Co2 på Mäsk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrix9
    • April 2008
    • 67

    Co2 på Mäsk.

    Tänkte köra mitt 400l kar på Co2 mäsk varianten och PMDD.
    Är det någon som har något bra recept för mäsken? Hur mycket ska jag dosera av PMDD:n. För det blir väl inte så jätte mycket Co2 av en mäskflaska? Eller?

    Henke.
  • Skiren
    • December 2005
    • 749

    #2
    Hur mycket CO2 de blir beror på hur mycket mäsk du blandar! Du kan få så mycket att de dödar fiskarna om du skulle vilja det...?
    http://skiren.blogspot.com

    Kommentar

    • Henrix9
      • April 2008
      • 67

      #3
      Men hur vet man hur mycket mäsk man behöver då?

      Kommentar

      • andersfiskar
        • March 2007
        • 384

        #4
        Förslag:
        Kör med t.ex. 2 5l dunkar som du skiftar om vart annat när det börjar bubbla klart.
        Med mäsk är det bara full fräs som gäller. Sedan kan du välja att lösa bubblorna mer eller mindre beroende på vilken metod av reaktor eller diffusor du använder. Risken för för höga co2-nivåer är störst på natten. Därför kan du med olika metoder slå co2-lösningen nattetid. Blockera inte frånslangarna från dunkarna. Du kommer bara att spräcka en slang och det kan resultera i mäsk överallt. Det är bättre att stänga av reaktorn eller dyl. Alternativt lufta ur med en luftpump (Detta diskuteras dock också hur stor nytta det gör men det är en variant).
        Kolla ph och kh för att mäta hur mycket co2 du har i karet.
        Här är en tabell för hur man bör ligga:

        Co2-tillförseln kommer att sänka ph:t.
        Det finns massor av mäskrecept. Sök här eller på plantswap. Här är ett: http://www.plantswap.se/artiklar/DIYCO2.htm Ang. reaktor och eller diffusor finns massor av diy:s och kommersiella varianter. Sök dessutom på youtube får du säkert uppslag. Jag kör med en co2-klocka. Det funkar kanon för mig. Det går att lösa mer co2 med ex. en reaktor men detta räcker för mig så länge. Ang. mängden pmdd så testade jag att köra dubbel fulldospuls en ggr i veckan men det verkade som att jag fick nitratöverskott alternativt fosfatöverskott så jag har gått tillbaka med en enkel dos.
        Senast redigerad av andersfiskar; 10 April 2008, 12:01.
        //
        Mvh
        Anders

        Kommentar

        Arbetssätt...