Easy Carbo vs. Cyano och Pensel-/Skäggalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #31
    Efter en vecka med dubbel dos EC har cyanon nästan försvunnit. Endast mindre fläckar finns kvar.

    Skäggalgerna verkar alla att vara döda eller döende, och består mest av vitt fluff som är på väg att lossna. Jag skulle dock tro att det är nödvändigt att ta upp allt och skrubba bort allt.

    Jag har inte sett några Physa-snäckor i akvariet på ett tag, och det är mycket möjligt att de inte tålt den dubbla EC-dosen. "Kanelbulle-snäckorna" hänger dock med ännu.

    De fiskyngel som jag trodde skulle få det svårt verkar inte påverkas alls. Den enda påverkan av EC på fisk vad jag har sett är att de inte gillar att få det direkt i munnen. Om de andas in ett "moln" EC, följer ett väldigt hostande.
    Bifogade filer
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Grodlund
      • January 2008
      • 560

      #32
      Bra jobbat Jens!
      Själv försvann mitt Cyano när ja möblera om i akvariet och stoppade i bakgrunden.
      Det var över en vecka sedan nu och de har inte kommit tillbaka.

      Antar att de kan bero på att ja skopade runt sanden så mycket vilket måste ha frigjort fosfaterna som låg och puttrade där under.

      Ska ha EC i åtanke om de dyker upp i frammtiden.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #33
        Antar att de kan bero på att ja skopade runt sanden så mycket vilket måste ha frigjort fosfaterna som låg och puttrade där under.
        Jag tror snarare att DOC försvann och slutade ta syre vilket gjorde syrenivåerna generellt högre och därmed fimpade cyanons enda superförmåga, att kvävefixera - eftersom det kräver låga syrenivåer. När DOC försvinner så försvinner även ammoniumsvängningar och denitrifikation som skapar kvävgas - som cyano kan kvävefixera.

        Växtakvarier doseras ju alltid numera med fosfat och även om man slutar dosera fosfat helt och tillslut fosfattesten inte längre visar några fosfathalter så pinnar Cyanon på fint ändå.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Grodlund
          • January 2008
          • 560

          #34
          You´re the man på sånt deffy

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #35
            Avslutning av försöket

            Idag har jag kört Easy Carbo i sammanlagt fyra veckor i akvariet, varav de tre sista veckorna med dubbel dos Easy Carbo.

            Cyanon har helt försvunnit, och penselalgerna har dött. De har dött i sådana mängder att filtret nästan varit igentäppt.

            Jag har dock också, med början i förra veckan kunnat se att små mängder nitrit har börjat uppträda (0,02-0,05 mg/l).
            Om detta beror på att EC har tagit död på även filterbakterierna, eller om den ökade halten beror på att filtret inte ökat med den ökade mängden dött material vet jag inte. Det är dock ett stort varningstecken att det överhuvudtaget händer!

            Ytterligare iakttagelser är att:

            1. "Kanelbulle"-snäckorna verkar inte bry sig stort om EC.
            2. Physa-snäckorna tycker inte om dubbel dos av EC. De verkar försöka fly från vattnet, och jag har sett en del döda Physa ligga på bottnen. Detta hände inte under veckan med enkel dos.
            3. Inga fiskar, inte ens nykläckta yngel har dött av EC.
            4. Vallisnerian jag hade i karet mådde riktigt dåligt av EC. Den har i stort sett dött ut. Det skall dock sägas att den heller inte var i vidare bra kondition från början.
            5. Andra alger, framförallt en kortvuxen grönalg (Cladophora?) växer på som vanligt.

            Men som avslutning kan jag säkert säga, att Easy Carbo är ett effektivt medel mot cyano.
            Om det påverkar filterbakterierna eller inte kan inte fastställas säkert, eftersom EC även orsakar massdöd hos vissa alger, vilket i sin tur ökar belastningen på filtret kraftigt.
            Bifogade filer
            Senast redigerad av Jens A.; 25 April 2008, 12:13.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #36
              Den enda förekomsten av cyano jag har haft i mina baljor var i samband med att jag fick 250+ ancistrus yngel, en knapp vecka innan fiskdöden dök det upp små troliga cyano fläckar på ena gavelglaset och en väldigt liten vit sten blev grönblåmetallic.. ..den stenen finns kvar i akvariet fast den är bara svagt svagt grönstrimmig..

              Min tanke om ditt inlägg här defdac är att om man med en stark genomströmmning och syresättning kan bekämpa eller hålla cyano stången eller räcker det att den får fäste i substratet för att kunna sprida sig?
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #37
                Jo det borde egentligen räcka att den får "fotfäste" sålänge den får ljus, näring finns ju alltid i vattnet mer eller mindre. Som de flesta alger reagerar den mycket positivt på en liten släng ammonium pga övermatning/död fisk som går hand i hand med en syredipp. När dom väl börjat bilda lite större kolonier så har jag inte sett att dom direkt tillbakabildas av sig själva om man inte skuggar dom rejält eller kör med GeneralTonic.

                Enda ställena där Cyanon har markant övertag gentemot andra alger är där den kan kvävefixera relativt ostört, dvs där det är relativt dåligt med syre pga mycket mulm. Då sprider sig ett tjockt lager snabbt som blir som ett lock.

                Sitter dom bara som strimmor och knappt förökar sig mår dom inget vidare, slamsuger du bort dom tvivlar jag starkt på att dom kommer tillbaks. Speciellt om det är andra alger som börjar ta plats under.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #38
                  Med tanke på hur försöket gick, så kan möjligen även en halvdos eller kvartsdos av Easy Carbo hålla tillbaka eventuell cyano.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • Lilibet
                    • June 2007
                    • 346

                    #39
                    4. Vallisnerian jag hade i karet mådde riktigt dåligt av EC. Den har i stort sett dött ut. Det skall dock sägas att den heller inte var i vidare bra kondition från början.

                    Aha! Kan detta vara förklaringen? Jag har nämligen inte förstått varför mina Vallisnerior bara dog, liksom tunnade ut sig och dog iväg i små bleka slanor. Alla andra växter trivs. Men jag använder EC. EC och Vallisneria är då kanske inte någon bra kombination?!
                    Måste tillägga att jag uppskattat din tråd om Cyano och EC, Jens.
                    Den som har flest saker när han dör vinner!

                    Kommentar

                    • Fanbyalperna

                      • September 2005
                      • 752

                      #40
                      4. Vallisnerian jag hade i karet mådde riktigt dåligt av EC. Den har i stort sett dött ut. Det skall dock sägas att den heller inte var i vidare bra kondition från början.
                      Jag använder EC och PMDD och tycker inte det påverkar vallisnerian negativt. Tvärtom så har den skjutit ytterligare fart först efter att jag började med PMDD och sedan ytterligare när jag lade till EC.
                      Har inte alltid rätt, men fel ibland

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #41
                        Jovisst. Som jag sa så var den rätt dålig från början. Det finns inget som helt säkert säger att det var EC som tog kål på den för gott. Det är bara en iakttagelse, inget riktigt resultat. För att ta reda på det säkrare skulle man behöva två exakt likadana akvarier, båda med vallisneria. I den ena tillsätter man EC, och den andra låter man vara. Sedan får man jämföra.

                        Det hade varit intressant att köra ett sådant försök, men jag har inte plats för två akvarier till.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        Arbetssätt...