Grodblad... ett namn?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darre
    • March 2008
    • 378

    Grodblad... ett namn?

    Tjaba,

    Funderar på att slänga in lite flytväxter i karet när det har kommit igång. Då har jag funderat på "grodblad" små växter med runda blad med rötter i vatten. Nu till frågan...

    Någon som vet ett namn på växten som man kan läsa lite info t.ex på zoopet?
    Life´s a fish and then you die...
    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane
  • Nitra98
    • June 2005
    • 1987

    #2
    Är det Limnobium laevigatum du tänker på? Sen finns ju även Pistia stratiotes och Salvinia natans. Det finns förstås fler också men dessa är de jag kan på rak arm.
    Min zoon

    Kommentar

    • Darre
      • March 2008
      • 378

      #3
      Ursprungligen postat av Nitra98
      Är det Limnobium laevigatum du tänker på? Sen finns ju även Pistia stratiotes och Salvinia natans. Det finns förstås fler också men dessa är de jag kan på rak arm.
      Ja typ, men hade för mig att själva bladen inte skulle vara så stora, vill ha små blad, om det nu finns.
      Life´s a fish and then you die...
      Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

      Kommentar

      • sme_h
        • November 2003
        • 625

        #4
        Du kan få gratis av mig om du har vägarna förbi uppsala...(alternativt om du har lite skott av diverse växter att dela med dig)

        Bladen är ca 1-2 cm och rötterna sträcker sig ner 5cm i vattnet. De förökar sig som ogräs så jag ska till att slänga en hink precis. De täcker hela ytan i mitt 720l-akvarium
        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

        Kommentar

        • Darre
          • March 2008
          • 378

          #5
          Ursprungligen postat av sme_h
          Du kan få gratis av mig om du har vägarna förbi uppsala...(alternativt om du har lite skott av diverse växter att dela med dig)

          Bladen är ca 1-2 cm och rötterna sträcker sig ner 5cm i vattnet. De förökar sig som ogräs så jag ska till att slänga en hink precis. De täcker hela ytan i mitt 720l-akvarium
          Jag har precis börjat en ny uppstart av mitt vägg akvarium på 140 liter, eftersom mitt första var ett misslyckad projekt av okänd anledning. Så med andra ord har jag inget att dela med mig och jag har inte vägarna förbi uppsala heller. Men ett namn på växten skulle jag uppskatta, eller bild så kan jag fråga runt (om du inte vet vad den heter
          Life´s a fish and then you die...
          Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

          Kommentar

          • sme_h
            • November 2003
            • 625

            #6
            Ursprungligen postat av Darre
            Jag har precis börjat en ny uppstart av mitt vägg akvarium på 140 liter, eftersom mitt första var ett misslyckad projekt av okänd anledning. Så med andra ord har jag inget att dela med mig och jag har inte vägarna förbi uppsala heller. Men ett namn på växten skulle jag uppskatta, eller bild så kan jag fråga runt (om du inte vet vad den heter
            Tror faktiskt det kan vara Limnobium laevigatum som nämns tidigare och att de i beskrivningen med "width" menar hela växten (se bild) och inte bladen. Man talar ju ofta om hela växten i dessa beskrivningar.
            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

            Kommentar

            • sme_h
              • November 2003
              • 625

              #7
              Har till den som orkar hämta iaf. Kul att få några skott i utbyte men det är bonus Tänker slänga annars ivf men när jag såg denna tråd kom jag på att nån kan vilja ha lite flytväxter och de kan vara svåra att få tag på ibland.

              Som sagt om någon har vägarna förbi i uppsala så kan ni komma och hämta.
              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

              Kommentar

              • Darre
                • March 2008
                • 378

                #8
                Ursprungligen postat av sme_h
                Tror faktiskt det kan vara Limnobium laevigatum som nämns tidigare och att de i beskrivningen med "width" menar hela växten (se bild) och inte bladen. Man talar ju ofta om hela växten i dessa beskrivningar.
                Oki, tack.
                Life´s a fish and then you die...
                Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                Kommentar

                Arbetssätt...