gödning vid uppstart?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • durgnas
    • June 2007
    • 232

    gödning vid uppstart?

    ska/kan jag göda med pmdd och easycarbo med en gång vid en uppstart av ett akvarie? Tänkte man ska ju helst inte byta vatten i början med det måste man ju med pmdd.
    Och är det risk för en alginvasion om man göder när akvariet inte är inkört?
  • durgnas
    • June 2007
    • 232

    #2
    någon?

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      Jag har aldrig börjat med PMDD vid uppstart av ett kar så jag vet inte riktigt...
      Räkbiten


      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ursprungligen postat av durgnas
        ska/kan jag göda med pmdd och easycarbo med en gång vid en uppstart av ett akvarie?
        Tänkte man ska ju helst inte byta vatten i början
        Du kan byta hur mycket du vill och hur ofta du vill, även under uppstart.
        Bakterierna man väntar på ska bildas i filter och bottnen under uppstarten kommer tuffa vidare oavsett vattenbyten.
        Byter man vatten under uppstart minimerar man risken med ammonium/nitritspikar.

        Och är det risk för en alginvasion om man göder när akvariet inte är inkört?
        Nej inte pga gödningen, men däremot pga ammoniumsvängningar och syresvängningar som kan uppstå om för mycket överbliven mat ligger och ruttnar utan att man gör vattenbyten...
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • durgnas
          • June 2007
          • 232

          #5
          ok tackar!

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Byter man vatten under uppstart minimerar man risken med ammonium/nitritspikar.
            Är av precis samma åsikt, börjar alltid direkt med den VB regimen som karet skall ha sen. Kiselalger kommer ju ändå, så...
            Kan tom lägga in större byten dag 14-28 med.

            Kommentar

            • MattiasL
              • September 2006
              • 1479

              #7
              Men om man börjar med ett redan inkört filter från ett annat kar och mulm i sanden, så blir det mindre uppstartsproblem.
              Qui audet adipiscitur!

              Kommentar

              Arbetssätt...