Algproblem på bladen i övre vattenskiktet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annatzk
    • January 2008
    • 165

    Algproblem på bladen i övre vattenskiktet.

    Jag har fått alger på bladen i mitt akvarium. annars finns det inte direkt någon algtillväxt, men det har uppkommit små mattor med tunna trådar på bladen till de växter som har blad nära ytan (nära ljuset).
    Vissa växter har också börjat se lite hängiga ut, även om det varit en rätt stor tillväxt tidigare. Jag har också ganska mycket snabbväxande vattenpest som ju ska hämma algtillväxt.
    Vad kan detta bero på?

    Har lite teorier, men gissar egentligen bara.

    1. För stora vattenbyten
    Kan detta bero på att jag byter drygt 25% av vattnet varje vecka?
    Borde jag byta mindre mängder?

    2. Dåligt med gödning
    Jag har ingen co2 anläggning och tillsätter bara lite medel, seraflora, i det nya vattnet (ganska snålt tror jag).
    Kan jag tillsätta pmdd även om jag inte har co2.
    Hur gör man iså fall med doseringen?

    3. För mycket ljus
    Jag har haft tänt i 14 timmar och har förstått att det är för länge, kan problemed mildras om jag minskar ljustiden?

    Hoppas att någon vill ta sig tid och svara på mina frågor.
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    Jo minska ljuset till absolut max 12 timmar, PMDD går bra att köra en normaldos per vecka utan CO2, kör själv CO2 och en dubbeldos PMDD.
    25% vattenbyte per vecka är inte dåligt, börjar du med pmdd skulle jag även råda att byta ännu lite mer varje vecka.
    Min gissning vad gäller algerna är att din gödning är lite ojämn och inte komplett så börja med och pmdd och skippa serafloran, sen om du vill få ytterligare bättre resultat så skaffa även easy carbo som är giftigt för alger men funkar som ersättning för co2 för dom flesta växter

    Kommentar

    • annatzk
      • January 2008
      • 165

      #3
      Tack, tack.
      Jo jag har betett mig oansvarigt med gödningen (läs: höftat lite när jag bytt vatten). Har läst att seraflora kan förvärra problemet också. Får införskaffa pmdd istället och vara nogrannare.
      Var är det bäst att köpa pmdd?
      Vad är easy carbo? Hur använder man det?

      Kommentar

      • sme_h
        • November 2003
        • 625

        #4
        Ursprungligen postat av Fuzzop
        Min gissning vad gäller algerna är att din gödning är lite ojämn och inte komplett så börja med och pmdd och skippa serafloran, sen om du vill få ytterligare bättre resultat så skaffa även easy carbo som är giftigt för alger men funkar som ersättning för co2 för dom flesta växter
        Låter som mina pälsalger jag har... Dock verkar de inte alls ogilla EC så jag är inte säker på att det är lösningen.
        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

        Kommentar

        Arbetssätt...