Räkor och växter från affär

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilibet
    • June 2007
    • 346

    Räkor och växter från affär

    Läste någonstans här på forumet för ett tag sedan, att växter från affären kan vara behandlade med kemikalier när man köper dem.
    Kemikalier som inte räkorna mår så bra av. Tipset var att låta växterna stå i en hink ett par dagar.
    Köpte ett par växter idag i en zooaffäre och de står i en plasthink med vatten. Räcker det med ett par dagar? Behöver jag byta vattnet någon gång? SKa jag skölja växterna/tvätta av dem?
    Kanske fånig fråga, men jag gillar mina körsbärsräkor, och tar det säkra före det osäkra...
    Den som har flest saker när han dör vinner!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Undrar om det var Leonards senaste bloginlägg du läste:
    Igår kom mina växter som jag köpt från AquaSpot World. Jag hämtade ut dom nästan direkt och var jättesugen på att få hem dom! Rätt snabb fra...


    Det där gäller inte generellt eftersom han köpte av en säljare utomlands via Aquabid, som dessutom fått dåligt omdöme.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Lilibet
      • June 2007
      • 346

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Undrar om det var Leonards senaste bloginlägg du läste:
      Igår kom mina växter som jag köpt från AquaSpot World. Jag hämtade ut dom nästan direkt och var jättesugen på att få hem dom! Rätt snabb fra...


      Det där gäller inte generellt eftersom han köpte av en säljare utomlands via Aquabid, som dessutom fått dåligt omdöme.
      Aha, okej. Tror faktiskt att det var en tråd någonstans här på forumet. Men strunt samma, det är ingen fara alltså?!?!
      Den som har flest saker när han dör vinner!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det är flera som skrivit om detta i forumet och en del av dem har även köpt sina växter i Sverige.
        Så skölj dom noggrant samt se till att plocka bort mineralullen om de är packade med sådant så är risken minimal.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #5
          hela mitt räkbestånd dog pga just nya växer, de var köpta från butik i sverige. Så jag skulle absolut rekommendera dig att skölja dom och ha växterna i en hink ett par dagar om du är osäker... byt vatten emellanåt.
          Räkbiten


          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Växter som odlas emerst besprutas, och eftersom insektsgifter biter precis lika bra på räkor som de gör på bladlöss kan kombinationen besprutade akvarieväxter + räkor bli problem. Förutsatt att de använt lagliga insektsgifter rör det sig förmodligen om pyretriner, som är "lättnedbrutna i solljus eller vatten": ett par dagar i hink borde räcka för att avgifta växterna rätt bra.

            Submerst odlade växter (t.ex. Vallisneria) är det förmodligen aldrig problem med, eftersom de varken kan få insektsangrepp eller besprutas. Det skulle möjligen vara om de behandlats med anti-snäck-medel då.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Det är flera som skrivit om detta i forumet och en del av dem har även köpt sina växter i Sverige.
              Så skölj dom noggrant samt se till att plocka bort mineralullen om de är packade med sådant så är risken minimal.
              Ursprungligen postat av Annaica
              hela mitt räkbestånd dog pga just nya växer, de var köpta från butik i sverige. Så jag skulle absolut rekommendera dig att skölja dom och ha växterna i en hink ett par dagar om du är osäker... byt vatten emellanåt.
              Ja, och eftersom affären kan ta från olika leverantörer så är det ingen garanti att man har köpt där tidigare. Det beror ju dessutom på när de senast besprutades och hur länge de har varit i affären...

              Detta kommer jag att påpeka till affären när jag handlar i fortsättningen och jag uppmanar alla att göra detsamma. Kanske kan det påverka grossisten tillsist om vi är tillräckligt många som tjatar om det.. Det är iaf det enda man kan göra..

              Jag blir tokig på alla dessa gifter överallt.. T om inom akvariehobbyn.. Jag är så naiv, jag trodde inte att det fanns där iaf.. Där man har levande djur!!!
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              Arbetssätt...