Medel för alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BriljantTetra
    • January 2008
    • 45

    Medel för alger?

    Hej!

    Nu är det så att jag har problem med alger. jag har två sorter tror jag. Den ena är grön och samlas främst på glaset men har kommit på en snäcka och en sorts växt. Den algen är som sagt grön och är ca 3mm lång och väldigt tunn.

    Jag är inte säker men jag tror att den andra också är en alg. Den är begie och flockas på mina gällörter oc vatten pester.

    Okej, nu blev det lite extra tjat. Men finns det något medel för att utrota dessa?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jodå det finns algdödarmedel, men de tar också ofta livet av växter och dessutom tar de inte bort orsaken till att algproblemen uppstått. Rättar man inte till dessa så kommer algerna tillbaka.
    Jag tycker att det är fel att använda en massa preparat i akvariet för att rätta till felaktigheter om man inte vad det är som orsakar problemen.

    Alginfoartiklar på Zoopet
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 March 2008, 18:52.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Öronräv
      • March 2007
      • 754

      #3
      Du kan alltid börja använda Easycarbo, som göder växterna och dödar alger
      There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

      http://oeronraev.bilddagboken.se/

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #4
        Använder easycarbo i mitt kar och, ja, växterna växer så d knakar men algerna rör sig inte ur fläcken...

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • Piscator
          • August 2006
          • 735

          #5
          Rubriken i denna tråd kommer mig att tänka på en gammal "Hassan", de skulle ha ett mjällshampo och hittade bara shampo för mjäll inte mot..

          Men skämt åsido, alger kan vara jobbiga. Själv slåss jag just nu mot en grön svävalg, vill se om jag kan bekämpa den utan mörklöggning eller UV-filter. Karet ska ändå tömmas och flyttas på så jag är inte desperat.. (Miistänker att den lågt stående vårsolen har med det hela att göra, det är bara höst o vår som solen kommer åt karet..)

          Hur mycket fisk har du, hur mycket växter, hur länge är ljuset på, hur ofta/mycket matar du, hur mycket vatten byter du per gång, använder du växtgödning och i så fall vilket och hur mycket? Har du regelbundna rutiner för akvariet avseende matning, vattenbyten och gödning?
          Hälsningar, Tomas!
          "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

          Kommentar

          • BriljantTetra
            • January 2008
            • 45

            #6
            Ursprungligen postat av Piscator

            Hur mycket fisk har du, hur mycket växter, hur länge är ljuset på, hur ofta/mycket matar du, hur mycket vatten byter du per gång, använder du växtgödning och i så fall vilket och hur mycket? Har du regelbundna rutiner för akvariet avseende matning, vattenbyten och gödning?
            Jag har 5 diamant tetror, två leopard pansar malar och en alg"ätande" mal, för den äter kanske två tre alger i veckan xD Men jag har nog tänkt köpa lite fle av de jag har och fjärils ciklider bara jag fått ordning på akvariet.
            Jag har i "buske" av vatten pest, några slingor gäl ärt, sen et gräs slag som ökar sig med revor. Så en röd tigerlotus. Allting väcer s att de knakar, tvärr så gjör algerna det också =(

            Ljuset är på 11-12 timmar. Jag matar inte specielt mycket, eller ofta för mina fiskar mår inte speciellt bra och äter lte och dessutom är det en hinna på vattnet som hindrar fodret att sjunk =( men jag brukar sätta det direkt under vatten ytan så att de kan äta.

            Jag byter ca 33% av vattnet en gång i månaden och tar bort ca 7l/80l vid behov. Så fyller jag på ca 5l varranan dag för vattnet avdunstar.

            Så brukar jag använda en växt gödning som jag tror att heter "Florena" av sera. Sä sätter ja 5ml per 10 liter vatten, alltså 20ml. Men just nu är växt gödningen slut, förra veckan sate jag sist halva dosen. Jag gjöder ca 1 gång i vecken som rekomenderas på burken.

            PÅ helgerna brukar jag göda, så matar jag varannan dag, ungefär så mycket fiskarna äter, så jag gjer några flingor i taget, tills de låter dem sjunka till botten. Så gjer jag 1 tablett om dagen för de andra fiskarna äter också av den när den löst upp sig.

            Så byter jag 33 % av vattnet en gång i månaden. Och så lite vid behov.

            Kommentar

            Arbetssätt...