Växterna ser inte krya ut HJÄLP

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #46
    men efter 5minuters bubblande och att det sugits in i ytterfiltret så kom sprutade det aldrig ut något, trodde därför inte att det gick och monterade då en sten i änden.
    Det är precis just det som är meningen med att lösa upp CO2-gas i vattnet. Att den löses upp i vattnet istället för att som när du använder en syresten låta gasen bara försvinna ut ur akvariet igen när bubblorna når ytan.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • rolex
      • March 2008
      • 23

      #47
      okej, så om det fungerar som det ska så ska man alltså inte se några direkta bubblor ifrån utblåset? att det inte är bra som det är nu har jag också räknat ut.. tyckte dock min mäskblandning varade lite kort.. knappt 1 vecka bara.. har redan slutat bubbla, kan det ha o göra med att jag använde torrjäst istället för vanlig jäst i kub?

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #48
        Ursprungligen postat av defdac
        Det är precis just det som är meningen med att lösa upp CO2-gas i vattnet. Att den löses upp i vattnet istället för att som när du använder en syresten låta gasen bara försvinna ut ur akvariet igen när bubblorna når ytan.
        Det där är en bra poäng jag tänkt på ett tag, har själv ett engentillverkat innerfilter utav filtermatta och ett pumphuvud, har ännu inte börjat med Co2 men tror jag kommer köra igång en "jästanläggning" snart jag med har nämligen samma problem som trådskaparen. Kan jag på något smidigt sätt lösa upp Co2 gasen i vattnet i mitt kar? Känns rätt värdelöst att bubblorna skall gå rakt upp och ut ur karet.
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #49
          Ursprungligen postat av rolex
          okej, så om det fungerar som det ska så ska man alltså inte se några direkta bubblor ifrån utblåset?
          Stämmer. Det bildas dock någon form av "restgas" (syre från växter, kvävgas från denitrifikation etc) som rapar ur i stötar, typ någon gång i timmen +/- flera timmar.

          tyckte dock min mäskblandning varade lite kort.. knappt 1 vecka bara.. har redan slutat bubbla, kan det ha o göra med att jag använde torrjäst istället för vanlig jäst i kub?
          Jag är också dålig på att göra mäskblandningar som håller länge, mina varade också knappt en vecka. Det finns dock dom är betydligt bättre på det här på forumet (heeke tex). Problemet är att jästen skiter alkohol som gör att den tillslut dör i sin egen avföring, så egentligen är enda sättet att försöka begränsa jästtillväxten genom att använda så lite jäst man kan och eventuellt mata jästen med proteiner tex torrmjölk. Då får man kanske längre jäsning, dvs mäsken producerar CO2 längre tid - i gengäld så producerar den inte lika mycket.

          Jag tror dom flesta som pysslar med mäsk är så pragmatiska att dom helt enkelt bara gör en ny blandning varje veckovattenbyte och ser till att hålla kärl rena och inte ha i så megamycket jäst.

          Hoppas någon jästexpert kan komma in och ge lite expertråd.

          Kan jag på något smidigt sätt lösa upp Co2 gasen i vattnet i mitt kar?
          Skulle jag själv köra CO2 i ett litet akvarium med endast innerfilter skulle jag förmodligen försöka skaffa en sk "keramisk diffusor". Det är egentligen en syresten men gjord i ett mycket finare material som skapar mycket mindre bubblor som nästan hinner lösas upp helt i vattnet innan dom når ytan. Sätter man den på bottnen under innerfiltret så kan även innerfiltret skjutsa iväg eventuella ickelösta bubblor in i akvariet bland växterna där man kan hoppas på att dom lägger sig under några blad och gör nytta.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #50
            Kan man åka dit för olaga alkoholtillverkning om man kör med mäsk? (Det kan bli dyrt!)
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #51
              Det har varit uppe långa trådar om det och om jag inte minns fel så måste en åklagare kunna bevisa att du gjort mäsken i uppsåt att göra alkohol i konsumptionsyfte eller nått sånt träigt som ingen vettig människa orkar bry sig om...
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #52
                "Hemligheten" med att få mäsken att producera CO2 under längre tid är som sagt att låta den producera mindre mängd gas per tidsenhet.
                Mindre jäst ger jäsning under längre tid.
                För att få samma mängd CO2 så parallellkopplar man flera mäsksatser.
                Dessa sätter man sedan om växelvis för att ytterligare stabilisera CO2 produktion.
                Man kommer inte ifrån att sätta ny mäsk varje vecka, men man får en betydligt jämnare CO2 tillförsel än om man bara kör en enkel sats.

                Själv kör jag 2x5l i mitt 450l kar.

                5l vatten (ca fingervarmt)
                5dl socker
                2msk proteinpulver (välling/torrmjölk funkar också)
                1-2krm torrjäst

                Varje dunk går i 2 veckor, men bytes alltså växelvis. Dvs v1, 3, 5 osv byts dunk 1 och v2, 4, 6 osv byts dunk 2.

                Vilka CO2 nivåer jag når upp i i mitt kar ska jag ha osagt (har inte mätt på flera år) men att det gör skillnad är det ingen tvekan om.

                För att lösa gasen har jag bara ett litet Fluval 1 utan filtermaterial som får "pulverisera" gasen. Dessa bubblor stiger mot ytan och träffas där av utblåset från ett Fluval 4+ (som står för del av filtreringen i karet) och virvlar runt i karet och löser sig därigom lite till.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  #53
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Skulle jag själv köra CO2 i ett litet akvarium med endast innerfilter skulle jag förmodligen försöka skaffa en sk "keramisk diffusor". Det är egentligen en syresten men gjord i ett mycket finare material som skapar mycket mindre bubblor som nästan hinner lösas upp helt i vattnet innan dom når ytan. Sätter man den på bottnen under innerfiltret så kan även innerfiltret skjutsa iväg eventuella ickelösta bubblor in i akvariet bland växterna där man kan hoppas på att dom lägger sig under några blad och gör nytta.
                  Tack så mycket, får helt enkelt testa den lösningen, låter verkligen som om man skulle kunna köra på den


                  heeke:
                  Vilken mängd bör jag således köra ett 60l kar? Helt enkelt ta en niondel av ditt recept eller blir det en annan lösning då?
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #54
                    Det är svårt att ge något exakt svar på den frågan då det finns många parametrar som avgör hur mycket CO2 man får/behöver.
                    Det man ska ha koll på när man börjar är att man inte får för mycket CO2 (mha pH/KH test)
                    Enklaste sättet att styra mängden, förutsatt att man har tillräkligt, är att förändra upplösningen.
                    Jag skulle dock tro att i ett välvuxet 60l kar kan man köra med 2st 1,5l PET med 1l mäsk i varje.
                    Men som sagt håll koll på att det inte blir för mycket. Den risken är ju betydligt större i ett litet kar.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • Sultanen
                      • January 2008
                      • 2457

                      #55
                      Så har man ingen välling/torrmjölk hemma till första provsatsen, skall inte köra ner det i karet utav rädsla för att inte kunna ha koll på det under helgen då jag jobbar konstant, men skall testa att slänga i det i ett tomt 7l kar för att se om det fungerar.

                      Kan man köra med något alternativ till vällingen/torrmjölken?
                      300L Räkkar
                      400L Växtakvarium
                      220L Saltvatten - Under uppstart
                      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...