Anubias och skruvvallisneria

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    Anubias och skruvvallisneria

    Vad tror ni anubias kan behöva i gödning? Har tre stockar i ett 120 liters? Ing andra växter. Någon alls?

    I ett annat (250 l) har jag trycksatt co2 och pmdd, allt växter bra (camomba "exploderar"), men skruvvallisneria vill inte och blir frasiga/trasiga i topparna, näringsbrist? För lite ljus?
  • Guest

    #2
    Hur sköter du 120L? Vattenbyten, ljus? EC?

    I ditt 250L, vad har du för ljus nu?
    Ancistrus?

    Kommentar

    • Nilsrolf
      • November 2006
      • 549

      #3
      I 120 liter byter jag ca 25% varje vecka, har nu 4 ggr 24w, ec=betyder?

      I 250 har jag 2 ggr 54 w, ingen Ancistrus, däremot två siameser, två falska siameser, två Otocinclus affinis samt en Hypostomus plecostomus

      Kommentar

      • Nilsrolf
        • November 2006
        • 549

        #4
        Nu trillade 25-öringen ned, EC=easy carbon, ja - efter vattenbyten tar jag en dubbeldos, sedan en enkel de flesta dagarna

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Du har 0.8W/L i ditt 120L.
          Det passar inte riktigt att bara ha Anubias i när du inte kan skugga den med andra växter. Jag tror du kan börja med en halvdos Pmdd i veckan (eller bara dosera vid behov,) 1-2 dagar efter vattenbytet, och sen avvakta nån vecka.
          Jag hade kört max 8H ljus/dag.

          I ditt 250L skulle jag vilja sätta en slant på att din Hypostomus plecostomus är och knaprar på din Vallisneria.
          Även om du här har mindre ljus så tror jag ändå inte det är felet.
          För du körde inte EC i detta kar?

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Med endast ett fåtal Anubias i ett akvarium som du har så skall du antagligen inte göda mer än att du tillsätter lite i det vatten du tillsätter vid vattenbyte. Anubias växer långsamt och med så lite växtmassa kommer näringsåtgången vara nästan obefintlig.
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Nilsrolf
              • November 2006
              • 549

              #7
              Ursprungligen postat av Anettejt
              För du körde inte EC i detta kar?
              Jo det gör jag

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Ursprungligen postat av Nilsrolf
                Jo det gör jag
                Jag har för mig att jag läst att EC och vallisneria inte går bra ihop, testa att göra en sökning.
                Grattis, btw...!

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Om man vill ge kol till vallisneria och anubias, så är det bättre att ösa bikarbonat i vattnet, de är båda s k c4-växter som kan ta upp kol i andra former än C02.

                  Easy Carbo har en negativ effekt på vallis, orsaken till det får dock någon mera växtkunnig än mej beskriva.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  Arbetssätt...