Vatten-orkidé?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snowflingsan
    • September 2006
    • 132

    Vatten-orkidé?

    Var på Grizzly i Burlöv idag, och såg en växt jag aldrig sett eller hört talas om förut. Den kallades vatten-orkidé på svenska, men givetvis glömde jag bort det latinska namnet.

    Bladen var gröna och ungefär 1 cm breda och 7 cm långa, och såg ganska styva ut. En av plantorna hade även en stängel som gick rakt upp mot vattenytan, förmodligen en blomstängel. Någon som har en aning om vad det kan vara för växt?
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    #2
    många affärer (bla grizzly) säljer akvarieväxter som inte e vattenväxter. dom klarar sig kanske max 3 månader under vatten.
    Diskus

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Många växter med lite snirkliga blommor kallas orkidéer, men det finns inga äkta orkidéer som lever under vatten.
      Det finns ett stort antal orkidéarter (bl.a. Mikadoblomma och Jungfru Marie Nycklar) som är kärrväxter, och som i veckor/månader kan leva under vatten, men i längden klarar inte de det heller.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Snowflingsan
        • September 2006
        • 132

        #4
        Då är det alltså ingen orkidé jag såg Trodde nästan inte det heller.

        Men det hade varit kul att veta om det faktiskt var en vattenväxt, eller inte. Någon som känner igen den?

        Kommentar

        • Pito
          • November 2005
          • 70

          #5
          Eichornia azurea

          Kommentar

          • Pito
            • November 2005
            • 70

            #6
            den går att ha under vatten men är inte så lätt.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              En blåblommig vattenhyacint alltså? Lite märkligt, den gruppen växter har ju redan ett bra svenskt namn (vattenhyacinter), och blomman är inte särskilt lik orkidéblommor...
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Pito
                • November 2005
                • 70

                #8
                Jag tror populärnamnet snarare syftar till undervattensbladen dom är ganska lika vissa orkidéer.

                Kommentar

                • Snowflingsan
                  • September 2006
                  • 132

                  #9
                  Tack för tipset! Har sökt lite på nätet och hittat bilder, och det skulle faktiskt kunna vara Eichornia azurea som jag såg på Grizzly. Nästa gång jag är där så får jag ta med mig penna och papper

                  Kommentar

                  • akino
                    • January 2008
                    • 146

                    #10
                    Det är nog en riktig orkidé som du hittat och inte vatten hyacinten
                    den som du har dykt på heter "spiranthes cernua" och den sökte jag länge under en tid då jag var väldigt intresserad av orkidéer och hade flera sorter hemma.
                    På svenska även kallad vatten orkidé och skall vara en tålig undrevattensplanta, dock även odlingsbar i kruka.
                    Ett riktigt fynd skulle jag tycka om det är den.








                    H.

                    Kommentar

                    • akino
                      • January 2008
                      • 146

                      #11
                      på svenska



                      Om det är denna växt så skulle jag vara intresserad och tacksam om någon (snowflingan kanske) köper ut den och skickar den med brev till mig, jag betalar självklart alla utlägg.

                      Skicka mig ett PM i så fall.

                      spiranthes cernua

                      H.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Där ser man - enligt nätet är den här Spiranthes en kärrväxt som påstås kunna leva permanent under vatten. I stand corrected. Jag kände till att t.ex. Platanthera kan leva i ett par år under vatten förutsatt att nån del av växten sticker upp över ytan, men inte att någon orkidé kunde överleva & växa helt under vatten.
                        Senast redigerad av Azur; 20 March 2008, 17:12.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Pito
                          • November 2005
                          • 70

                          #13
                          Jag blev inspirerad och beställde två sorters växter från songrow som såldes som vattenorkide, den ena var en spiranthes sp och den andra Eichornia azurea. så om någon är intreserad kan man beställa dom av leverantören akvarieteknik.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...