Problem med Vallisneria

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mella
    • September 2007
    • 154

    Problem med Vallisneria

    Hej alla, jag har 2 st akv med ungefär samma vatten värde,ant fisk/liter,byter ca:15-20% varje v.Göder lika i bägge kar, i det större har jag 0.5 w/l , i det lilla 0,26 w/l i ljus , mäter jag järn halten efter ett par dagar så är det nästan exakt lika. Mitt problem är att i det stora så nästan själv förintar sig min Vallisneria de blir ljusa i toppen sen kryper det neråt och slutligen så lossnar bladet,de är planterade lika djupt.Vad kan detta bero på????.
    Tacksam för alla svar
    skall tilläggas att jag tillsätter EC i bägge + Profito, men i det lilla karet så är min Vallisneria alldeles M-grön ( mörk grön) växer så in i den mdans den verkar att stå still i det stora
    // Stefan
    Senast redigerad av Mella; 05 April 2008, 00:40.
    Sagt är sagt,.....
  • Mella
    • September 2007
    • 154

    #2
    Ingen som vet ngt eller har haft ngt liknande??
    Sagt är sagt,.....

    Kommentar

    • Grodlund
      • January 2008
      • 560

      #3
      Jens.A berättade för mig att hans vallisneria inte gillar EasyCarbo.. jag har inte testat själv.
      Mina vallisar fick samma tråkiga gula blad som satt löst och sedan lossnade.
      Var antgligen pga kvävebrist.
      Köpte kapslar med växtnäring och tryckte ner nära rötterna på moderplantan och de har blivit mycket bättre sedan dess.

      Kommentar

      • Mella
        • September 2007
        • 154

        #4
        Ursprungligen postat av Grodlund
        Jens.A berättade för mig att hans vallisneria inte gillar EasyCarbo.. jag har inte testat själv.
        Mina vallisar fick samma tråkiga gula blad som satt löst och sedan lossnade.
        Var antgligen pga kvävebrist.
        Köpte kapslar med växtnäring och tryckte ner nära rötterna på moderplantan och de har blivit mycket bättre sedan dess.
        Jo jag tänkte det åxå i början, men jag göder ju så i det lilla och där trivs de, kan det vara det starka ljus i kombination med EC, hur mäter/vet man att det fattas just kväve ??
        Sagt är sagt,.....

        Kommentar

        • Mella
          • September 2007
          • 154

          #5
          ngn????
          Sagt är sagt,.....

          Kommentar

          • Skiren
            • December 2005
            • 749

            #6
            Vad använder du för gödning?

            Det är näringsbrist! Du har ju mycket mer ljus i det större karet vilket gör att det behövs mer näring.
            http://skiren.blogspot.com

            Kommentar

            • Mella
              • September 2007
              • 154

              #7
              Ok, Easy-Life alt,Ferropol,1 gång/v båda karen uppvisar samma halt av FE vid test(dropptest), jag anv åxå EC i bägge kar, men ofs så kan väl andra micro göd som ja inte kan testa vara borta.... Ok ja duttar i lita extra vid nästa vb och återkommer med info,om nu inte ngn annan har ngt som i stil med jo men det är ju det som fattas...
              Är inte annars Vallisnera annars väldigt kortlivad?????
              Sagt är sagt,.....

              Kommentar

              • Skiren
                • December 2005
                • 749

                #8
                Växter behöver kväve, fosfor, kalium, järn och kol för att kunna växa (lite förkortat). Just nu tillsätter du bara kalium, järn och kol.

                Det kommer alltså inte att hjälpa ett dugg med mer av din näring. Vad du behöver är kväve och fosfor.

                Du kan beställa något vi kallar för PMDD och använda de tillsammans med EC och lägga de andra gödningarna på hyllan.

                Känner du för att lägga ut en massa pengar på gödning så ska tydligen http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=870&page=1
                innehålla N och P.

                PMDD kan du beställa här http://www.haack.se/pmdd/ Finns smidiga portionsförpackningar så att du slipper räkna själv.

                Vallisneria är inte kortlivad (tror inte man kan säga att nån akvarieväxt är det.)
                http://skiren.blogspot.com

                Kommentar

                • Mella
                  • September 2007
                  • 154

                  #9
                  Ok, ja har PMDD hemma men upplevde det det som att det blev mer alger av det(provade i 6 v)så ja gick över till föst Ferropol utan vidare resultat,sedan Easy Life Proito även det utan önskat resultat,Det är alltså PMDD som gäller?????
                  Sagt är sagt,.....

                  Kommentar

                  • Skiren
                    • December 2005
                    • 749

                    #10
                    Ja det är det absolut. Algerna kan ha triggats av förändringen som blev när du började med pmdd.

                    Men vi är väldigt många som använder det med mycket goda resultat!

                    Du borde kunna få riktigt fin fart på växterna med pmdd och easy carbo (om du har bra ljus)! Du kanske tom vågar dig in i växtakvarist - djungeln
                    http://skiren.blogspot.com

                    Kommentar

                    • Mella
                      • September 2007
                      • 154

                      #11
                      Ursprungligen postat av Skiren
                      Ja det är det absolut. Algerna kan ha triggats av förändringen som blev när du började med pmdd.

                      Men vi är väldigt många som använder det med mycket goda resultat!

                      Du borde kunna få riktigt fin fart på växterna med pmdd och easy carbo (om du har bra ljus)! Du kanske tom vågar dig in i växtakvarist - djungeln
                      Jo, jag har tot 90 w/180 l ,Ok det är alltså väntan (den egenskap jag är utrustad minst med) vid nästa vb + en dag så försöker jag igen då med PMDD för att se vad det ger,men varför just Vallisnerian,de andra vxt växer ju som bara den,papegoj (va de nu heter) Cabomba,dessa vxr ju som bara den, det är bara vallisen som inte vill sig....Jo det käns som att jag är på väg in i vxt djungeln,(intresant)))))....
                      Senast redigerad av Mella; 05 April 2008, 01:37.
                      Sagt är sagt,.....

                      Kommentar

                      • Skiren
                        • December 2005
                        • 749

                        #12
                        Skulle tippa på att vallen som växer ganska fort kräver lite mer av de saknade näringsämnena. Cabomban är ju en allväxare
                        Papegojbladen har du inte haft så länge va?

                        Helt lagom med ljus för att allt ska tuffa på i lagom tempo
                        http://skiren.blogspot.com

                        Kommentar

                        • Mella
                          • September 2007
                          • 154

                          #13
                          Ursprungligen postat av Skiren
                          Skulle tippa på att vallen som växer ganska fort kräver lite mer av de saknade näringsämnena. Cabomban är ju en allväxare
                          Papegojbladen har du inte haft så länge va?

                          Helt lagom med ljus för att allt ska tuffa på i lagom tempo
                          Pappegojbladen , sedan start 200710 men ingen riktig fart förrän ja börja med EC 200801,och desutom ingen grön tendens på äldre blad så de har nog tivs i mittt kar, när jag sitter och funderar (med min frus hjälp) så kom mina probl, i smband med inköp av reflektorerna T5,föresten tack för allt arangemang utav mina vallisar....
                          Senast redigerad av Mella; 05 April 2008, 01:48.
                          Sagt är sagt,.....

                          Kommentar

                          • Skiren
                            • December 2005
                            • 749

                            #14
                            Mer ljus gör ju att växterna växer lite bättre och tuggar då mer gödning.

                            Kul att du lyckats hålla papegojbladen. Det brukar annars vara en växt man köper som sedan tynar bort/ får alger och dör, när man inte har bra förhållanden.
                            http://skiren.blogspot.com

                            Kommentar

                            • Mella
                              • September 2007
                              • 154

                              #15
                              Ursprungligen postat av Skiren
                              Mer ljus gör ju att växterna växer lite bättre och tuggar då mer gödning.

                              Kul att du lyckats hålla papegojbladen. Det brukar annars vara en växt man köper som sedan tynar bort/ får alger och dör, när man inte har bra förhållanden.
                              Nja, från å till , de har stått still ett tag, men ja har inte gett upp, ja vet inte om ja är petig med mina vxt jag tycker det är en utmaning när det inte fng som jag vill, det är ju det Akvaristiken går ut på på enl min men att aldrig bli färdig m ett pro,
                              Sagt är sagt,.....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...