Cyano??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    Cyano??

    Jag tror jag har fått cyano i min nystartade burk (ca 40 dagar)

    va tror ni?

    CYANO?

    CYANO?

    Sen bilderna togs har geggan/hinnan/väven brett ut sig mer och blivit mer blågrön.

    Jag snackade med en kille idag som sa att det antagligen beror på kväve (nitrat) brist. Jag har väldigt mycket växter i akvariet, bla fyra stycken vallisneria och fyra javaormbunkar, som enl uppgift skall sluka nitrat som bara den. Kan de vara så att växterna äter upp allt nitrat vilket lett till kvävebrist som gjort att cyanon fått fäste?

    Sen har jag läst en del om att Malaysisk Sandsnäcka ska vara de enda djuret man kan ha som käkar upp skiten - sammtidigt som vissa även nämner Äppelsnäckor.
    Någon som har erfarenhet av att äpplen käkat cyano?

    Köpte en slamsughävert idag coh sög upp det värsta, ska även köra en mörkläggning vecka-14.

    Några andra tips?

    tack
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Ja det brukar vara kvävebrist pga lite för pigga växter som strippar allt kväve lite för fort. PMDD hjälper där isåfall.

    Jag brukar använda General Tonic för att döda cyanoodlingar om dom inte försvinner av sig själv (vilket dom bara gjort en enda gång för mig personlingen).
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Grodlund
      • January 2008
      • 560

      #3
      Men spränger inte General Tonic bort nyttobakterierna med?

      Kommentar

      • Daniel_N
        • April 2006
        • 573

        #4
        Har själv fått lite Cyano nu helt plötsligt, fasen vad besviken man blir.

        Defdac: Brukar du inte använda Fungistop för att ta bort cyano?

        Vidare funderar jag lite över det här med mörkläggning. Om man täcker över akvariet så täcker man ju även för lufthålen, är det inte risk för syrebrist eller dåligt vatten då?

        Kommentar

        • Grodlund
          • January 2008
          • 560

          #5
          Inget jag behöver oroa mig för i mitt växtakvarium iaf..

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            om du vill så kan du få lite pmdd tills du köpt eget, när byter du vatten?
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • A C-son
              • December 2007
              • 537

              #7
              Jag hade för en tid sedan problem med cyano i ett kar knökat med snabbväxare såsom H.polysperma och V.spiralis. Göder endast med Easy-Life som ju är utan nitrat och fosfat. Lösningen blev: handgriplig borttagning av det värsta "sjoket" samt i med mer fisk! Cyanon har ej återkommit.
              Inventas vitam iuvat excolussie per artes

              Kommentar

              • Grodlund
                • January 2008
                • 560

                #8
                Jag vet faktiskt inte.
                Jens tyckte det ar onödigt att byta vatten eftersom jag hade nitratbrist.
                Tror jag byter på onsdag.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Men spränger inte General Tonic bort nyttobakterierna med?
                  Det är inte så stort problem om det är växter som strippat kvävehalterna - dom tar ju upp minsta lilla ammonium innan det ens hinner bli nitrit.

                  Defdac: Brukar du inte använda Fungistop för att ta bort cyano?
                  Stämmer bra. För några år sen kunde jag svära att det var effektivare och blev inte lika fult neongrönt. Det som är bra med GeneralTonic är att det inte verkar krävs lika stora doser och numera tycker jag det verkar effektivare.

                  Spelar ingen jättestor roll vad man väljer.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...