Vita trådar/rötter på själken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mella
    • September 2007
    • 154

    Vita trådar/rötter på själken?

    Hej alla,har 4st papegojblad som är fina men det har börjat att växa ut små
    vita trådar från själken, är det ngt som saknas eller mår de inte bra,det finns även på en annan planta
    Sagt är sagt,.....
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Luftrötter?

    Vet inte hur papegojblad ser ut, men vissa plantor får rötter så man kan knipsa av dom och plantera om dom.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Mella
      • September 2007
      • 154

      #3
      Ok, men de hinner inte bli så höga (10 cm) förrän det finns massvis med vita trådar på stjälken,det är ju inte snyggt precis,det kanske behövs mera gödning??
      Sagt är sagt,.....

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Vissa snabbväxande växter är så, bara att vänja dig
        Mina Cabomba och Vattenpest är så iaf. Med gödning skulle de ju växa ännu snabbare.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Ursprungligen postat av Mella
          Ok, men de hinner inte bli så höga (10 cm) förrän det finns massvis med vita trådar på stjälken,det är ju inte snyggt precis,det kanske behövs mera gödning??
          Ja, jag tror att de vill ha mer näring när de skickar ut sådana. Mina flytväxter har stora, buskiga rötter när karet är för rent/näringsfattigt och sedan när karet kommit igång ordentligt så näringen räcker så tillbakabildas rötterna till tunna, enkla snören.. Hoppas du förstår hur jag menar Lite svårt att förklara..

          Om karet är nystartat så kan du nog bara lugna dig lite så ger det sig. Om rötterna kommer när blommorna växer höga så får du knipsa dem och om inget av detta stämmer så kan du kanske ösa på mer näring. Men ta det lugnt så du inte får alger... Jag är inget proffs kan jag tillägga, men så tror jag..
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Mella
            • September 2007
            • 154

            #6
            Kan nog vara så att de vill ha mera gödning, jag har bara så att jag kan mäta FE halt, den liger på 0,4 mg/l , normalt??

            Nja! det är väl inte så nystartat (Nov -07) men det är först nu som det har börjat att växa rejält, kan tilläggas att belysningen ligger på 0,5 w/l T5
            Senast redigerad av Mella; 17 April 2008, 09:02.
            Sagt är sagt,.....

            Kommentar

            • Anna_mvb
              • September 2007
              • 436

              #7
              Mina hade inga rötter tidigare. papegojblad kom riktigt i gång först när jag började med pmdd (februari). Växten kommer upp till yttan ganska fort (ca 50 cm) och jag klipper och klipper

              Sedan är de vita små rötter. De kom för ett par veckor sen.

              Kommentar

              • RICHE
                • February 2008
                • 24

                #8
                Hej jag har en växt som det växer vita rötter från själken. De fastnar vid en sten eller en rot och det börjar växa upp en ny växt därifrån

                Kommentar

                Arbetssätt...