Plantering av nya skott..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • adokimos
    • March 2008
    • 58

    Plantering av nya skott..

    Hej!

    Nu är det så att jag har en växt som fick ta en del stryk (i form av köld) vid en flytt men det verkar inte som den har gett upp än då det har börjat komma ett par skott i raskt takt. Nu till frågorna..

    1. När och hur bör jag plantera dessa? Ska jag låta rötterna växa till sig lite och knipsa vid det understa skottet för att sedan plantera det.

    2. Som ni ser så är bladen till vänster på plantan rätt tilltagna. Är det bäst att ansa dessa eller ska man ta bort hela bladet? (ner till bladstammen).

    3. Är det någon som har en aning vad växten heter?

    Bifogar bilderna på växten nedan..




    Tack på förhand
    // M
    Senast redigerad av adokimos; 06 April 2008, 22:17.
  • Fanbyalperna

    • September 2005
    • 752

    #2
    Dåligt ställe att visa bilderna på .
    Vill man inte betala och bli medlem så visas de bara med fördröjning. Helt kass
    Har inte alltid rätt, men fel ibland

    Kommentar

    • adokimos
      • March 2008
      • 58

      #3
      Ursprungligen postat av Fanbyalperna
      Dåligt ställe att visa bilderna på .
      Vill man inte betala och bli medlem så visas de bara med fördröjning. Helt kass
      Mja, dåligt i förhållande till vad? rapidshare brukar ge förhållandevis bra fart vilket ibland kompenserar tiden som man får vänta för att ladda ner innehållet. I vilket fall som helst så laddade jag upp dom på photobucket istället.

      // M

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Det är en svärdsplanta. Echinodorus?
        Hur stor är den? Eller har varit?
        Ta bort alla skadade blad så långt ner du kommer åt.

        Du kan plantera ner skotten redan nu, eller vänta nån vecka.
        Tror inte det spelar så stor roll.

        Kommentar

        • Fanbyalperna

          • September 2005
          • 752

          #5
          Funkar betydligt bättre
          Tycker nog att det ser ut som kaliumbrist. Du kan själv bedöma saken på den här sidan http://www.haack.se/pmdd/index.php?o...d=26&Itemid=65.
          Ger en mycket bra beskrivning av alla bristsymptom, men tyvärr är många av synptomen för olika brister ganska lika.
          Har inte alltid rätt, men fel ibland

          Kommentar

          • Fanbyalperna

            • September 2005
            • 752

            #6
            Glömde säga att någon form av gödning bättrar chanserna till en bättring och där är ju pmdd suveränt.
            Har inte alltid rätt, men fel ibland

            Kommentar

            • adokimos
              • March 2008
              • 58

              #7
              Ursprungligen postat av Fanbyalperna
              Funkar betydligt bättre
              Tycker nog att det ser ut som kaliumbrist. Du kan själv bedöma saken på den här sidan http://www.haack.se/pmdd/index.php?o...d=26&Itemid=65.
              Ger en mycket bra beskrivning av alla bristsymptom, men tyvärr är många av synptomen för olika brister ganska lika.
              Ahh vackert. Det ser onekligen ut som kaliumbrist ja Jag har väntat lite med växtgödningen i början då det är ett nystartat akvarium men det kanske är dags för lite PMDD.

              // M

              Kommentar

              • adokimos
                • March 2008
                • 58

                #8
                Ursprungligen postat av Anettejt
                Det är en svärdsplanta. Echinodorus?
                Hur stor är den? Eller har varit?
                Ta bort alla skadade blad så långt ner du kommer åt.

                Du kan plantera ner skotten redan nu, eller vänta nån vecka.
                Tror inte det spelar så stor roll.
                Den är cirka 12-14cm hög och jag har haft den 3-4 veckor. Planterade den i ett nystartat akvarium är kanske värt att nämna.

                Men hur ska jag göra med skotten? Ska jag klippa alla samtliga tre separat från stjälken eller ska jag klippa vid det understa skottet och plantera hela stjälken?

                // M

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Du kan plantera varje skott separat. Jag hade iofs väntat lite så att rötter och blad växt till sig lite mer. Inte för att det inte går att plantera redan nu, men för att öka chanserna till god tillväxt när skotten hamnar i sanden/gruset och kanske får betydligt sämmre ljus pga skuggning av andra växter.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Det ser ut att vara en Echinodorus bleheri, Jag skulle inte tagit bort blad som är måttligt skadade. Skotten skulle jag också vänta ett tag med att ta loss.

                    Kommentar

                    • adokimos
                      • March 2008
                      • 58

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik...
                      Det ser ut att vara en Echinodorus bleheri, Jag skulle inte tagit bort blad som är måttligt skadade. Skotten skulle jag också vänta ett tag med att ta loss.
                      Tackar för hjälpen Japp det är definitivt Echinodorus Bleheri jag har.

                      // M

                      Kommentar

                      • adokimos
                        • March 2008
                        • 58

                        #12
                        Ursprungligen postat av heeke
                        Du kan plantera varje skott separat. Jag hade iofs väntat lite så att rötter och blad växt till sig lite mer. Inte för att det inte går att plantera redan nu, men för att öka chanserna till god tillväxt när skotten hamnar i sanden/gruset och kanske får betydligt sämmre ljus pga skuggning av andra växter.
                        Det låter som en plan. Jag väntar en vecka eller två för att se hur rötterna artar sig helt enkelt. Tack för hjälpen!

                        // M

                        Kommentar

                        Arbetssätt...