Vilda växter i akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • råttan
    • April 2003
    • 98

    Vilda växter i akvarium

    Jag vill gärna ha växter i mitt akvarium, men mina fiskar äter upp allt och växter från akvarieaffärer är väldigt dyra.

    Jag undrar om det på något sätt kan vara farligt eller riskfullt för fiskarna om jag plockar växter från någon damm utomhus och plantera dessa i akvariet.

    Har någon erfarenhet av detta? Vad finns det för växter man kan använda sig av i svenska naturen? Jag tror inte växterna brukar vara giftiga, men jag tänker mig att det kanske kan finnas bakterier små djur eller annat som kan spridas i akvariet.

    Kanske man kan plocka växterna och låta dessa växa ett tag först utan fiskar i vatten som man byter?
    Johan Lundin
    http://www.ratthjalpen.se
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Det är smart att ha växterna i karantän ett tag först. Det finns massvis med arter i Sverige som funkar bra i akvarium. Hornsärv, vårtsärv, korsandmat, andmat, stor andmat, vattenpest (Elodea canadensis), penningblad, dyblad är ganska lätta att få fina. Axslinga, vattenaloe, vattenbläddra, vattenmöja, höstlånke, näckmossa, nålsäv, krusnate, olika kransalger är lite knepigare men går. Braxengräs, notblomster, sylört, strandpryl, borstnate har jag haft problem med. Olika arter av nate verkar kräva riktigt mycket näring och den snyggaste som jag lyckats med ett litet tag var krusnate. Borstnate vill ha lerblandad sand att ha rötterna i och då ska man inte ha djur som rotar i bottnen.

    Enda sättet att lyckas är att prova och prova igen och igen.
    Senast redigerad av Krax; 20 March 2008, 08:13.

    Kommentar

    Arbetssätt...