Näckros till damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    Näckros till damm

    Var och köpte en näckros som ska i dammen senare till våren,så nu till lite frågor
    -Behövs näringskulor
    -När kan man sätta den i dammen(Månad..temp???)
    -på vilket djup ska den vara
    -hur ska jag förvara den så länge
    (Jag har satt den i ett akvarium som stod tomt så jag satt ner den där så länge med en liten innepump som gör en liten rörelse på ytan,inga täckglas har jag på och endast ljus i från en golvlampa jag struntade i ljusrampen tror kanske det blir för mycket ljus med den på...Har jag gjort rätt)
    -Vilken temp ska jag ha i rummet för närvarande håller det ca 17 grader
    Sen köpte jag en större kruka där den ska vara plus en säck lera som jag får omplantera den i,det vara alla frågor jag hade
    Mvh.Patrik
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Mina 4 st näckrosor av olika varianter har iaf överlevt några vintrar i dammen.
    Jag har nog slarvat med näringskulorna men några blommor har det allt blivit.
    Men hur många tycker jag mer att ha att göra med hur sommaren har varit.
    Rekommenderat djup beror väl på varianten (fanns det inte med någon rekommendation?)
    Jag tror nog du skall förvara den ganska svalt tills du planterar den i dammen.
    Just nu skulle jag inte plantera något i dammen men det beror förstås på att det är ganska tjock is att penetrera för att ta sej ner i den. Jag har köpt mina näckrosor senare under vårsäsongen men då planterat dem direkt.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Ursprungligen postat av erikthur
      Mina 4 st näckrosor av olika varianter har iaf överlevt några vintrar i dammen.
      Jag har nog slarvat med näringskulorna men några blommor har det allt blivit.
      Men hur många tycker jag mer att ha att göra med hur sommaren har varit.
      Rekommenderat djup beror väl på varianten (fanns det inte med någon rekommendation?)
      Jag tror nog du skall förvara den ganska svalt tills du planterar den i dammen.
      Just nu skulle jag inte plantera något i dammen men det beror förstås på att det är ganska tjock is att penetrera för att ta sej ner i den. Jag har köpt mina näckrosor senare under vårsäsongen men då planterat dem direkt.
      Jag tror inte det stod hur djupt dem ska vara i bara hur stora dem blir,tror jag i alla fall ska titta lite bättre.
      Du skriver svalt vad är svalt?? dem står i gäststugan där det är 17 grader är det ok??Svara på mina frågor istället erikthursom jag har skrivet
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #4
        Jag vet inte svaret på dina frågor men kan försöka gissa.
        Näringskulor behövs om du inte har en massa fisk i dammen men det har du väl? Näckrosor gillar mycket näring. Risken är väl att du får grönt vatten om det blir en varm sommar.
        Näckrosor börjar nog växa vid 10-12 grader skulle jag gissa (ljuset spelar också roll). 17 grader inomhus utan tillräckligt mycket ljus låter som problem. Jag hade nog planterat ut dem så fort som vädret blir lite mer vårlikt.
        I naturen växer näckrosor mellan 3 dm och 5 meter. Det normala är en halvmeter till 1,5 meter.
        Om du ska förvara dem några dagar bara hade jag lagt dem i kylen i en svart plastsäck. Eller så kallt som möjligt i rummet (över fyra grader).

        Jag bara gissar hejvilt...

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ursprungligen postat av stene
          Jag tror inte det stod hur djupt dem ska vara i bara hur stora dem blir,tror jag i alla fall ska titta lite bättre.
          Du skriver svalt vad är svalt?? dem står i gäststugan där det är 17 grader är det ok??Svara på mina frågor istället erikthursom jag har skrivet
          Krax har redan gett råd i samma riktning som jag gjorde.
          Det finns inga absoluta sanningar vad gäller massor av olika varianter av näckrosor eller det mesta annat här i livet (flåt filosofin).
          Den bistra sanningen är väl annars - varför köper du näckrosor så här tidigt om du inte kan plantera dem?
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Ursprungligen postat av erikthur
            Krax har redan gett råd i samma riktning som jag gjorde.
            Det finns inga absoluta sanningar vad gäller massor av olika varianter av näckrosor eller det mesta annat här i livet (flåt filosofin).
            Den bistra sanningen är väl annars - varför köper du näckrosor så här tidigt om du inte kan plantera dem?
            Dem var billiga så här års
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Läs här http://www.aquainterior.se/
              Jag har mina näckrosor i akvariegrus.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av Kramfors
                Läs här http://www.aquainterior.se/
                Jag har mina näckrosor i akvariegrus.
                Tack för sidanmen jag hittade inte hur man övervintrade dem inomhus på länken.
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Tar du in näckrosen bör den förvaras svalt, bara någon plusgrad.
                  Den kan då förvaras antingen i en spann vatten eller torrt ungefär som potatis.
                  Källa: vattenliv.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kramfors
                    Tar du in näckrosen bör den förvaras svalt, bara någon plusgrad.
                    Den kan då förvaras antingen i en spann vatten eller torrt ungefär som potatis.
                    Källa: vattenliv.
                    Okska det stå mörkt?
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Ursprungligen postat av stene
                      Okska det stå mörkt?
                      De ska inte växa och behöver inget ljus.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Jag har precis tagit ur den ifrån gäststugan och placerat den i torpargrunden under huset,där det är nån plusgrad och mörkt..Så jag tackar Kramfors,erikthur och Krax för era svar.
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        Arbetssätt...