Inte tillräckligt mycket CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Milbot
    • November 2005
    • 188

    Inte tillräckligt mycket CO2

    Hej!

    Kör CO2 från tub, 1,5 bubbla i sekunden. KH är 4 och pH pendlar mellan 6,8-7,0 = ca 15 ppm CO2. En fulldospuls PMDD räcker nästan en vecka. Det bubblar rätt blygsamt under hela veckan. Ljusmängd är 0,41 W/liter (aquarelle).

    Är alltså inte nöjd med CO2-nivån. Skulle gärna vilja komma upp till ca 30 ppm CO2 vilket motsvarar pH 6,6. Hur ska jag göra? Öka bubbeltakten eller starta bubblandet ännu tidigare på morgonen innan ljuset tänds? (I dagsläget kör jag 2 tim innan.)

    Kan tillägga att det växer lite här och var, men inte alls i så rask takt som jag tror är normalt. Det är lite som att växterna turas om att växa/bubbla. Gissar att detta inte är ett gott tecken...

    Tacksam för tips på vad jag kan göra åt elendet

    //Christian


    Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Hur löser du upp gasen?

    Tänk på att även om pH:t maximalt går upp till 7,0 mitt på dagen när växterna tar in som mest CO2 så innebär det att dom inte klarar att strippa all CO2 - det är ju 10 ppm kvar som dom lätt får tag på men inte klarar pga andra orsaker.

    Ljusmängden förslagsvis om det även växer dåligt.

    Växer det relativt bra och det ändå inte bubblar kan man misstänka för mycket syreslukande slam i filtrena och i bottnen.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Milbot
      • November 2005
      • 188

      #3
      Tack för svaret!

      Jag använder ytterfiltret som reaktor.

      För lite ljus då kanske... hmm.. Bör jag helt enkelt inte satsa på att ha mer CO2 eller finns det något jag kan göra?

      //Christian


      Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        En felkälla kan vara att du mäter lite fel på pH:t så då är en liten ökning av bubbeltakten lösningen. Ljuset och mycket syreslukande bös kan som sagt också vara orsaken. Dessutom kan svag cirkulation i burken sätta stopp för bubbel. "Bryt" gärna ytan med något utlopp från pump så delar av ytan krusar utan att för den delen orsaka kraftig sjögång.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • Milbot
          • November 2005
          • 188

          #5
          Ok, tack! Ska testa att öka bubbeltakten något mer. pH-testet är visserligen bara några veckor gammalt, men kan ju bero på testet/mätfel.

          Vilken ljusmängd bör man ligga på för att kunna rikta in sig på 30 ppm CO2? Betydligt mer än 0,41 W/liter?

          //Christian


          Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #6
            0,4 W/liter med reflektorer kan fungera fint. Vilken CO2 nivå du lägger dig på är inte kritiskt bara det finns gott om det när växterna kör sin fotosyntes för fullt. Låt det byggas upp i storleksordningen 20-30 ppm innan ljuset går på och kontrollera att det inte sjunker nära noll under dagen.
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              0,4W/L borde räcka, men ingen har frågat hur högt akvarium du har för det påverkar väl oxå lite hur mycket ljus du behöver, själv har jag 0.36W/L till ett kar som är 35cm högt och jag har sämre lysrör och enbart vitmålad ramp och det bubblar friskt om växterna så troligen behöver du inte fundera så mycket över ljuset iaf

              Kommentar

              • Milbot
                • November 2005
                • 188

                #8
                Tackar för svar!

                Ökade bubbeltakten något häromdagen men detta gav knappt någon effekt. Får väl acceptera att nivån inte är så hög senare under dagen utan istället, som du skriver BluesBoy, se till att nivån är på topp just när ljuset tänds. Ska starta bubblet lite tidigare på morgonen och se om det kan hjälpa.

                Fuzzop: Karet är 45 cm högt, fast jag har rätt mkt sand mot bakrutan där de flesta växter är planterade

                //Christian


                Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #9
                  Ökade bubbeltakten något häromdagen men detta gav knappt någon effekt.
                  Hur menar du. Ingen skillnad på växtbubbel eller uppmätt pH?
                  Hur stort är akvariet förresten som du kör 1,5 bubbla per sekund?
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #10
                    45cm, då kan du utesluta ljuset som en möjlig felkälla såvida du inte har extremt svåra och ljuskrävande växter.
                    fick mig en funderar när bluesboy frågade om storleken på karet, det påverkar ju ganska mycket hur mycket du bör köra i om du vill ha friskt bubblande, som referens kan jag nämna mitt kar på 100liter och ca 1 bubblar per sekund, ppm har jag ingen aning om eftersom jag aldrig haft några tester hemma men 2 bubblor per sekund ger fiskar som kippar efter luft och jag tror mig ha en ganska normal växtmassa så kör du tex ett kar på 300 liter kanske 3 bubblor per sekund vore mera lagom mängd som exempel?

                    Kommentar

                    • Milbot
                      • November 2005
                      • 188

                      #11
                      Ursprungligen postat av BluesBoy
                      Hur menar du. Ingen skillnad på växtbubbel eller uppmätt pH?
                      Ingen skillnad i uppmätt pH. Inte mätbart iaf.

                      Ursprungligen postat av BluesBoy
                      Hur stort är akvariet förresten som du kör 1,5 bubbla per sekund?
                      Det är 222 liter (110 x 45 x 45 cm).

                      Ursprungligen postat av Fuzzop
                      fick mig en funderar när bluesboy frågade om storleken på karet, det påverkar ju ganska mycket hur mycket du bör köra i om du vill ha friskt bubblande, som referens kan jag nämna mitt kar på 100liter och ca 1 bubblar per sekund, ppm har jag ingen aning om eftersom jag aldrig haft några tester hemma men 2 bubblor per sekund ger fiskar som kippar efter luft och jag tror mig ha en ganska normal växtmassa så kör du tex ett kar på 300 liter kanske 3 bubblor per sekund vore mera lagom mängd som exempel?
                      Då skulle jag med andra ord kunna ligga på åtminstone 2 bubblor/sekund... Har läst någonstans att defdac (tror jag det var, sorry om jag minns fel) rekommenderat 1 bubbla/sekund oavsett storlek på kar - inom rimliga gränser typ. Kan ju verka ologiskt men 1 bubbla ger kanske en hyfsad nivå i de flesta kar med normal växtmassa och normal ljusmängd...?

                      Förresten, har nyinköpta växter svårare att ta upp näring i början eller ska de kunna sätta igång och växa/bubbla för fullt direkt?

                      //Christian


                      Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #12
                        Ursprungligen postat av Milbot
                        Ingen skillnad i uppmätt pH. Inte mätbart iaf.

                        Det är 222 liter (110 x 45 x 45 cm).


                        Då skulle jag med andra ord kunna ligga på åtminstone 2 bubblor/sekund... Har läst någonstans att defdac (tror jag det var, sorry om jag minns fel) rekommenderat 1 bubbla/sekund oavsett storlek på kar - inom rimliga gränser typ. Kan ju verka ologiskt men 1 bubbla ger kanske en hyfsad nivå i de flesta kar med normal växtmassa och normal ljusmängd...?

                        Förresten, har nyinköpta växter svårare att ta upp näring i början eller ska de kunna sätta igång och växa/bubbla för fullt direkt?
                        Jo nyplanterade och nyköpta växter brukar behöva rota sig lite innan dom kommer igång för fullt, men sällan över en vecka om dom trivs i övrigt.
                        Min tanke är om du har 222 liter så borde du rimligen ha dubbelt så stor växtmassa som mig, men samtidigt så borde ju 1,5 bubbel va fullt tillräckligt för att få växxterna att iaf bubbla lite svagt, jag skulle tro att tanken med 1 bubbla oavsett storlek är tänkt så att ju större kar man har så blir det högre och då får växterna mindre ljus ju större kar och därmed mindre co2 krav ju högre det blir så det skulle iaf jag tro resonemanget bakom det förslaget ligger
                        Bara en tanke, hur vet du att din PMDD dosering räcker en vecka? en fulldos pmdd brukar inte räcka så länge för oss som friskt stoppar i co2, kör själv dubbeldos och det verkar inte räcka mer än 4-5 dar i mitt kar.
                        Hur har du det med reflektorer till ljuset förresten? om det är en sån där snygg svart plastramp tex kan den absorbera mycket ljus om den inte är vitmålad på insidan eller har nån form av reflektorer.

                        Kommentar

                        • Milbot
                          • November 2005
                          • 188

                          #13
                          Ursprungligen postat av Fuzzop
                          Jo nyplanterade och nyköpta växter brukar behöva rota sig lite innan dom kommer igång för fullt, men sällan över en vecka om dom trivs i övrigt.
                          Ok!
                          Min tanke är om du har 222 liter så borde du rimligen ha dubbelt så stor växtmassa som mig, men samtidigt så borde ju 1,5 bubbel va fullt tillräckligt för att få växxterna att iaf bubbla lite svagt, jag skulle tro att tanken med 1 bubbla oavsett storlek är tänkt så att ju större kar man har så blir det högre och då får växterna mindre ljus ju större kar och därmed mindre co2 krav ju högre det blir så det skulle iaf jag tro resonemanget bakom det förslaget ligger
                          Bara en tanke, hur vet du att din PMDD dosering räcker en vecka? en fulldos pmdd brukar inte räcka så länge för oss som friskt stoppar i co2, kör själv dubbeldos och det verkar inte räcka mer än 4-5 dar i mitt kar.
                          Har lärt mig att dosera fulldos när det slutar bubbla och nu bubblar det lite försiktigt här och var under veckan och det avtar knappast i styrka mot slutet av veckan. Har därför tänkt att det är just CO2 som jag inte får i tillräckligt (och enligt pH-mätning är det kanske så också). Men, men.. jag ska se till att få upp halten lite mer innan ljuset tänds istället och se om detta hjälper. Om detta leder till att växterna bubblar mer och kommer igång står jag beredd med PMDD-flaskorna För visst borde det inte räcka med en fulldos per vecka

                          Hur lång tid innan ljuset tänds börjar du tillsätta CO2?
                          Hur har du det med reflektorer till ljuset förresten? om det är en sån där snygg svart plastramp tex kan den absorbera mycket ljus om den inte är vitmålad på insidan eller har nån form av reflektorer.
                          Jag har ett rör i en vanlig alu-ramp (blank på insidan) och sen två rör i lysrörshållare (glo) med reflektorer fastklämda på rören. Visst smiter en del ljus ut i rummet, men det fungerar ändå över förväntan tycker jag.

                          //Christian


                          Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Om CO2-nivån inte kryper under 10 ppm mitt på dagen lär det inte vara CO2-brist. Är ljusnivån bra och bubblet ändå dåligt är det sannolikt för hög COD/BOD pga för mycket slam i botten och filtret. Är växterna bleka kan det vara för lite näring.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Milbot
                              • November 2005
                              • 188

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Om CO2-nivån inte kryper under 10 ppm mitt på dagen lär det inte vara CO2-brist. Är ljusnivån bra och bubblet ändå dåligt är det sannolikt för hög COD/BOD pga för mycket slam i botten och filtret. Är växterna bleka kan det vara för lite näring.
                              Allright! Rengjorde ändå filtret för inte så värst länge sedan och slam på botten är jag noga med, men jag ska ta en titt i filtret vid nästa VB och kolla läget.

                              //Christian


                              Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...