flyttväxter uppätna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna_mvb
    • September 2007
    • 436

    flyttväxter uppätna

    Jag har fått några flyttväxter med mina gurami.
    Ingen aning vad det var - stora blad hade de i alla fall.

    Växterna klarade sig kanske i två veckor. Det var både guramis och svärdbärare som tuggade på dem.
    Har jag så hungriga fiskar?

    Jag undrar om musselblomma eller kanske salvina natans (?) kan passa till mitt akvarium. Det är 240 l, 50 cm i höjden, heltäckande ljusramp.

    Jag har annars många andra växter och gömställen, så fiskarna trivs, tror jag. Men det kanske vare bättre för gurmi att få några flyttäxter med

    Jag hittad bara musselbomman under arbetsbeskrivningar. Och där står det att det är dammväxt
  • Aircut64
    • July 2007
    • 1207

    #2
    Guramis tuggar gärna på dessa goda och fina växter !
    Men om du mättar upp dom med lite mer mat så tuggar de sällan på växterna

    Kommentar

    • johannes89
      • September 2006
      • 44

      #3
      en lite föjld fråga då :P hur tusan blir man av med flyt växter ? har nån sort med små blad ca 2 blad på varje och ca 1 cm i storlek på hela växten.. plockar bort ungefär 1 liter flytväxter i månaden och då är de så packat de går men går ju inte att få bort allt och sen sprider dom sig och tar över hela ytan och i lager på några cm under ytan som pumpen trycker ner under täcket av dessa djävulska växter !!:P
      johannesericzon@hotmail.com

      Kommentar

      • Amaro
        • January 2007
        • 1709

        #4
        Håva in det med en håv, funkar perfekt.
        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Det kan vara brist på just grönt som får dem att gå på växter.. Jag tror att mina posthornssniglar mumsade på en av växterna tills jag började ge dem algtabletter.. Prova att ge dem lite mer grönt...
          Senast redigerad av Katharina; 02 April 2008, 20:41.
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av johannes89
            en lite föjld fråga då :P hur tusan blir man av med flyt växter ? har nån sort med små blad ca 2 blad på varje och ca 1 cm i storlek på hela växten.. plockar bort ungefär 1 liter flytväxter i månaden och då är de så packat de går men går ju inte att få bort allt och sen sprider dom sig och tar över hela ytan och i lager på några cm under ytan som pumpen trycker ner under täcket av dessa djävulska växter !!:P
            Dra på ytcirkulationen ganska ordentligt så kommer de snart att bli borta då de inte gillar detta.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Anna_mvb
              • September 2007
              • 436

              #7
              Ursprungligen postat av Katharina
              Det kan vara brist på just grönt som får dem att gå på växter.. Jag tror att mina posthornssniglar mumsade på en av växterna tills jag började ge dem algtabletter.. Prova att ge dem lite mer grönt...
              De får både gurka och ärtor (älskad av alla fiskar). Älgtableter och spirulina hamnar i akvariet med.

              Jag ska prova igen. Jag hade 5 små plantor...om jag köper några större så kanske det går bättre för växterna


              Ursprungligen postat av johannes89
              en lite föjld fråga då :P hur tusan blir man av med flyt växter ?
              Vad är det för växt du ar? Jag kanske bör undvika de?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Anna_mvb
                Jag har fått några flyttväxter med mina gurami.
                Ingen aning vad det var - stora blad hade de i alla fall.

                Växterna klarade sig kanske i två veckor.
                Eftersom det är flyttväxter så kanske dom har flyttat vidare
                Sorry, men kunde inte låta bli - felstavningar kan bli kul ibland
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Anna_mvb
                  • September 2007
                  • 436

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Eftersom det är flyttväxter så kanske dom har flyttat vidare
                  Sorry, men kunde inte låta bli - felstavningar kan bli kul ibland

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #10
                    Ursprungligen postat av Anna_mvb
                    De får både gurka och ärtor (älskad av alla fiskar). Älgtableter och spirulina hamnar i akvariet med.

                    Jag ska prova igen. Jag hade 5 små plantor...om jag köper några större så kanske det går bättre för växterna
                    Vad är det för växt du ar? Jag kanske bör undvika de?
                    Ja, jag undrar hur "älgtableter" smakar

                    hi hi. Jag kan inte heller låta bli att retas... Jag ska kolla om jag kan hitta vad de heter men jag har hört att de ses av som sallad av sniglarna och det är speciellt i nystartat kar som det misstänks att det knapras.. De har tjock stam och växer över ytan om man inte kapar dem... Ganska smala blad... Men jag får kolla i kväll.. Måste jobba nu..
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Anna_mvb
                      • September 2007
                      • 436

                      #11
                      Ursprungligen postat av Katharina
                      Ja, jag undrar hur "älgtableter" smakar
                      tja, jag vet hur älgkött smakar...
                      kanske tabletterna kan vara bra som kött/protein tillskott för mina små fiskar
                      stressig när chefen kan se vad man skriver… alltid någon förklaring


                      Ursprungligen postat av Katharina
                      Jag ska kolla om jag kan hitta vad de heter men jag har hört att de ses av som sallad av sniglarna och det är speciellt i nystartat kar som det misstänks att det knapras.. De har tjock stam och växer över ytan om man inte kapar dem... Ganska smala blad... Men jag får kolla i kväll.. Måste jobba nu..
                      Det låter bra. Jag tycker det är ganska svårt att hitta bra information om akvarieväxter.
                      Men nu vet jag att i mitt kar finns anubias och javaormbunke. Två stora anubias växter och en liten (lägre, mindre blad, mini modell?)

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Ursprungligen postat av Anna_mvb
                        tja, jag vet hur älgkött smakar...
                        kanske tabletterna kan vara bra som kött/protein tillskott för mina små fiskar
                        stressig när chefen kan se vad man skriver… alltid någon förklaring



                        Det låter bra. Jag tycker det är ganska svårt att hitta bra information om akvarieväxter.
                        Men nu vet jag att i mitt kar finns anubias och javaormbunke. Två stora anubias växter och en liten (lägre, mindre blad, mini modell?)
                        Dracaena är det närmaste jag hittar men den är helgrön... Jag kan inte säga att jag gillar dem speciellt...
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Metalmaid
                          • September 2006
                          • 815

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Dra på ytcirkulationen ganska ordentligt så kommer de snart att bli borta då de inte gillar detta.
                          Fast just för Andmat så funkar inte den lösningen så bra, de klarar ganska högt tryck på ytsirkulationen dom.
                          Hare bäst...och simma lugnt
                          Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                          http://mariahalsoforum.forum24.se/
                          http://www.helpdesken.forum24.se/

                          Kommentar

                          • Anna_mvb
                            • September 2007
                            • 436

                            #14
                            Vill bara säga att salvinia natans, som har funnits nu i akvariet i 10 dagar, är inte uppäten (än ). Och att det är uppskattat av gurami.

                            Särskild av hanen. Jag flyttade några av de små stjälkarna bakom utblåstet då jag tyckte synd om de virvlande växterna.
                            Han simmade direkt till de och började blåsa in bubblorna. Stackaren blev nog besviken när växterna flyttade på sig igen.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...