HJÄLP! Råkade hälla i gigantiska mängder mikro+ i karet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patrik_82
    • April 2008
    • 3

    HJÄLP! Råkade hälla i gigantiska mängder mikro+ i karet.

    Oj oj oj. Detta var inte bra. Trött och eländig efter jobbet så råkar jag hälla i 10ml mikro+(outblandat) direkt i karet, vilket motsvarar 200ml blandat. Har ett 100L kar med ett gäng guppys. Vad gör jag? Bytte direkt en tredjedel av vattnet.. Finns det något ytterliggare jag kan göra?
    Senast redigerad av patrik_82; 15 April 2008, 22:11.
  • patrik_82
    • April 2008
    • 3

    #2
    Ska jag göra ytterliggare ett vattenbyte? Hjälper Sera Aquatan kanske? Man tycker att koncentrationen bör vara 200ml (blandad mikronäring) x 0.7 (Den ursprungliga mängden vatten) = 140ml. En påfyllning ger då en konc. på 107ml. Är detta någon fara?
    Senast redigerad av patrik_82; 15 April 2008, 22:39.

    Kommentar

    • patrik_82
      • April 2008
      • 3

      #3
      bump..

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Vattenbyte måste vara det klart effektivaste i det här fallet. Dock lär det inte vara några större problem då det endast är näring, algproblem kan bli en följd men det är inget som inte går att bli av med

        Låt någon expert svara på det också men tror inte det är så farligt.
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Har för mig att jag ofta doserade några ml outspädd Mikro+ i min 300-litrare.

          Metallerna är kelaterade, dvs bundna i ofarliga organiska molekyler som inte gärna släpper metallen ifrån sig.

          Så du behöver inte vara speciellt orolig. Jag hade nog bara gjort ett par 50% vattenbyten tror jag.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...