Cyanofunderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    Cyanofunderingar

    Har fått cyanobakterier i ett av mina kar. Har kollat runt lite här på forumet och har väl i alla fall ett humm om varför man får cyano och vad man kan göra åt det. Än så länge är inte mitt problem jättestort, cyanon har bara attackerat min javamossa så det är nu lätt att blocka bort större delen av det.

    Men jag har ändå lite funderingar.

    Läste i en tråd att cyano kan uppstå när det finns väldigt mycket döda alger i karet. Stämmer det? (i så fall kan det helt klart vara fallet i mitt kar).

    Andra fungeringar jag har är hur jag nu skall bära mig åt. Som läget är nu så har jag bara 2 individer i mitt kar (det är väldigt litet) men de kommer hyffsat snart få flytta in i ett annat kar förmodligen iom att jag tänkte göra om detta karet till ett växtkar där jag skall ha gödning+C02 och ev. några små små firrar.

    Min tanke är då... om nu cyanon har uppstått pga döda alger... kan då en hyffsat god rengöring av karet och dessutom att jag kör igång med fler växter+gödning göra susen för att bli av med cyanon?

    Detta kar har sol på sig i alla fall ett par timmar om dagen så planen är också att stänga av lysröret ett par timmar när solen ligger på eller på annat sätt dra ner lysrörstimmarna (12 timmar/dygn i dagsläget).

    Låter detta som en vettig plan eller är jag helt ute och cyklar?
    Räkbiten


  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Min tanke är då... om nu cyanon har uppstått pga döda alger... kan då en hyffsat god rengöring av karet och dessutom att jag kör igång med fler växter+gödning göra susen för att bli av med cyanon?
    Jupp! Cyano gillar en massa bös. Bra idé att dra ner lite på ljuset också.

    Det sagt så är det ruggigt svårt att bli av med Cyano bara genom att räta upp diverse parametrar (mer KNO3, mindre bös, stabilare syrenivåer, stabilt låga ammoniumhalter osv osv), men visst kan det gå!
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      Det är väl värt ett försök om inte annat Det har ju inte tagit över hela karet ännu så det är ju inte hysteriskt ännu ^^
      Räkbiten


      Kommentar

      • Annaica
        • February 2006
        • 1177

        #4
        Idag såg jag att cyanon hade brett ut sig något helt enormt i karet! Slem slem slem slem!

        Tog och sög upp så mycket cyano jag bara kunde, skrapade bort det från rutorna så gott det gick och nu skall jag prova på det här med mörkläggning. Sladden till lampan drogs ur och jag har täckt över karet! Hoppas att detta gör susen!

        At the moment har jag inga djur i detta kar, men när jag hade det höll de sig gärna uppe vid ytan, ett tecken på syrebrist antar jag. I detta kar har jag stadiga 28 grader och vad jag än gör går inte tempen lägre än så. Och vad jag har förstått gynnas cyano av syrebrist. Försökte därför flytta mitt innerfilter till en lite bättre possition så att citkulationen blev lite bättre, men jag funderar på om jag helt skall byta filter, främst pga att det jag har låter ganska rejält om det inte har någon cm vatten uppepå filtret, och då blir ytcirkulationen riktigt svag.
        Räkbiten


        Kommentar

        Arbetssätt...