Fördel med att blanda sand och jord?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    Fördel med att blanda sand och jord?

    Vissa här på Zoopet har testat och nu undrar jag: Vilken är egentligen fördelen med att blanda sand och jord jämfört med att täcka jorden med sand som i det klassiska jordbottenakvariet?
    Qui audet adipiscitur!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Om man tar en massa organiskt nedbrytbart material och stoppar ner i vatten och lägger ett lock ovanpå är det väldigt stor risk att det blir syrebrist. Man kan undvika detta genom att använda jord som är helt utan mylla (i princip bara torv som är "färdignedbruten").

    Eller så kan man blanda jord och sand väldigt jämt så man drar ner koncentrationen och inte har allt godis på ett enda ställe. En lite långsammare men mer jämn process som får lite mer plats.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Tack. Diana Walstad menar att syrebristen inte är så farlig om man har ett ganska tunt jordlager typ 2cm under sanden. Jag kan dock tänka mig att jord-sandblandningen är till extra stor fördel om man vill göra "kullar" i akvariet där risken för syrebrist på "tjocka "ställen kan vara högre.
      Jag har kollat på olika jordsorter . Plantagens kaktussåjord med "svagt gödslad" och Bauhaus dammjord för vattenväxter helt utan makrogödning (som de skriver)
      Är någon av dessa extra lämplig enligt er? Eller ska man ta vanlig blomjord från rabatten? Eller vanlig blomjord från Plantagen?

      Och sanden... Visst är det Ok att använda relativt fin sand?
      Senast redigerad av MattiasL; 21 March 2008, 16:28.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      Arbetssätt...