Vilket bottenmaterial? Gödning från början?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Isiliana
    • April 2008
    • 11

    Vilket bottenmaterial? Gödning från början?

    Hej!

    Jag ska snart inreda ett akvarium och funderar på vilken sorts bottenmaterial är bäst för växterna. Jag har hört att några lägger en vanlig blomjord med torv under gruset. Eller är kanske sand bättre? Ska man använda nån sorts gödning redan från början (kullor eller nåt sånt som TetraPlant CompleteSubstrate el Sera Floradepot? Hu gjorde ni? Tack för svar.
    Maggan som älskar tigerbarber :-)
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det enklaste, och faktiskt ett av de bästa, är jord blandat med sand. 1 del jord och 2 delar sand. Mixa till en jämn blandning.

    När du fyller akvariet kommer en del jord virvla upp. Låt det sedimentera ("dala ner") och sug sedan bort det med en hävert.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Det enklaste, och faktiskt ett av de bästa, är jord blandat med sand. 1 del jord och 2 delar sand. Mixa till en jämn blandning.

      När du fyller akvariet kommer en del jord virvla upp. Låt det sedimentera ("dala ner") och sug sedan bort det med en hävert.


      vilken jord som helst.....eller ska det vara ogödslad ?
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ogödslad, man ska väl helst inte ta den fetaste, blötaste och mylligaste man kan hitta utan något mer torrt/näringsfattigt.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Många använder billig kaktusjord. Man ska se till att den inte innehåller lekakulor eller små fåniga plastkulor som flyter upp.
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          Arbetssätt...