Vad är felet i mitt kar? alger och växterna dör...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kardanmannen
    • August 2004
    • 75

    Vad är felet i mitt kar? alger och växterna dör...

    Juvel rio240, orginal pump och en extra luftpump med belysning. Ett aquaglo rör och ett powerglo rör. ljuset på mellan 7 och 22

    Kör med PMDD och har gjort det i 1-2år, men nu har det spårat ur totalt. För ett par månader sen växte det i karet så ja fick ansa ur och slänga växter för att fiskarna skulle få nån plats att simma på. (har mängder vallesneria, en del javaormbunkar, 2 skitstora (va iaf en gång...) anubias och en cryptocoryne. Rätt va det va så dog i stortsett hela anubiasarna. bladen blev gula och ramlade av efter nån dag. valesnerian växer inte alls och javaormbunkarna vittrar sönder och blir bruna. Dessutom får ja tjocka mörkgröna alger som bäddar in både botten och växter (se bilderna).

    Vad har hänt och vad ska göras?




    540L Status: Igång med sällskapsfisk, Discus, Scalarer mfl.
    222L (Inbyggt i en vägg brevid baren)Status: Igång med diverse Malawi. Egenbyggd bakgrund (ska rivas ner och byggas om nu i julledigheten).
    70L Status: Igång med White snow räkor och guppy.
  • classekoi
    • March 2007
    • 325

    #2
    nya rör om dom är gamla!! till att börja med!! minska tiden lite som dom är tända 15h/dygn är väldigt mycket

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Cyano brukar väl bero på kvävebrist.

      Annars... Använt medicin som innehåller koppar? Har du tillsatt salt till vattnet?
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Kardanmannen
        • August 2004
        • 75

        #4
        Ursprungligen postat av classekoi
        nya rör om dom är gamla!! till att börja med!! minska tiden lite som dom är tända 15h/dygn är väldigt mycket
        Rören är rätt nya, en är väll ca ett år, det andra ett halvår. har funderat på att minska tiden me, men då får käringa mata fiskarna, brukar göra det innan ja åker till jobbet. Men det har juh funkat förut dock iof...

        Ursprungligen postat av Azur
        Cyano brukar väl bero på kvävebrist.
        Annars... Använt medicin som innehåller koppar? Har du tillsatt salt till vattnet?
        Har inte använt någon medicin, eller tillsatt salt till karet.
        540L Status: Igång med sällskapsfisk, Discus, Scalarer mfl.
        222L (Inbyggt i en vägg brevid baren)Status: Igång med diverse Malawi. Egenbyggd bakgrund (ska rivas ner och byggas om nu i julledigheten).
        70L Status: Igång med White snow räkor och guppy.

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Det blir dags för en cyanobekämpning ser jag. Det finns många trådar om detta på zoopet.
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Kvävebrist. Hur mycket PMDD doserar du?

            Om växterna plötsligt dör så kan det inte vara pga ljuset men jag håller med om att 15 timmar per dygn är 5 timmar för mycket. Kör siesta på 5 timmar under dagen när du inte är hemma om du vill ha akvariet tänt både på morgonen och kvällen.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Kardanmannen
              • August 2004
              • 75

              #7
              Ursprungligen postat av MattiasL
              Det blir dags för en cyanobekämpning ser jag. Det finns många trådar om detta på zoopet.
              Guano? är inte det fladdermusbajs? *tänker på ace ventura...* :P
              Gött att få veta vad det heter, underlättar juh en hel del när man ska söka runt på nätet efter åtgärder. tack tack!

              Ursprungligen postat av defdac
              Kvävebrist. Hur mycket PMDD doserar du?

              Om växterna plötsligt dör så kan det inte vara pga ljuset men jag håller med om att 15 timmar per dygn är 5 timmar för mycket. Kör siesta på 5 timmar under dagen när du inte är hemma om du vill ha akvariet tänt både på morgonen och kvällen.
              Doserar 30ml av varje, lite i överkant kanske, men som sagt.. det har juh funkat förut. Sänker nog ner så det tänder sig senare på morgonen, får börja mata dom när ja kommer hem istället!
              540L Status: Igång med sällskapsfisk, Discus, Scalarer mfl.
              222L (Inbyggt i en vägg brevid baren)Status: Igång med diverse Malawi. Egenbyggd bakgrund (ska rivas ner och byggas om nu i julledigheten).
              70L Status: Igång med White snow räkor och guppy.

              Kommentar

              Arbetssätt...