Hjälp få ordning på mina växter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • winette
    • March 2007
    • 102

    Hjälp få ordning på mina växter!

    Hej! Tänkte höra om nån kan ge mig bra råd att få mina växter att trivas bättre. I mitt 400 l juwel så verkar mina växter inte trivas speciellt bra. De blir gulgröna, tunna och trasiga o växer dåligt. Vad ska man ha för lysrör tex? Tycker att hela karet verkar lite mörkt egentligen men till lysrampen på ett juwel finns ju bara plats för två st. Sen undrar jag om det här med växtgödning, har aldrig provat och kan inget om det, men jag skulle gärna vilja lära mig. Tips någon?
    mvh winette
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Att det är gulgröna låter som brist på något spårämne, och om jag får gissa så är det järn. Så jag föreslår att du köper dels ett vanligt gödningsmedel utan nitrat och fosfor (det lär du redan ha i burken) och ett speciellt järngödningsmedel.

    Skall dock säga att jag inte är någon växtguru, alls.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • winette
      • March 2007
      • 102

      #3
      Tack för det! Finns att köpa i djuraffären då eller?

      Vet du vilken slags lysrör som är bäst för växterna? Det finns ju en hel djungel att välja på..

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Philips Aquarelle är enligt mig de bästa.
        Har du reflektorer i dag?
        Vilka rör har du nu?
        Börja med bra ljus och bra filtrering, sen kan du börja växtgöda och kanske även börja med Easy Carbo.

        Ta gärna en bild på akvariet så man kan se din växtmassa.
        Hur sköter du för övrigt karet? Vattenbyten o.s.v...

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Det kan faktisk hjälpa ganska mycket att sprejmåla hela undersidan av rampen vit. Aquarelle är bra men två lysrör till 400 liter låter för lite för ett akvarium där växter ska trivas. Hur många watt?

          Kommentar

          • issus
            • November 2007
            • 209

            #6
            Ursprungligen postat av Krax
            Det kan faktisk hjälpa ganska mycket att sprejmåla hela undersidan av rampen vit. Aquarelle är bra men två lysrör till 400 liter låter för lite för ett akvarium där växter ska trivas. Hur många watt?
            Antalet lysrör är nog inte problemet. Har själv "bara" två Aquarelle á 36w till mitt 375l. Endast det bakre röret har reflektor. Det ger mig tillräckligt med ljus för att mina växter ska klara 30 grader som mina fiskar vill ha.





            Lösningen på problemet här heter PMDD. Ska det växa på riktigt är PMDD den bästa vägen att gå. Körde med annan gödning förr men det hände ingenting då.

            Sök på PMDD! Då jäklar....
            Senast redigerad av issus; 21 March 2008, 08:09.
            MVH

            -------------------------------
            Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

            Kommentar

            • larson
              • January 2008
              • 119

              #7
              Ursprungligen postat av winette
              Vet du vilken slags lysrör som är bäst för växterna? Det finns ju en hel djungel att välja på..
              Finns det verkligen så mycket att välja på för dig? Har inte Juwel sitt egna mått på rören? Då är du ju tvingad att hålla dig till deras rör, och det borde vara lättare att välja :-/ Eller kanske modda infästningarna så att det passar för andra rör. Du får väl kolla måtten på rören så får du veta säkert...
              /lars olof

              Kommentar

              • patdah
                • November 2007
                • 659

                #8
                Genom att modifiera luckorna lite på ditt juwelkar och komplettera med ytterligare två rör från exempelvis den här sidan http://www.pwss.se/home.php?cat=766 och så även skaffa fyra reflektorer från samma leverantör... och när du ändå är där och kikar kan du ju även passa på att köpa två Philips Aquarelle och två Sylvania GroLux... EasyLife's EasyCarbo finns där också... köp en stor dunk med en gång.

                PMDD kan du exempelvis köpa härifrån: http://pmdd.haack.se/
                /Patrik

                I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                Kommentar

                Arbetssätt...