För mycket PMDD?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • scorpii
    • March 2003
    • 25

    För mycket PMDD?

    Jag använder EasyCarbo och PMDD. Problemet är att det verkar som att när jag stoppar i PMDD så får jag problem med alger. När jag endast använder EasyCarbo så verkar det inte bildas några alger. Kan detta vara ett tecken på att jag använder för mycket PMDD samtidigt som jag har för få växter så de inte hinner konkurrera ut algerna?
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    har samma problem, det växer alger som bara den, dock endast de alger jag minst stör mig på som tur är, blir sånna bruna/svarta toffsar på växter och övrig inredning. Undrar om det bara är något som kommer vid start av pmdd eller om det hela tiden ökar
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Först...
      Vet du vad du har för vattenvärden i ditt kranvatten?
      Hur mycket Pmdd doserar du, och när?
      Hur mycket vatten byter du och hur ofta?
      Hur stort är karet och hur mycket växter har du?
      Vilken typ av växter har du?
      Sorry för alla frågor, men det är svårt att råda utan att ha all info...

      Kommentar

      • scorpii
        • March 2003
        • 25

        #4
        Ursprungligen postat av Anettejt
        Först...
        Vet du vad du har för vattenvärden i ditt kranvatten?
        Hur mycket Pmdd doserar du, och när?
        Hur mycket vatten byter du och hur ofta?
        Hur stort är karet och hur mycket växter har du?
        Vilken typ av växter har du?
        Sorry för alla frågor, men det är svårt att råda utan att ha all info...
        Mina vattenvärden finns här (Arvika vattenverk): http://www.arvika.se/service/tekvattenanalys.pdf

        Det är ett 125-litersakvarium och ser ut så här:
        Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

        (Luftfiltret till vänster förbereds för ett karantänakvarium.)

        Jag vet inte riktigt vad alla växter är. Det är fyra svärdplantor tre större och en mindre (som inte syns på bilden). Så är det lite vattenpest i bakgrunden. Sen är det den rödaktiga plantan i förgrunden som jag inte vet vad det är. Och det lilla riset på botten i vänsterkant. Den sista växten jag har är en mindre planta som står mellan de två svärdplantorna till höger.

        Jag brukar varje vecka köra i 12,5 ml av varje del i PMDD med koncentrationen som rekommenderas när man köper från Haack (det är ju troligtvis lite mycket eftersom jag har BTN-bakgrund, grus osv i akvariet). Innan byter jag ut 1/3 av vattnet. NO3-halten ligger nu på 25 mg/l, det är där jag brukar ligga. Är det mycket kanske?

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          har samma problem, det växer alger som bara den, dock endast de alger jag minst stör mig på som tur är, blir sånna bruna/svarta toffsar på växter och övrig inredning. Undrar om det bara är något som kommer vid start av pmdd eller om det hela tiden ökar
          Har du toffsalger så kan du inte köra med EasyCarbo och isåfall har du problem med varierande CO2-nivåer, dvs inte riktigt samma problembild som scorpii.

          Det är ett 125-litersakvarium och ser ut så här:
          Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
          Ganska lite växter som ska konkurrera ut alger, och extremt algfritt... Växterna fullkomligen lyser av vällust och är totalt algfria ser det ut som?

          Har man inte ens alger på äldre papegojblad har man verkligen lyckats *impad*
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • scorpii
            • March 2003
            • 25

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Ganska lite växter som ska konkurrera ut alger, och extremt algfritt... Växterna fullkomligen lyser av vällust och är totalt algfria ser det ut som?

            Har man inte ens alger på äldre papegojblad har man verkligen lyckats *impad*
            Jag tror inte bilden riktigt ger "rättvisa" åt algerna. Fast jag kanske är petig. Det är på den rödaktiga plantan som jag märker att det börjar komma lite alger när jag häller i PMDD. Plus att det kommer alger på de blad på svärdplantorna som är mest utsatta för ljus och vattenström från filterutblåset.

            Förresten är det den rödaktiga som du kallar för papegojblad?

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Ursprungligen postat av scorpii
              Förresten är det den rödaktiga som du kallar för papegojblad?
              Jepp! Den heter: Alternanthera reineckii.

              Tänk på att alger kommer vid ostabila värden.
              Hur länge har du kört med Pmdd?

              Kommentar

              • scorpii
                • March 2003
                • 25

                #8
                Ursprungligen postat av Anettejt
                Jepp! Den heter: Alternanthera reineckii.

                Tänk på att alger kommer vid ostabila värden.
                Hur länge har du kört med Pmdd?
                Tack! Jag har funderat på vad den heter. Den är inte lika rosa och fin i mitt akvarium som när jag köpte den. Det blev jag lite besviken på. Vet inte vad som är fel.

                Jag har testat i fyra veckor ungefär. En vecka körde jag utan PMDD och bara med EasyCarbo, då fick jag inte samma algtillväxt.

                Jag funderar på om jag ska ta och plantera lite fler växter. Förslag någon?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Alger reagerar på förändringar i vattnet, så visst kan det komma lite alger när man plötsligt börjar dundra på med PMDD. Det tar ca 1-2 månader innan växterna reagerat fullt ut på näringen och på bred front börjar konkurrera ut algerna. Däremellan kan det bli en gnutta extra alger, främst grönalger och kanske ibland även trådalger om man eldar på hårt.

                  Jag tycker dock det är viktig att säga att det finns tre andra faktorer, som inte har med PMDD att göra, som alger reagerar mycket starkare på: syre, ammonium och ljus.

                  Vill du ha en mycket fin algodling ska du hålla på och mixtra med dessa tre, gärna slumpmässigt "då och då".
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Ja mer växter är ju aldrig fel.
                    Om du vill fortsätta med Pmdd, så gör större vattenbyten (50%)
                    Dosera sen Pmdd 1-2 dagar efter VB. (den dos du kör nu+EC)
                    Eller.
                    Samma eller mindre vattenbyten, mindre eller vid behov dosera med Pmdd.
                    Bestäm dig för vilket, kör sedan så i minst 1-2 månader.

                    Kommentar

                    • scorpii
                      • March 2003
                      • 25

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Alger reagerar på förändringar i vattnet, så visst kan det komma lite alger när man plötsligt börjar dundra på med PMDD. Det tar ca 1-2 månader innan växterna reagerat fullt ut på näringen och på bred front börjar konkurrera ut algerna. Däremellan kan det bli en gnutta extra alger, främst grönalger och kanske ibland även trådalger om man eldar på hårt.

                      Jag tycker dock det är viktig att säga att det finns tre andra faktorer, som inte har med PMDD att göra, som alger reagerar mycket starkare på: syre, ammonium och ljus.

                      Vill du ha en mycket fin algodling ska du hålla på och mixtra med dessa tre, gärna slumpmässigt "då och då".
                      Tack för infon. Jag ska försöka hålla mina värden så stabila som möjligt. När du nämner ljus. Jag planerar att använda "månljus" ett par timmar efter ljuset skäcks och ett par timmar före ljuset tänds. Påverkar detta algtillväxten? Det är blå dioder jag ska installera.

                      Ursprungligen postat av Anettejt
                      Ja mer växter är ju aldrig fel.
                      Om du vill fortsätta med Pmdd, så gör större vattenbyten (50%)
                      Dosera sen Pmdd 1-2 dagar efter VB. (den dos du kör nu+EC)
                      Eller.
                      Samma eller mindre vattenbyten, mindre eller vid behov dosera med Pmdd.
                      Bestäm dig för vilket, kör sedan så i minst 1-2 månader.
                      Ok, tackar för tipsen! Jag kör ett tag till så får vi se hur växterna reagerar.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...