vallisneriafråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Esperenza
    • March 2008
    • 17

    vallisneriafråga

    Hur "lätta" är de att ha i ett malawikar där vattnet är hårt och pH högre(ca 8)? Bör jag köpa nåt medel för att växterna ska må bra? Jag tänkte ha dem i biltemas blästersand, ev uppblandat med korallsand
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Jag har valisneria spiralis i mitt malawikar, växer som ogräs gör de. Min melodi har varit mycket mat, mycket fisk, fosfatfilter och stora oregelbundna vattenbyten, max var 4e vecka.

    Min erfarenhet är att höga nivåer fosfat gör att valisnerian avtar i tillväxt i hårdvattenkar. Man kan lösa det som jag eller göra stora regelbundna vattenbyten och tillsätta kväve i form av kno3. Den senare metoden är billigare men mer arbetskrävande.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      Det funkar bra med vallisneria i malawikar med blästersand. De är inte så kräsna och klarar hårt vatten. Med bra belysning "behövs" ingen extra näring. Malawisarna tuggar ändå av vallisnerian lite då och nu.. Tycker inte det gör så mycket, det ser bra ut iaf!
      Vill man så kan man ju tillsätta växtnäring iaf. I malawikaret här hemma så förökar sig vallisnerian som ogräs, utan växtnäring.
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        I mitt Malawi på jobbet har jag jättevalle och den växer som ogräs, trots noll gödning. Där är ganska hyffsad belysning med 4x36W Aquarelle och medium fisklast.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Att det går utan någon vidare näringstillsats det är givet, spårämnena blir mindre viktiga i hårt vatten och det finns trots allt lite i kranvattnet.

          Men att valisneria skulle klara sig trots noll gödning, det går jag inte med på......Fiskbajs då??
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • patriksg
            • May 2007
            • 1705

            #6
            Har valisnieria gigantea i mitt tanganyika kar med ganska så kraftig belysning, ph ligger på runt 8. Göder inte med något.. Och den växer på, dax att klippa ner den snart
            Mvh Patrik

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Tropfrog
              Att det går utan någon vidare näringstillsats det är givet, spårämnena blir mindre viktiga i hårt vatten och det finns trots allt lite i kranvattnet.

              Men att valisneria skulle klara sig trots noll gödning, det går jag inte med på......Fiskbajs då??
              MVH
              Magnus
              Mina fiskar skiter inte.
              Givetvis får de gödning av fiskbajs, men jag tillsätter ingen PMDD eller liknande i det karet. Tror nog ändå att du förstod vad jag menade annars får jag nog fundera på om jag inte ska ta dig i örat!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              Arbetssätt...