Hur får ni era Svärdsplantor att överleva?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wooxer
    • November 2007
    • 46

    Hur får ni era Svärdsplantor att överleva?

    Har försökt med två omgångar svärdsplantor nu och det tar inte mer än ett par veckor tills det att bladen blir håliga och sedan ruttnat bort.
    Roten blir däremot kvar och slår upp nya blad men de blir inte mer än max 10 cm höga och sedan växer de inte mer.
    Vill ju ha ett par maffiga svärdplantor i bakgrunden i karet då det är mycket snygga växter.
    Kör med PMDD regelbundet och karet håller 28-29 i temp, PH 6,5-7

    Någon som har någon idé om vad som kan vara felet?
    310L SA med Discus - 190L Juwel Trigon Odlingsbalja
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Har du ancistrus?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • wooxer
      • November 2007
      • 46

      #3
      Det går ett par ancistrus i karet ja, har hört att dessa kan vara lite tuffa mot just svärdsplantor men vad jag har sett så har mina aldrig visat något större intresse för växterna.
      310L SA med Discus - 190L Juwel Trigon Odlingsbalja

      Kommentar

      • patdah
        • November 2007
        • 659

        #4
        Jag har några ordentliga svärdplantor i ett av mina kar... där går några ancistrus och dom rör inte plantorna alls... jag fick också tråkiga blad med hål i och jag kom fram till att det var näringsbrist trots att jag körde med en fulldos PMDD i veckan... nu slår jag i en fulldos PMDD på söndag efter vattenbytet... på tisdag så jag i ytterligare en fulldos och så även på torsdag... svärdplantorna växer nu återigen som dom ska och dom nya bladen är gröna och fina utan hål.
        /Patrik

        I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

        Kommentar

        • wooxer
          • November 2007
          • 46

          #5
          Jag brukar göra ett 30% vattenbyte på lördagen och kör då i dubbel dos PMDD (60ml av varje flaska i mitt 310L kar)
          Är det bättre att köra enkeldosering och hellre göra det två eller tre ggr per vecka?
          Något speciellt att tänka på vad gäller planteringen av dessa växter?
          310L SA med Discus - 190L Juwel Trigon Odlingsbalja

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Själv kan jag inte ha svärdsplantor i karet då de massakrerar dessa. Sedan att jag inte ser dem göra det under dagarna, men med en liten lampa jämte karet efter det släckts så kom jag på dem.
            Det kan även vara näringsbrist som patdah skriver och det är bara att börja felsöka från dessa båda antaganden, men eftersom wooxer göder regelbundet med PMDD så tror jag personligen mer på att Ancistrusen är boven.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • fimpen
              • January 2003
              • 93

              #7
              Kör med easycarbo + pmdd.
              Min växt har tredubblat i storlek på en månad.
              Växten är mycket grön och tät!

              Kommentar

              Arbetssätt...