Växtproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trancemaster79
    • March 2008
    • 10

    Växtproblem

    Hej!

    Har problem med växterna i mitt akvarium.

    De bleknar (förlorar allt grönt), en sort ser nästan ut som ett skelett. En annan ser blek och vattnig ut. (se bilder)

    Var i min lokala zoobutik för 2 dagar sedan och frågade där. Han trodde att problemet var för lite växtnäring. Så det införskaffades tillsammans med en ny växt (se bild). Denna har redan börjat blekna i topparna.

    Innan i förgår körde jag lysrören ( 1 floraglo + 1 sunglo (nya)) i 12 tim/dag. Nu har jag sänkt till 10 tim/dag.

    Värden:
    PH 7,5
    NO2- < 0,3
    KH 3
    GH skyhögt (som jag skrivit om i en annan tråd)

    Startade akvariet för ca 1 månad.

    Nån som har några bra idéer??

    MVH
    Martin
    Bifogade filer
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #2
    Svärdsplantan ser ut att ha blivit gnagd på av en hungrig mal. Dessutom behövs helt klart gödningen för att undvika näringsbristerna.
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • trancemaster79
      • March 2008
      • 10

      #3
      Glömde att nämna att när jag startade igång akvariet så hällde jag i en hink (5,8 kg) med TetraPlant Complete substrate. Trodde att det skulle räcka som näring ett tag.

      Ang. mal som äter kan det kanske vara så. Har aldrig sett den göra det men jag har inte direkt några alger, så det är ju möjligt.


      /Martin

      Kommentar

      • trancemaster79
        • March 2008
        • 10

        #4
        Tror ni att det stämmer att det är näringsbrist??

        Varför börjar den nyinköpta växter blekna redan efter 2 dagar i så fall?

        Hällde i en standarddos av växtnäringen. Tror ni att det räcker, eller kan man överdosera??
        Några problem om man överdoserar??

        /Martin

        Kommentar

        Arbetssätt...