Vad för alg är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malu
    • February 2008
    • 127

    #16
    Okej. Tack för alla svar. Prövar en sak i taget och håller tummarna för att det fungerar -gör det inte det så återkommer jag!

    /malu
    -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

    Kommentar

    • malu
      • February 2008
      • 127

      #17
      Har nu försökt utrota cyanon men inte lyckats helt. Bytte massvis med vatten i onsdags så att det var helt klart, bytte även en del i torsdags eftersom det hade blivit lite grumligt igen. Sedan täckte jag över hela akvariet och lät det stå i mörker i tre dagar.

      Avtäckte det igår kväll och allt såg fint ut, kunde inte se något grönt någonstans. Däremot har en fisk dött och en försvunnit (också död antagligen men inga spår). Nu har det börjat komma fram grönt igen, tror att det började redan efter ett par timmar i ljus, kommer jag få börja om behandlingen med mer mörker?

      Om jag skulle använda Tetramedica GeneralTonic kommer det att skada växterna?

      /malu
      -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

      Kommentar

      • PlatyYngel
        • January 2006
        • 1105

        #18
        Ursprungligen postat av malu
        Tack för bra svar!


        Glömde säga att jag har haft i nitrivec och växtgödning (tropica master grow) vid varje vattenbyte.

        /malu
        Men, du ska väl inte göda ett så nystartat akvarium?? Eller är jag helt fel ute? Cyanobakterierna behöver väl näring som allt annat och när näring finns i överflöd kan dom ju växa i massor med...
        / Marcus

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Dom kan växa lika snabbt utan extra växtnäring.. Deras superhjälteförmåga är att dom kan ta kväve från luften.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Skiren
            • December 2005
            • 749

            #20
            Tetramedica GeneralTonic funkar alldeles utmärkt och jag har inte sett någon växt mer än min vattenpest ta skada(och det kan vara av andra orsaker den inte trivs).

            Har en tråd om min behandling samt lite bilder på bloggen om hur de tynar bort.
            http://skiren.blogspot.com

            Kommentar

            Arbetssätt...