med handen. När vattnet klarnat någorlunda är sanden ren.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Det går att ha "helt" algfria akvarier direkt i fönstret, jag tycker att du ska låta det stå kvar där, särskilt om det är en bra plats på andra sätt.

                #1, Skaffa PMDD (växtnäring), en del pyssel, men inte så krångligt som det först kan verka. Väldigt bra för växterna, vilket i sin tur är bra för fiskarna. Det finns en del kommersiella motsvarigheter som är nästan lika bra, väldigt mycket dyrare dock.

                #2 Skaffa lättskötta växter gärna typ vallisneria som du planterar längs den sida som solljuset kommer in i akvariet, mycket snyggt, och gör underverk för vattenkvaliteten och minimerar algernas chanser. Om du får lite alger på rutan bakom vallisneriorna gör ju inte det nånting, de syns ju ändå inte då.

                #3 Slamsug gruset lite ibland, Det är bra för vattenkvaliteten och motverkar alger.

                #4 Skaffa fler algätande "djur", gärna några räkor typ amano och även äppelsnäckor.
                Starkt ljus tillsammans med mycket växter är effektiv hjälp om man vill ha bra vattenkvalitet, att ställa akvariet i fönstret innebär mycket "gratisljus", visserligen är det mer svårkontrollerat än bara artificiell belysning och man får ofta en period med alger innan allting har balanserats, men när man väl kommit dit brukar man (iaf jag) få väldigt mycket trevligare akvarier än de med standardbelysning.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Men varför ska man leka med elden om det inte är nödvändigt? Solljus direkt in i akvarium är något som jag aktar mig för då det är mycket som blir enklare om karet står utan detta.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Ludde__
                    • February 2008
                    • 40

                    #10
                    Jag tror nog det blir en flytt av akvariet, det står nu i ett hörn och kan nog bli bättre om det kommer fram mitt på väggen istället. Har mätt och det finns viss risk för sol nu på vårsidan när solen står så lågt på förmiddagen även när jag har flyttat den, men det blir minimalt jämfört med nu. Dock lär det väl bli en heldagsaktivetet att flytta akvariet och rengöra gruset

                    Har tittat på det där med PMDD litegrann, verkar vara komplicerat men ändå enkelt och framförallt billigt, ska prova det. En fråga dock, vanlig växtnäring, funkar det eller finns det något där som är illa för fiskarna? Jag har alltid kört med NPK 8-3-5 kalk och klorfri. Jag inser ju att det inte är avsett för akvarier, men bättre fråga

                    En annan sak, det här med temperatur, som jag skrev i inledningen så använder jag ingen värmare, har detta påverkan på växterna? Blir det för kallt?

                    Erik, jag har faktiskt suttit o surfat runt efter sniglar och det ser häftigt ut, blir nog att prova på något sånt också Men först en flytt av akvariet och se att allt fungerar!

                    Tusen tack för alla svar! (ska försöka komma ihåg att återkoppla i ämnet efter flytten o så
                    312 l sällskapsakvarium
                    Flera Platys, Guldbarber, några Kardinaltetror och Saxtetror, 1 Slöjstjärt och 1 mal. 1 Zebrasnäcka och 2 Äppelsnäckor 4 nyinköpta Siamesiska algätare
                    Min blogg om det mesta http://stockholmsludde.blogg.se/

                    Kommentar

                    • MattiasL
                      • September 2006
                      • 1479

                      #11
                      Man bör undvika vanlig växtnäring. Det är enligt många på zoopet för stor risk för obalans och algblomning av detta.
                      Det blir inte för kallt för växterna utan värmare. För vissa fiskar kan det bli för kallt.
                      Det allra mest lättskötta akvariet kan vara ett jordbottenakvarie med massor av växter. (Om man gillar växter) Sök på Walstad och lowtech för tips. Då räcker i allmänhet fiskmaten som näring till växterna.
                      Qui audet adipiscitur!

                      Kommentar

                      • sme_h
                        • November 2003
                        • 625

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ludde__
                        Om jag ska rengöra gruset, hur gör jag det bäst? Det är ju många kilon...
                        Vill du ha ett fungerande akvarium ska du nog inte tvätta gruset alltför mycket... Det tar vad jag förstått lång tid innan du kan få någon form av balans då. Finns mycket nyttiga bakterier där.. Ännu vikigare är väl stora bra filter men på ett eller annat sätt ska du se till att inte sterilisera akvariet för mycket när du gör rent. Vissa får vänta upp emot ett år innan akvariumet blir någorlunda lättskött.
                        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                        Kommentar

                        • Krax
                          • December 2005
                          • 1329

                          #13
                          Ursprungligen postat av Erik...
                          Det går att ha "helt" algfria akvarier direkt i fönstret, jag tycker att du ska låta det stå kvar där, särskilt om det är en bra plats på andra sätt.
                          Det där blev jag nyfiken på. Solljus är så opålitligt. Det kan komma en solig dag plötsligt eller det kan vara värmebölja i flera veckor. Eller det kan vara molnigt en hel vinter

                          Hur som helst så är det väldigt varierande och det borde vara svårt att undvika alger i ett sånt kar. Hur klarar man det? Måste man ha väldigt mycket ljus i karet, göda ordentligt och ha en massa växter för att det ska funka. Det skulle jag gissa.

                          Kommentar

                          • Ludde__
                            • February 2008
                            • 40

                            #14
                            En liten uppdatering och ett par frågor;

                            Karet är inte flyttat än, blev inte tid för det i valborg dock har jag införskaffat 1 Zebrasnäcka från Mammut Zoo, mycket trevlig personal för övrigt, samt 2 st blåa äppelsnäckor, uppfödda hos Mumin i Huddinge När jag idag släppte ner mina införskaffade äppelsnäckor så såg jag bland den större växten (vet inte vad den heter) att det faktiskt finns en del yngre skott i mitten som verkar må hyfsat bra faktiskt, de ser friska ut jämfört med resten som är bleka och algbevuxna. Ska jag klippa ner de växter som är algbevuxna och isåfall hur hårt kan jag gå åt dom? Pysslar lite med växter i hemmet och så och har väl lite span på vad dom klarar osv, men akvarieväxter är jag helt grön på...

                            PMDD är beställ och kommer de närmaste dagarna, ska bli spännande, känns lite som kemilektionerna från skolan när man blandade ihop kemikaler

                            Sen jag dragit ner persiennen så har det blivit lite mindre alger så solen var verkligen boven, dock har jag upptäckt algtofsar på vissa stenar och idag upptäckte jag också några längre rödaktiga algtrådar som sitter vid utblåset på filtret. Tofsarna på stenarna är svart av sig och jag har väl kunnat läsa mig till att det är tofsalger, men de långa rödaktiga på filtret hittar jag inte, någon som vet?
                            312 l sällskapsakvarium
                            Flera Platys, Guldbarber, några Kardinaltetror och Saxtetror, 1 Slöjstjärt och 1 mal. 1 Zebrasnäcka och 2 Äppelsnäckor 4 nyinköpta Siamesiska algätare
                            Min blogg om det mesta http://stockholmsludde.blogg.se/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...